Skocz do zawartości
Forum Burgmania

Zakaz sprzedaży nowych diesli i benzyn od 2025 w Norwegii, wątek o pojazdach elektrycznych, dieslach i benzynach nie tylko w Norwegii


Rekomendowane odpowiedzi

  • Klubowicze
Opublikowano

A ja i tak uważam że większość hejtujących chyba zapomniała jak rozwijała się motoryzacja spalinowa.

Przypomnę że na początku jeździło toto na naftę kupowaną w aptekach ( i nikt trzeba było sobie radzić a nie marudzić że " kupię jak już będzie wszędzie dostępne paliwo" ) Dzisiaj mam czasem wrażenie że wszyscy są akwizytorami/przedstawicielami handlowymi i robią po 500-600km codziennie i to po autostradach.( chodzi o argumenty że " mało stacji , długo się ładuje itp. " ) a prawda jest zgoła inna .Większość robi po 20-50 km dziennie.

Poza tym jeszcze nie tak dawno ( ja to pamiętam osobiście ) samochody to był towar wysoce luksusowy a czasem wręcz reglamentowany .

I tak wiem że jak już się dorobiliśmy to chcemy aby było tak samo zawsze. Ale trochę cierpliwości

A dzisiaj wszyscy głośno krzyczą " mi się to należy !!! " ( bo ma spalinówkę a zmiana na elektryka go przerasta) Jak cię stać to kupuj a jak nie to sorry.

I od razu wyjaśniam " Mnie na razie nie stać na nowy samochód elektryczny - tzn nie stać mnie na żaden samochód w kwocie powyżej 200 tys. - albo może i stać ale kosztem wyrzeczeń a tego nie chcę ) Ale nie jestem przeciwnikiem tej gałęzi motoryzacji. Wręcz się nią bardzo interesuję .Może kiedyś jakieś Lotto ...?

Był czas że samochody były nie dla wszystkich a jedyny środek lokomocji zapewniały konie i też ludzie w centrach miast nie mogli ich posiadać/ trzymać pod domem (bo karmienie , odchody itp. ) Teraz tak jest z elektrykami - nie dla niego bo nie ma gdzie ładować ( chociaż są ludzie mieszkający w ścisłych centrach miast / osiedlach bez dostępu do własnego gniazdka i nie mają problemu z eksploatacją elektryka na dzień dzisiejszy.)

A tak na koniec to uważam że nagonka na elektryki jest finansowana/sterowana przez lobby naftowe.Strata dużej kasy w nadchodzącym czasie.

Tak jak (już o tym wiadomo) była prowadzona polityka zachodu na odejście od atomu ( bo Hiroszima czy Czernobyl ) i węgla (bo smród ,pył ,choroby itp. )

I niby tylko "czysty" gaz miał być ten Suuuuper .A co się okazało  ? Kasa na te działania płynęła z Gazpromu 🤣 Bronili swoich interesów tak jak teraz nafciarze.

I przekupują polityków , media i różne organizacje walczące/dezinformujące .

Postęp NIGDY nie podobał się , bo zawsze w konsekwencji ktoś tracił .

Ale postępu nie da się zatrzymać.

Opublikowano
3 godziny temu, arturo-bb napisał(a):

Osiedla z parkingami podziemnymi nie są na to przygotowane. Po ugaszeniu może znowu zacząć się palić dlatego powinny być zanurzane w kontenerze przez 48 godzin.

Auta elektryczne to nie postęp tylko zacofanie i cofnięcie się w możliwościach poruszania. Same baterie, które są w nich wykorzystywane zostały opracowane w na początku lat 70 ubiegłego wieku.

  • Użytkownicy+
Opublikowano
12 minut temu, arturo-bb napisał(a):

....Dzisiaj mam czasem wrażenie że wszyscy są akwizytorami/przedstawicielami handlowymi i robią po 500-600km codziennie i to po autostradach.( chodzi o argumenty że " mało stacji , długo się ładuje itp. " ) a prawda jest zgoła inna .Większość robi po 20-50 km dziennie...

odpowiadam za siebie i przedstawiam swój punkt widzenia. Prowadzę małą firmę i codziennie nakręcę od 120 do 250 km po okolicznych wioskach. Z domu wyjeżdżam przed 7:00 rana, a często wracam po 22:00.  Opcja z "elektrykiem" na ten moment po prostu odpada.

