Skocz do zawartości
Forum Burgmania

Zakaz sprzedaży nowych diesli i benzyn od 2025 w Norwegii, wątek o pojazdach elektrycznych, dieslach i benzynach nie tylko w Norwegii


Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator
Opublikowano
W dniu 23.01.2023 o 09:40, Geni napisał(a):

 Poprawcie mnie, ale czy nie jest tak, że korzystamy do zwalniania wyłącznie z rekuperacji energii zarówno przy odpuszczeniu gazu, jak i przy delikatnym naciśnięciu hamulca?

Tak dokładnie, ale...

Po 2009 roku wszystkie HSD Toyota (Lexus wcześniej) mają dodatkowy zegar (wcześniej możliwy był odczyt poprzez aplikacje Torque czy Dr.Prius), który obrazuje wspomniane zjawisko siły hamowania rekuperacją. Podczas toczenia się wskazówka wchodzi lekko na pole CHG (Charge), tym samym układ odzyskuje energię w mniejszym stopniu. Kiedy zaczynasz hamować wskazówka idzie bardziej w dół. Im mocniej hamujesz tym niżej schodzi a tym samym więcej odzyskujesz energii. Mocniejsze "depnięcie" hebli powoduje, że wskazówka wchodzi w przedział OFF, tym samym proces hamowania przejmuje wtedy układ hamulcowy (tarcza/klocek) i wyłącza się rekuperacja. Im więcej hamujesz samą rekuperacją, tym więcej masz uzysku z hamowania. Ten "uzysk" oczywiście ładuje energię do aku, którą później odbierasz np. podczas ruszania spod świateł. W typowym 4oo spalinowym (w 2oo niestety także 😉) ta energia z hamowania prawie zawsze (jedynie np. BMW Efficient Dynamic z ECO PRO jest jakiś odzysk) idzie stratnie "w komin". Dodatkowo mamy więcej pyłu z klocków w powietrzu, którym oddychamy.

U ciebie w Yarku Cross HSD wygląda to tak.

Toyota-Yaris-Cross-Hybrid-AWD-zegary-2.j

W HSD jest jeszcze tryb żeglowania. Podczas hamowania samoistnego, kiedy wciśniesz minimalnie pedał gazu, wskazówka z pola CHG wejdzie na początek ECO. Tym samym pojazd będzie się toczył jakby "na luzie", bezrekuperacyjnie. Przydatne kiedy mamy naładowane aku i ważniejsze jest aby dalej się dotoczyć bez spowalniania. 

 

Opublikowano

Dziękuję za wyjaśnienie. Zauważyłem, że tak to działa, poczytałem w instrukcji, a teraz mam komentarz doświadczonego użytkownika. Muszę wyczuć punkt, w którym zaczynają pracować hamulce, żeby raczej skupiać się na drodze, a nie na wskaźnikach ;). Możliwość odzysku energii, która normalnie szła "w gwizdek", to jedna z zalet HSD, która mnie najbardziej cieszy. 

  • Sympatycy
Opublikowano

Trzeba też mieć na uwadze, że nagminne hamowanie rekuperacją ma też ujemne skutki. Zauważyłem to u siebie latem, gdy oglądałem tylne tarcze hamulcowe, które były pokryte rdzą. Po rozebraniu okazało się, że prowadnice zacisku stały zapieczone nieruchomo. Zużywał się tylko jeden klocek. Oczyściłem tarcze, wymieniłem klocki i doprowadziłem prowadnice do właściwego stanu. Teraz pamiętając o tym częściej przyhamowuję bardziej dynamicznie, żeby elementy tylnego układu hamulcowego przypomniały sobie po co tam są. 
Należy wspomnieć, że tarcze i klocki wyglądały na oryginalne. Jeden klocek zużyty w 50%, drugi w 90%. Tarcza wykazała minimalne zużycie. Przypuszczam, że były od nowości, przebieg 120kkm.

  • Klubowicze
Opublikowano

Na ciekawy artykuł trafiłem na tvn24.pl 

Samochody elektryczne nie będą wpuszczane na prom

Pierwsza linia promowa ogłosiła, że na pokład nie będzie wpuszczać aut z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym. Norweska Havila Kystruten uzasadnia ten zakaz wymogami bezpieczeństwa. Obawy dotyczą wybuchu ewentualnego pożaru na statku i utrudnień w przeprowadzaniu akcji gaśniczej.

Norweska linia promowa Havila Kystruten, działająca między miastami Kirkenes i Bergen, przekazała, że na pokład jej statków nie będą przyjmowane samochody z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, a jedynie auta z napędem spalinowym. Jak poinformował dyrektor wykonawczy firmy Bent Martini, decyzja została podjęta po przeprowadzeniu analizy ryzyka przez zewnętrzną firmę Proactima.

