Skocz do zawartości
Forum Burgmania

Skrzynia DCT - tryby jazdy i codzienna praktyka


arturas

Rekomendowane odpowiedzi

  • Klubowicze
𝕄𝕒𝕣𝕚𝕦𝕤𝕫𝔹𝕦𝕣𝕘𝕚
Ten post został doceniony przez 𝕄𝕒𝕣𝕚𝕦𝕤𝕫𝔹𝕦𝕣𝕘𝕚!

"1"

arturas otrzymał(a) odznakę 'Great Content'

Honda Integra opiera się na przekładni DCT, która daje dużo frajdy z jazdy jak również rozszerza praktyczne możliwości wykorzystania silnika w zależności od indywidualnych potrzeb i stylu jazdy użytkownika. Można nadmienić, że skrzynia jest wykorzystywana nie tylko w skuterach Integra 700, Integra 750, X-ADV 750, Forza 750, ale również z powodzeniem w innych modelach Hondy.

Modele Integry do 2016 roku miały tryby D/S (Drive/Sport), a od 2016 roku D/S1/S2/S3 (rozszerzony tryb Sport). Dodatkowo skrzynia DCT może pracować stricte manualnie.

Piszmy w temacie jakie są Wasze odczucia z wykorzystania powyższych trybów skrzyni, jak również, które się najlepiej sprawdzają na co dzień i w innych okolicznościach.

Jako że posiadam Integrę na wstępie o niej wspomniałem, ale zachęcam innych do rozwinięcia tematu w powyższej kwestii.

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze

Ja mam takie spostrzeżenia z jazdy Integrą 750 z 2014 r. (tryb D/S):
Na miasto i w trasę wystarcza tryb D, ale w mieście tryb S daje dużo więcej frajdy z jazdy.
W górach niezbędny jest tryb S.
W trybie S spalanie nieznacznie większe.
W użytkowaniu brakuje mi wyboru trybu "na stałe". Za każdym razem przy uruchamianiu jest tryb D, a dopiero potem można przestawić na S, a jeżdżąc np. w górach chciałbym mieć od razu S.
Tak czy inaczej DCT to super patent.

Odnośnik do komentarza
  • Administrator

O tym jak udana jest to skrzynia - pisałem na naszym forum wielokrotnie. Przede wszystkim jest to skrzynia bezawaryjna. Po drugie - bezstratna. CVT jest bardziej aksamitne w obyciu (zmiana biegów odbywa się bezstopniowo) ale za to mniej bezpośrednie. Coś za coś.

Moja jazda z DCT w NC i nie tylko... to przede wszystkim hamowanie biegami w trybie ręcznego zbijania w dół. Wyjątkowo pomocne w trasie a już wyjątkowo nieocenione przy jeździe w górach. Tryb D tylko przy jeździe w mieście (bez korków) i spokojnie poza miastem... ale wtedy zawsze "wspomagam się", tuż przed wyprzedaniem, zrzutką w dół o 1 lub 2 biegi. Ten tryb jest dobry dla fanów niskoobrotowego diesla 😉 Natomiast idealnym wydaje się być tryb S1 (dostępny od RC89). Ciut wyższe/optymalne obroty, lepszy start w większości zakresów prędkości obr. i mniejsza podatność na "podszarpywania".

Ciekawy filmik dobrze obrazujący tematykę

 

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze

Dla mnie dość irytująca jest praca trybu D, szczególnie przy przejeździe przez rondo, gdzie przy zwalnianiu i delikatnym przyspieszaniu wachluje między 1 i 2 biegiem (skrzynia zachowuje się jakby nie wiedziała czy chcę jechać na 1 czy 2), dlatego w jeździe miejskiej wybieram tryb S1 lub S2, które, ze względu na inne mapowanie silnika pozwalają utrzymać obroty pod kontrolą na jednym biegu. Napęd CVT przy niskich obrotach był bardziej przewidywalny.

Tryb D, rzeczywiście działa jak diesel (mega ekonomia i fajne mruczenie silnika), super się sprawdza przy spokojnej jeździe na wprost, bez konieczności precyzyjnej kontroli przełożeń.