16 minut temu, arturo-bb napisał(a):

...A dzisiaj wszyscy głośno krzyczą " mi się to należy !!! " ( bo ma spalinówkę a zmiana na elektryka go przerasta) Jak cię stać to kupuj a jak nie to sorry...

a gdzie tu "wolność i demokracja" ?? 🤔 już i tak w wielu aspektach życia ci bogaci są uprzywilejowani i co ? Mamy w to brnąć dalej ? Już nawet dzisiaj tak jest, bo biedny dotacji na samochód elektryczny nie dostanie.

Dla takich ludzi jak ja brak samochodu taniego w zakupie to koniec działalności i zarabiania jakichkolwiek pieniędzy.

Kasy od lobby naftowego nie biorę, zresztą zdaje sobie sprawę że wcześniej czy później paliwa kopalne się skończą, ale po cichu liczyłem na jakieś rozwiązania z paliwami "alternatywnymi".

  • Klubowicze
Opublikowano
3 minuty temu, MariuszBurgi napisał(a):

Zostawmy jednak wybór - EV lub spalina, bez nagonki na którykolwiek rodzaj napędu. 

Ale wybór jest. Jeszcze minimum 12 lat będą nowe ( a wiele wskazuje że i pewnie dłużej ) Potem przez następne kilkanaście lat będą używki.

Na nasz żywot wystarczy. A nasze dzieci się szybciej przestawią niż nam się wydaje

29 minut temu, EndriuBis napisał(a):

a gdzie tu "wolność i demokracja" ?? 🤔

🤣 rozbawiłeś mnie do łez 🤣

7 minut temu, MariuszBurgi napisał(a):

baterie będą za chwilę utrapieniem dla środowiska...

Nie będą - recykling - z baterii można odzyskać prawie wszystkie pierwiastki i przerobić na nowo.( dlatego pomysły aby baterie były własnością producenta samochodu)Tak samo mówią o panelach Fotowoltaicznych " po iluś tam latach złom i zatrute środowisko"

A już są zakłady recyklingu. Tam jest do odzysku chyba z 98% surowców (szkło,aluminium,krzem ,plastik )

13 minut temu, MariuszBurgi napisał(a):

Pojazd EV to planowanie

Tu pełna zgoda.Ale ja i z tym nie mam problemu. Bo jeżdżę skuterem ( krótki zasięg ) i Każdy wyjazd PLANUJĘ pod względem tankowania bo na moich trasach często stacje są co 200-250 km (świadomie wybieram takie trasy )

No ale jak ktoś gania tylko głównymi to problemu nie ma .Jeździ aż rezerwa zacznie świecić i spokojnie znajdzie CPN. Niestety u mnie tak nie ma.

18 minut temu, MariuszBurgi napisał(a):

utracony czas i zwyczajnie - upierd... a jak wiemy, na naszym etapie życia, to właśnie CZAS jest rzeczą najcenniejszą.

To prawda .Tylko wielu z nas ten CZAS sami marnujemy ( nadgodziny albo drugi etat ) na pogoń za większą ilością pieniędzy ( aby kupić lepsze/nowsze auto/motocykl/skuter albo większy /nowszy dom albo aby zostawić po sobie jak najwięcej dzieciom )

Mniej się spinasz - masz więcej czasu

  • Administrator
Opublikowano
26 minut temu, arturo-bb napisał(a):

Nie będą - recykling - z baterii można odzyskać prawie wszystkie pierwiastki i przerobić na nowo.

Wszystko można, pytanie tylko czy ma to sens i uzasadnienie ekonomiczne. Utylizacja baterii to koszt 1 euro za kilogram (dane z 2018 roku). Odzyskanie z ogniw litu jest jednak aż pięć razy droższe niż jego wydobycie - 1 tona odzyskanego litu wymaga przetworzenia aż 28 ton baterii.