Bez samochodów elektrycznych na pokładzie promu

Decyzja norweskiego armatora związana jest z ryzykiem, jakie w razie wybuchu pożaru na promie mogą powodować samochody elektryczne. Akumulator takiego auta ma palić się w tak wysokiej temperaturze, że gaszenie powstałego pożaru jest niezwykle trudne, co może zagrażać ludziom znajdującym się na statku.

- Ewentualny pożar w samochodach elektrycznych, hybrydowych lub wodorowych będzie wymagał zewnętrznych działań ratowniczych i może stanowić zagrożenie dla osób znajdujących się na pokładzie oraz statków. Bezpieczeństwo traktujemy poważnie i jest to oczywiście ryzyko, którego w żadnym wypadku nie jesteśmy skłonni podejmować - powiedział Martini, cytowany przez branżowy portal TradeWinds.

Havila Kystruten pracuje obecnie nad rozwiązaniami, które w przyszłości mogłyby pomóc zminimalizować ryzyko transportu pojazdów napędzanych innym silnikiem niż spalinowym.

Trudne do ugaszenia pożary

W zeszłym roku na pokładzie promu płynącego z Emden w Niemczech do Davisville w Kanadzie doszło do pożaru, w wyniku którego spłonęło prawie 4 tys. aut. Na pokładzie znajdowały się samochody elektryczne, które uniemożliwiały służbom ratunkowym podjęcie skutecznych działań. Ostatecznie ewakuowano 22 członków załogi i czekano, aż pożar ugasi się sam. Nie wiadomo, czy to zdarzenie było bezpośrednią przyczyną przeprowadzenia analizy ryzyka dla firmy Havila Kystruten, ale od tego czasu w branży wzrosły obawy o bezpieczeństwo przewozu pojazdów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych.

Decyzja firmy może być szczególnie problematyczna dla samych Norwegów. Na początku stycznia Norweska Federacja Drogowa (OFV) podała, że udział sprzedanych pojazdów elektrycznych wzrósł do 79,3 proc. wszystkich rejestrowanych aut w Norwegii w 2022 roku z 65 proc. w 2021 roku. Oznacza to, że Norwegia wiedzie prym na świecie, jeśli chodzi o udział aut elektrycznych w całkowitej liczbie wszystkich pojazdów na drogach. Mieszkańcy kraju są zachęcani do zakupu takich aut przez hojne państwowe dotacje.

  • Sympatycy
Opublikowano
7 minut temu, DaniL napisał(a):

Na ciekawy artykuł trafiłem na tvn24.pl 

Samochody elektryczne nie będą wpuszczane na prom

Pierwsza linia promowa ogłosiła, że na pokład nie będzie wpuszczać aut z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym. Norweska Havila Kystruten uzasadnia ten zakaz wymogami bezpieczeństwa. Obawy dotyczą wybuchu ewentualnego pożaru na statku i utrudnień w przeprowadzaniu akcji gaśniczej.

Norweska linia promowa Havila Kystruten, działająca między miastami Kirkenes i Bergen, przekazała, że na pokład jej statków nie będą przyjmowane samochody z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, a jedynie auta z napędem spalinowym. Jak poinformował dyrektor wykonawczy firmy Bent Martini, decyzja została podjęta po przeprowadzeniu analizy ryzyka przez zewnętrzną firmę Proactima.

Bez samochodów elektrycznych na pokładzie promu

Decyzja norweskiego armatora związana jest z ryzykiem, jakie w razie wybuchu pożaru na promie mogą powodować samochody elektryczne. Akumulator takiego auta ma palić się w tak wysokiej temperaturze, że gaszenie powstałego pożaru jest niezwykle trudne, co może zagrażać ludziom znajdującym się na statku.

- Ewentualny pożar w samochodach elektrycznych, hybrydowych lub wodorowych będzie wymagał zewnętrznych działań ratowniczych i może stanowić zagrożenie dla osób znajdujących się na pokładzie oraz statków. Bezpieczeństwo traktujemy poważnie i jest to oczywiście ryzyko, którego w żadnym wypadku nie jesteśmy skłonni podejmować - powiedział Martini, cytowany przez branżowy portal TradeWinds.

Havila Kystruten pracuje obecnie nad rozwiązaniami, które w przyszłości mogłyby pomóc zminimalizować ryzyko transportu pojazdów napędzanych innym silnikiem niż spalinowym.

Trudne do ugaszenia pożary

W zeszłym roku na pokładzie promu płynącego z Emden w Niemczech do Davisville w Kanadzie doszło do pożaru, w wyniku którego spłonęło prawie 4 tys. aut. Na pokładzie znajdowały się samochody elektryczne, które uniemożliwiały służbom ratunkowym podjęcie skutecznych działań. Ostatecznie ewakuowano 22 członków załogi i czekano, aż pożar ugasi się sam. Nie wiadomo, czy to zdarzenie było bezpośrednią przyczyną przeprowadzenia analizy ryzyka dla firmy Havila Kystruten, ale od tego czasu w branży wzrosły obawy o bezpieczeństwo przewozu pojazdów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych.