To są oczywiście moje odczucia, aczkolwiek użytkownicy DCT mówią, że skrzynia się uczy użytkownika i dostosowuje. Ja tego jeszcze nie zauważyłem.

Odnośnik do komentarza
  • Administrator

Skrzynia "uczy się" po resecie. Dla przypomnienia, procedura kalibracji sprzęgła w DCT -> KLIK

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze
1 godzinę temu, arturas napisał(a):

Tylko pytanie czy zadziała w NC750?

Zadziała... U mnie wszystko OK...

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze
W dniu 12.04.2023 o 15:01, MariuszBurgi napisał(a):

Skrzynia "uczy się" po resecie. Dla przypomnienia, procedura kalibracji sprzęgła w DCT -> KLIK

Wg wskazanej procedury reset nie idzie u mnie

Szkoda bo chciałbym "przyzwyczaić" do mojego stylu jazdy.

Odnośnik do komentarza

Niedługo będę mógł potestowac DCT . Tydzień , góra dwa i odbieram Hankę z salonu . Korzystając z tematu chciałem zapytać o tryb użytkownika.  Z tego co słyszałem jest on w pewnym stopniu programowalny . W jakim zakresie można to zrobić? Idealnym rozwiązaniem była by możliwość ustawienia zakresu obrotów przy poszczególnych biegach ale zakładam , że aż tak dobrze to pewnie nie ma ? 

Odnośnik do komentarza

To i ja dodam woje trzy grosze bo mam już piątą Hondę z DCT. Obecnie mam Afrykę 1100 z DCT i Vultusa ze starymi trybami D i S. Zdecydowanie bardziej odpowiada mi nowe oprogramowanie z trzema trybami S bo stary S jest dość agresywny jak na moje potrzeby spokojnego kulania i jeżdżę na D, natomiast w Afryce nie da się jeździć na D i zaraz po odpaleniu przełączam na S1 bo na D Afra potrafi wrzucić 6 bieg przy przekroczeniu 60 km/h co w poprzedniej xadv następowało dopiero po 70 km/h. Teraz nie wyobrażam sobie innej skrzyni choć pierwszy raz jak testowałem Integrę 750 MY2014 to nie podobała mi się, zwłaszcza, że po niej przejechałem się BMW C650 GT. Dopiero wprowadzenie xadv zmieniło moje podejście do DCT i wreszcie się polubiliśmy.

@ComoDo nie ma możliwości zmiany oprogramowania skrzyni, to o czym piszesz to tryby jazdy USER 1 i 2, które są oprócz TOUR, RAIN itp. tam programujesz reakcję na gaz, hamowanie silnikiem i jeszcze kilka parametrów jeżeli standardowe tryby TOUR, RAIN Ci nie odpowiadają.

 

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze

@RONIN to o czym piszesz w ostatnim zdaniu, nie dotyczy chyba Integry. Jak mi się wydaje XAdv już je posiada, NT1100 i Africa też. Integra niestety nie ma trybów Rain i Tour. Fajnie że mimo zmiany 2oo nie rozstajesz się z Dct. To dobrze świadczy o jakości i funkcjonalności skrzyni.

Odnośnik do komentarza

Kurka wodna boys strasznie skomplikowane jest to co piszecie. Nie ma takiego trybu: "odpalam i jadę" bez zawracania sobie dupy przełącznikami?

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze

@Geni tak jest najlepiej :) ale są sytuacje, które wymagają kontroli względem potrzeb danych okoliczności, więc wykorzystuje się wszystkie możliwości jakie niesie ze sobą technika

Odnośnik do komentarza

Słuchajcie a jak to jest z awaryjnością. Bo śledząc fb xadv czy to pl czy Europa występują problemy. A to przez słaby akumulator, olej, czujniki położenia wału itd. Najczesciej opisują że skr,ynia nie zbija w dół  albo pokazuje im "--" zamiast biegu. Jeden gosc już 3 raz tak ma i laweta. A tutaj dosyć świeże posty z africa forum https://africatwin.com.pl/showthread.php?t=37625