 

Opublikowano

Pamiętacie jak się rozwijała telefonia komórkowa 🤔 jakim luksusem był telefon stacjonarny? 😊

  • Klubowicze
Opublikowano
Godzinę temu, MariuszBurgi napisał(a):

Utylizacja baterii to koszt 1 euro za kilogram (dane z 2018 roku). Odzyskanie z ogniw litu jest jednak aż pięć razy droższe niż jego wydobycie - 1 tona odzyskanego litu wymaga przetworzenia aż 28 ton baterii.

 

Ale Litu jest jakaś ograniczona ilość i  jego pozyskanie będzie coraz droższe/niemożliwe a technologia odzysku coraz tańsza.

 

32 minuty temu, Kazekkazek napisał(a):

Pamiętacie jak się rozwijała telefonia komórkowa 🤔 jakim luksusem był telefon stacjonarny? 😊

Ja świetnie pamiętam . Cena za Erriksona w 1996 to 30 tys PLN 😱( a wtedy najniższa krajowa to chyba ok 500 PLN ) I ten zasięg tylko przy oknie w wielu miastach 😜 Ale jakoś to nikomu nie przeszkadzało i brnęliśmy w te innowacje z zachwytem a dzisiaj nikt nie wyobraża sobie bez tego funkcjonowania

Opublikowano
3 godziny temu, arturo-bb napisał(a):

Ale jakoś to nikomu nie przeszkadzało

 

5 godzin temu, arturo-bb napisał(a):

🤣 rozbawiłeś mnie do łez 🤣

Serio nie pamiętasz protestów?     Wygrała ergonomia i ekonomia . Nikt nie musiał nakazywać likwidacji telefonów stacjonarnych.  Taka jest jednak różnica. 

Opublikowano

Arturek. W 1995 zaczęto denominację.  Pamiętam i Ty też. Obcięto 4 zera. Telefon nie był extra drogi. Drogi tak. Rozmowy i SMS bardzo. To nie tak że trzeba było dać 60 minimum pensji za fon. 

Opublikowano
11 godzin temu, stefanekmac napisał(a):

Telefon nie był extra drogi

Chyba jednak był. Pamiętam znajomego biznesmena, który przyszedł z "komórką" Motorola wielkości współczesnego laptopa, tylko 5x grubszą i bardzo ciężką (stacja bazowa) i słuchawką też pokaźnej wielkości. W głowie mam kwotę 20 tys. jaką powiedział, że zapłacił za ten sprzęt, a ja zarabiałem wtedy w II połowie lat 90tych 600 zł.

  • Użytkownicy+
Opublikowano
21 godzin temu, arturo-bb napisał(a):

...   🤣  rozbawiłeś mnie do łez 🤣 ...

😀 sam wiem że to śmieszne, ale jak się nad tym zastanowić to powinniśmy zapłakać. Dobrze to ujął @MariuszBurgi . Właśnie o ten "przymus" chodzi.

Godzinę temu, cezzar napisał(a):

Chyba jednak był. Pamiętam znajomego biznesmena, który przyszedł z "komórką" Motorola wielkości współczesnego laptopa,....

Jak pominiemy erę analogowego Centertela to kolega @stefanekmac ma rację.  Ta telefonia w PL raczej nie była powszechna. Ale jak popatrzymy na rozwój sieci GSM to tak dokładnie było. Telefony nie były bardzo drogie, tym bardziej że sprzedawane przez operatorów z tak zwanym SIMLOK-iem, ale rozmowy i SMS drogie, a w abonamencie ani minuty. 😀  Ale faktycznie nikt ludzi do używania nie zmuszał.

Opublikowano

W punkt 👍

  • 1 miesiąc temu...
  • Administrator
Opublikowano
W dniu 30.05.2023 o 10:27, arturo-bb napisał(a):

[...]Postęp NIGDY nie podobał się , bo zawsze w konsekwencji ktoś tracił .

Ale postępu nie da się zatrzymać.

W dniu 30.05.2023 o 11:18, MariuszBurgi napisał(a):

[...] No właśnie jest to sprawa mocno dyskusyjna. Pojazd EV to planowanie, utracony czas i zwyczajnie - upierd... a jak wiemy, na naszym etapie życia, to właśnie CZAS jest rzeczą najcenniejszą.