Decyzja firmy może być szczególnie problematyczna dla samych Norwegów. Na początku stycznia Norweska Federacja Drogowa (OFV) podała, że udział sprzedanych pojazdów elektrycznych wzrósł do 79,3 proc. wszystkich rejestrowanych aut w Norwegii w 2022 roku z 65 proc. w 2021 roku. Oznacza to, że Norwegia wiedzie prym na świecie, jeśli chodzi o udział aut elektrycznych w całkowitej liczbie wszystkich pojazdów na drogach. Mieszkańcy kraju są zachęcani do zakupu takich aut przez hojne państwowe dotacje.

Cytuję z innego artykułu 

Prom z napędem hybrydowym

Należący do Havila Kystruten prom Havila Capella może się poszczycić nagrodą Next Generation Ship Award (Statek Nowej Generacji), m.in. za wyjątkowy, niskoemisyjny napęd hybrydowy złożony z silników napędzanych LNG (skroplonym gazem ziemnym) sprzężonych z napędem elektrycznym zasilanym z gigantycznych akumulatorów o wadze 86 ton i o pojemności 6,1 megawatogodziny, które pozwalają na kilkugodzinne rejsy w trybie bezemisyjnym.

Opublikowano

Ciekawe, jaki rodzaj baterii zastosowano na promie? Królujące na okrętach podwodnych od ponad 100 lat baterie kwasowo-ołowiowe są np. powoli zastępowane przez ogniwa litowo-jonowe. Niby lepsze, ale pożarowo chyba jednak mniej bezpieczne. Podejrzewam, że przedziały, w których znajdują się ogniwa zasilające ten prom znajdują się i tak poniżej linii wodnej. W razie pożaru mogą być po prostu zalane wodą morską i odcięte grodziami. Podobnie, jak to ma miejsce właśnie w przypadku okrętów. Palący się samochód znajdujący się na pokładzie otwartym, o ile prom takowy posiada przy odrobinie szczęścia i organizacji może być po prostu zrzucony do morza. Natomiast problem jest z tym, co jest na pokładzie zamkniętym. Tego wodą do pełna nie zalejesz. Tam są już tylko tryskacze, i walka załogi z pożarem za pomocą środków gaśniczych. Więc sprawę ryzyka pożarowego można rozwiązać na dwa sposoby, albo elektryki stawiamy na pokładzie przy rufie ;), albo nie wpuszczamy ich na pokład. Sądzę, że na taką decyzję wpływ mógł mieć ubezpieczyciel. Koszt ubezpieczenia transportu morskiego, to może być poważna sprawa dla armatora.

Interesujący link:

Hybrydy na drodze | Przegląd Pożarniczy - PP KGPSP (ppoz.pl)

 

  • Administrator
Opublikowano

No to mamy pierwsze testy/jazdy nowym Prius'em 5gen.

  • Użytkownicy
Opublikowano
8 godzin temu, Geni napisał(a):

Ten tekst jest najlepszy:

"Po zakończeniu działań ratowniczych auto zostało przekazane właścicielowi. Zalecono usunięcie go w miejsce bezpieczne, w odległości min. 15 m od zabudowań i innych pojazdów oraz dozór przez co najmniej 24 godz." 

🤔

  • Sympatycy
Opublikowano
8 godzin temu, MariuszBurgi napisał(a):

No to mamy pierwsze testy/jazdy nowym Prius'em 5gen.

To że 2,7/100, że doładuje baterie gdy go zostawimy na dłużej, że sylwetka jest zajebista to nic …. Ale przyznacie, że to żółty kolor postawi tego Priusa na piedestał 😁😁😁. Piękny, szkoda, że nie mój 😜

 

1B4084D4-F903-4887-B8E1-5A854DEB5BC1.jpeg

  • Administrator
Opublikowano

2.7 to przy wsparciu plug-in ☝️ Natomiast jeśli komuś zasięg ~60 km na dzień wystarcza i w nocy staje obok 230V, to jazda wychodzi taniej niż darmo 😉 Żółty cacy 👌

Opublikowano
13 godzin temu, MariuszBurgi napisał(a):

No to mamy pierwsze testy/jazdy nowym Prius'em 5gen.

Chyba pierwsza hybryda, która naprawdę mi się podoba. Brałbym... 

  • Administrator
Opublikowano

"Chyba" 😀

 

Opublikowano
55 minut temu, MariuszBurgi napisał(a):

"Chyba" 😀

 

 

Fakt, on jest ładny, ale do niego pasuje tylko wolnossące v8, a nie hybryda. 