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze

Odpukać, 74 tysie na liczniku i bezawaryjnie... DCT wymaga pewnych reguł użytkowania, a podstawą jest wyłączanie silnika w pozycji Neutral (bez wrzuconego biegu). Niektórzy o tym zapominają, a to powoduje nadmierne obciążenie jakiegoś krzyżaka-wybieraka, który lubi sobie pęknąć (Kazak coś więcej może na ten temat powiedzieć, bo naprawiają to na warsztacie w MotoPower w Wawie)... Druga rzecz, to przestrzeganie interwału wymiany oleju i filtrów (od skrzyni jest osobny). Honda podaje co 12 tysięcy kilometrów, ale ja wymieniam zawsze wcześniej (8-9 tysięcy)... Coś w tym musi być, bo niektórzy uszczelnienia w lagach wymieniają przy znacznie mniejszym przebiegu, a ja olej wymieniam w nich co drugi sezon i wciąż sucho... Kto smaruje, ten jedzie.

Odnośnik do komentarza
21 godzin temu, SlawoyAMD napisał(a):

Odpukać, 74 tysie na liczniku i bezawaryjnie... DCT wymaga pewnych reguł użytkowania, a podstawą jest wyłączanie silnika w pozycji Neutral (bez wrzuconego biegu). Niektórzy o tym zapominają, a to powoduje nadmierne obciążenie jakiegoś krzyżaka-wybieraka, który lubi sobie pęknąć (Kazak coś więcej może na ten temat powiedzieć, bo naprawiają to na warsztacie w MotoPower w Wawie)... Druga rzecz, to przestrzeganie interwału wymiany oleju i filtrów (od skrzyni jest osobny). Honda podaje co 12 tysięcy kilometrów, ale ja wymieniam zawsze wcześniej (8-9 tysięcy)... Coś w tym musi być, bo niektórzy uszczelnienia w lagach wymieniają przy znacznie mniejszym przebiegu, a ja olej wymieniam w nich co drugi sezon i wciąż sucho... Kto smaruje, ten jedzie.

Rozmawiałem z jednym z serwisów.  Gosc mówi to co Ty,  że ważne żeby lać oem olej i wyłączać silnik na biegu neutralnym. Aha i mówił że warto na corocznym przeglądzie zresetować skrzynie. Tylko przez interfejs to zrobić najlepiej bo to na YouTubie co pokazują to takie jakby miękkie resetowanie. 

Odnośnik do komentarza

Od niedawna posiadam Integrę z 2012 roku, ciężko się przestawić z CVT na taki automat. Dłoń sama się wykręca przyzwyczajona do dużych obrotów  CVT, no i przyspieszanie w trybie D przy niskiej prędkości na 6tym biegów powoduje sprzeciw silnika wyrażony wibracjami( w Waszych sprzętach też tak macie?), zrzucanie i zapinanie biegów w zakręcie noże z początku używania tego sprzętu spowodować szybsze bicie serca .Co daje reset skrzyni? rozumiem ,że komp sterujący zmienia jakieś parametry pracy silnika skrzyni?

Ogólnie jestem z perspektywy 1,2 kkm bardzo zadowolony z Hani z DTC.

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze
W dniu 26.04.2023 o 11:51, 2vpc napisał(a):

Gosc mówi to co Ty,  że ważne żeby lać oem olej...

Używam tylko oryginalnego oleju Hondy 10W30 (teraz ma nową butelkę) i oryginalnych filtrów silnika i skrzyni (na Allegro nie są drogie). Swojego czasu eksperymentowałem z Motulem, i innymi znanymi markami i zawsze coś mi w pracy silnika/skrzyni nie pasowało... Tylko oryginał. Widać wiedzą, co dodawać, by ich silnik jechał optymalnie...