 

Citroen AMI vel Opel Rocks, a od niedawna dochodzi ciekawa opcja Fiata Topolino. Niestety, wciąż u nas niedotowane i bez specjalnych "zachęt", bo bus-pas i łatwiejsze parkowanie mam w skuterze, natomiast zimą wypada jeździć spaliną i w niej nie marznąć? Tak czy inaczej, nosi mnie czasem zakup takiego freak'a stricte do miasta. Tak samo jak czasem przejdzie mi przez myśl elektryczny skuter BMW. Właśnie AMI i CE04 łączy jeden ważny fakt - praktycznie taki sam realny zasięg i podobny czas ładowania... więc jakby ktoś wpadł na pomysł aby AMI czy CE04 pojechać z Zielonej Góry do Warszawy, to tu macie odpowiedź na ile to jest realne w 2023 roku.

 

  • 1 miesiąc temu...
  • Administrator
Opublikowano

IMHO, jeden z najbardziej obiektywnych tekstów o 4oo EV jaki czytałem -> Auta EV - czy to ma (dziś) sens?

  • 2 miesiące temu...
  • Administrator
Opublikowano

O strefach SCT mówi się od jakiegoś czasu. Tu ostatni upgrade dla Warszawy - KLiK

Tym samym norma emisji spalin EURO zaczęła mieć dla wielu kluczowe znaczenie w kwestii wyboru auta.

Ps. W Krakowie pracują nad aplikacją do której trzeba będzie się zalogować przed przyjazdem. Będą surowe kary za brak tego wpisu. 

  • Klubowicze
Opublikowano

Powstaje nowy elektryk od BMW dla nastolatków od 16 r.ż. w bazowej wersji AM , W cenie od 39.500zł,

3Dyk9kuTURBXy8xMjdmYTkwNS0wMDE2LTRmZGEtYTU1OS04OWEwOWJmMGZmYTYuanBlZ5GVAs0DJQDCw94AAaEwBQ.thumb.webp.66d752ec21ee1496a24f60922228bf48.webp

BMW CE 02 to skrzyżowanie skutera z motocyklem,ma w pełni elektryczny napęd. Rama, koła, przedni błotnik i górna owiewka malowane są na czarno, a obudowa silnika pokryta jest matowym szarym lakierem. Solidne, aluminiowe koła mają średnicę 14 cali. Konstrukcja BMW CE 02 opiera się na sztywnej ramie podwójnej z rur stalowych. Z przodu ma hydraulicznie tłumiony widelec teleskopowy, a z tyłu jednoramienny wahacz i amortyzator. Hamulce tarczowe oraz reflektor LED ze światłami do jazdy dziennej i boczne kierunkowskazy. Wersja eParkourer wyposażony jest także w mały wyświetlacz o przekątnej 3,5 cala, na którym pokazywana jest m.in. prędkość i stan naładowania aku. Siedzisko zamontowane jest na wysokości 750 mm i pomieści dwie osoby. występuje  w dwóch wariantach mocy. W najmocniejszej osiąga 15 KM (moc znamionowa 8 KM) i moment obrotowy 55 Nm, które pozwalają na jazdę z maksymalną prędkością 95 km/h i przyspieszanie od 0 do 50 km/h w niewiele ponad 3 s. W słabszej wersji moc zmniejszono do 5 KM (znamionowa 4 KM), a prędkość maksymalną do 45 km/h, dzięki czemu mogą go prowadzić już 16-latkowie z prawem jazdy kategorii AM.Wariant 15-konny waży 132 kg, zasięg ponad 90 km, zaś 5-konny 119 kg. i zasięg ok. 50 km.  Seryjna ładowarka zewnętrzna o mocy 0,9 kW umożliwia ładowanie ze zwykłego gniazdka 230 V, a w opcji lub w standardzie z pakietem Highline dostępna jest ładowarka 1,5 kW. Dzięki niej uzupełnienie energii z poziomu 20 do 80 proc. zajmuje do 100 minut. Bazowa wersja z mniejszym zasięgiem potrzebuje do tego 85 minut.