 

Opublikowano
17 godzin temu, Nazir napisał(a):

Ten tekst jest najlepszy:

"Po zakończeniu działań ratowniczych auto zostało przekazane właścicielowi. Zalecono usunięcie go w miejsce bezpieczne, w odległości min. 15 m od zabudowań i innych pojazdów oraz dozór przez co najmniej 24 godz." 

🤔

Dzieje się tak nie tylko w przypadku elektryków. To standardowa procedura w przypadku obiektów, w których może po zakończeniu akcji pojawić się ponownie zarzewie pożaru.W każdym razie dla zainteresowanych do wielu pojazdów dostępne są tak zwane karty ratownicze. Taka kartę warto mieć i zapoznać się z jej treścią.

  • 3 tygodnie później...
  • Administrator
Opublikowano

À propos elektryków
147d197c43de2508e3ea99502d1ad09e.jpg



  • Administrator
Opublikowano

🤣🤣🤣 Dobre. Tego nie widziałem. Widziałem za to też mocne (szczególnie na Jeepach) "Stop Hybrid, GO V8" 😆

  • Administrator
Opublikowano
21 minut temu, Bomber napisał(a):

"Stop Hybrid, GO V8" 😆

Są i takie 😉

Tuning optyczny Naklejka Slap Stop Hybrid Go Diesel Tdi Cdi Tds - Opinie i  ceny na Ceneo.pl

  • Administrator
Opublikowano

Dziwne scenariusze się nam rysują... PE klepnął właśnie nieodwołalnie zakaz spaliny od 2035. Poza tym na tapecie są jakieś pomysły ograniczenia w jedzeniu mięsa i nabiału za to będzie nam zachwalana mąka ze świerszczy czy schabowy z larw 🤨. Ponadto planowane ograniczenia w ruchu lotniczym pasażerskim, strefy SCT dla aut, które to powoli staną się luksusem dla nielicznych... i wiele innych herezji -> KLIK

nyUk9kuTURBXy8yMDExNmY0OC0zY2UzLTQ5N2UtY

 

Pewnie moto spalina będzie zaraz też na cenzurowanym... a wszystko to w imię wyjątkowej troski o nasze szczęście i zdrowie 😷 

Niby to jeszcze 12 lat 🔜 ale już teraz ciśnie się na usta hasło - kochajmy benzynki, diesle i hybrydy... tak szybko odchodzą

Opublikowano

Czyli niedlugo motocykle i skutery też tylko elektryczne ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  • Administrator
Opublikowano

To mały pikuś. Myślę, że C40 Cities załatwi sprawę doszczętnie . Plan 160 aut na 1000 mieszkańców .

https://smoglab.pl/co-oznaczaja-rekomendacje-c40/

  • Użytkownicy+
Opublikowano

A ja się przestałem ostatnio tym problemem stresować. 😞 niech się młodzi martwią. Wszystko w ich rękach, przecież zawsze mogą zmienić rząd czy władzę ( i nie mówię tu tylko o tym w PL).  Ja średnio używam samochód 15 lat. Jak kupię coś za 10 lat to znowu 15 lat z głowy.  W sumie da to 25 lat.  U mnie to już będzie "kres drogi" 😉

A że do Wa-wy nie wjadę 🤔 no cóż - jakoś przeżyję.  A co do proponowanej "diety" - jak oni planują to wyegzekwować ?

Inna opcja jest tak, że jak już UKR wygra wojnę to tak szybko do UE jej nie przyjmą. Trzeba rozważyć przeprowadzkę do Lwowa, albo np. na Krym 😀 i dalej można  jeździć starym "Passeratim" TDI.  Tam to nawet przeglądów technicznych nie trzeba robić   🙃

Opublikowano
47 minut temu, EndriuBis napisał(a):

co do proponowanej "diety" - jak oni planują to wyegzekwować ?

Chodźby zmniejszeniem produkcji czy importu. Podnieść ostro cenę, nakładając wysoki podatek itp.... wiem będzie czarny rynek kwitł ale to dla bogatych. Wszelkie ograniczenia są generalnie dla biednych. 

Opublikowano

Dotychczas nawet tej obiecanej unifikacji czasu czy ładowarek nie zrobili, a więc spoko .

Opublikowano
2 godziny temu, stefanekmac napisał(a):

Dotychczas nawet tej obiecanej unifikacji czasu czy ładowarek nie zrobili, a więc spoko .

Bo tutaj nikt tak naprawdę nie ma w tym interesu. 

Opublikowano

Mają niektóre rozwiązania przetestowane. Mojego dziadka nasi serdeczni przyjaciele trzymali w obozie jenieckim na diecie bezmięsnej, za to mąka była z robakami  O swobodzie przemieszczania się oczywiście nie było mowy. 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...