3 tryby jazdy do wyboru - Flow, Serf, Flash  (sportowy i dynamiczny). W standardzie wypasu: system ABS BMW Motorrad (tylko przednie koło), ASC (Automatyczną Kontrolę Stabilności) i RSC (Recuperative Stability Control) oraz asystenta cofania. Do tego dochodzą jeszcze bezkluczykowy system Keyless Ride i gniazdo USB-C.  W pakiecie Highline specjalny uchwyt Cradle do smartfona, który pozwala na wykorzystanie tego ostatniego jako dodatkowego wyświetlacza z możliwością sterowania przyciskami na kierownicy. Do dyspozycji użytkowników jest ponadto aplikacja BMW Motorrad Connected, za pomocą której da się np. zdalnie sprawdzić stan baterii, czas pozostały do pełnego naładowania akumulatora, czy rejestrować trasy. Ceny- od 35900zł słabszy i od 40900zł mocniejszy. Gwarancja 3 letnia.

7Ark9kuTURBXy8xNmJlZGIwMy1kY2IwLTQ0MGYtYTYzMC01NDMyMzcxMjkwOGUuanBlZ5GVAs0DJQDCw94AAaEwBQ.thumb.webp.49ecc40ec638f7329a65c209bdde1487.webp

 

 

 

  • Użytkownicy+
Opublikowano
W dniu 16.11.2023 o 00:37, 𝕄𝕒𝕣𝕚𝕦𝕤𝕫𝔹𝕦𝕣𝕘𝕚 napisał(a):

... Tym samym norma emisji spalin EURO zaczęła mieć dla wielu kluczowe znaczenie w kwestii wyboru auta.....

ciekawe jak będzie wyglądać sprawa pojazdów zabytkowych (na żółtych blachach).  Gdzieś czytałem artykuł (nie mogę teraz znaleźć) , że w DE (chyba w Berlinie ? 🤔) gdzie takie strefy działają już od jakiegoś czasu bez problemowo poruszają się stare Trabanty i Wartburgi 😀

Może trzeba iść w takim kierunku.  Dla motocykla 30 lat to "pryszcz" 😀 z samochodem trochę gorzej.  

  • 2 tygodnie później...
  • Administrator
Opublikowano

Sprawdź czy twoje auto może tankować nową benzynę E10 - e10.klimat.gov.pl

Opublikowano
W dniu 17.11.2023 o 11:56, EndriuBis napisał(a):

ciekawe jak będzie wyglądać sprawa pojazdów zabytkowych (na żółtych blachach)... 

Ponieważ temat zabytków (choć nie żółtych blach) jest mi bliski, to szukając oficjalnych informacji o SCT w Wawie znalazłem zapis, że zabytkami będzie można wjeżdżać bez dodatkowych zezwoleń.

Jeśli sam właściciel jest hmm... "zabytkiem" (bez obrazy!), czyli ma powyżej 70 lat, rozlicza się i jest zameldowany w SCT oraz najpóżniej do końca roku będzie miał auto zarejestrowane na siebie, to również może jeździć czymkolwiek, dowoli.

W obu powyższych przykładach wystarczy zielona naklejka na szybę oznaczająca rodzaj auta/paliwa, którą mają wydawać w urzędzie za całe 5 zeta.

Motocykiele wszelkiej maści mają być zwolnione z ograniczeń w SCT.

Naklejka z danego miasta ma (w założeniu) obowiązywać w innych miastach, które ustanowią własną SCT.

P.S. Co będzie, gdy ostatecznie SCT zostanie wprowadzona oczywiście dowiemy się za jakiś czas, bo jak wiadomo u nas nic nie wiadomo. ;)

  • Użytkownicy+
Opublikowano
20 godzin temu, 𝕄𝕒𝕣𝕚𝕦𝕤𝕫𝔹𝕦𝕣𝕘𝕚 napisał(a):

Sprawdź czy twoje auto może tankować nową benzynę E10 - e10.klimat.gov.pl

Nawet Ministerstwo Klimatu i Środowiska motocykle i skutery traktuje jako margines ?  😞 Zero informacji.

Tu i ówdzie pojawiają się informacje że motocykle zasilane gaźnikami nie powinny jeździć na E10.  Ktoś jest w stanie to potwierdzić ?  

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...