Honda olej.jpg

 

 

wuja69 napisał: przyspieszanie w trybie D przy niskiej prędkości na 6tym biegów powoduje sprzeciw silnika wyrażony wibracjami

No tak, w modelach 700 i 750 do roku 2016 szósty bieg na D, włącza się w okolicach 2000 obrotów (około 60 km/h)... Ja jeżdżę mniej dynamicznie, więc przyśpieszam na mieście lekko muskając manetkę, więc wibracje są niemal nieodczuwalne. Kiedy potrzebuję mocniej podjechać, to już kciuk samoistnie leci do "minusa" i sekwencyjnie zbijam bieg do 5-ki... To kwestia obycia się z maszyną. Jak się jej nauczysz (który bieg przy jakiej prędkości wskakuje i się zrzuca), to jazda jest płynna i przyjemna. W nowszych modelach (po 2016), dodano trzy tryby sportowe i pierwszy z nich jest ponoć optymalnym, który sprawdza się najlepiej, utrzymując wyższe obroty na poszczególnych biegach. W X-ADV dokonano już poważniejszych zmian i tam na D 6-ka wskakuje w okolicach 2500 RPM... Silnik też ma wyższe obroty maksymalne, coś trochę ponad 7 tysięcy RPM... Za to model ten więcej z natury pali :) Coś za coś...

 

Aha, jeszcze słowo, bo wielu szukających nowego skutera często słyszy, że Integra to kompromis między skuterem, a motocyklem... Owszem, w aspekcie technicznym, a nie stylu jazdy. Jeśli oczekujesz, że wybierając Integrę, będziesz mógł jeździć tak dynamicznie, jak motocyklem, to tutaj moim zdaniem nie tędy droga. Owszem w trybie sport da się poszaleć, ale to nie maszyna do tego stworzona. Samo to, że silnik jest wolnoobrotowy, sugeruje już charakterystykę jazdy na nim (taki bardziej Cruser). To moto lubiące raczej niskie obroty do wygodnego przemieszczania się na 17-calowych kołach i wsłuchiwania w przyjemny, lekko basowy gang tłumika... Już na autostradzie pokazuje, że nie lubi wyższych obrotów, bo powyżej 130 dynamika przyśpieszania się zmniejsza, a spalanie drastycznie rożnie... 

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze

Jedno mi w Waszych opisach nie pasuje 🤪Jeśli dobrze pamiętam( a dawno nie jeździłem) to skrzynia zapamiętuje w jakim trybie było jeżdżone przed zgaszeniem sprzęta. Jesli wrzuciłeś bieg jałowy po jeżdżeniu w trybie S to po ponownym odpaleniu i wrzuceniu biegu powinien być w trybie S......jedyne  czego "nie pamiętało" to wyłączonej kontroli trakcji i po ponownym uruchomieniu trzeba było znowu klikać przycisk 😈

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze

@SzymonSepticjutro się upewnię :) ale wydaje mi się, że po odpaleniu mimo gaszenia przy S, przy ponownym uruchomieniu załącza się zawsze D. Może to wynikać z bezpieczeństwa.

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze
10 godzin temu, SzymonSeptic napisał(a):

Jesli wrzuciłeś bieg jałowy po jeżdżeniu w trybie S to po ponownym odpaleniu i wrzuceniu biegu powinien być w trybie S....

Tak i nie.. zapamiętuje w 750 tryb S1, S2 czy S3 na którym ostatnio jeździliśmy, ale zawsze po odpaleniu i włączeniu biegu jest tryb D. Dopiero po włączeniu w tryb sportowy jest zapamiętane ostatnie ustawienie. Najprawdopodobniej producent przewidział sportowe tryby do jazdy uzależnionej od okoliczności na drodze, a jak słusznie @SlawoyAMD wspominał :

20 godzin temu, SlawoyAMD napisał(a):

To moto lubiące raczej niskie obroty do wygodnego przemieszczania się na 17-calowych kołach i wsłuchiwania w przyjemny, lekko basowy gang tłumika...

 

20 godzin temu, SlawoyAMD napisał(a):

Owszem w trybie sport da się poszaleć, ale to nie maszyna do tego stworzona.

Wracając do trybów jazdy. Wiele lat miałem "litrowe motocykle" zaliczałem tory, jeździłem czasem jak "dawca", ale z czasem człowiek mądrzeje jak zakłada rodzinę. Kupiłem burka 650 mając ducata w garażu. Ducati stało,  a Burek był na 1 planie. Jednak na początku bałem się wchodzić ostro/głęboko w zakręty przyzwyczajony do pozycji na motocyklach. Wsiadając na integrę pierwszy raz banan od razu pojawił się na twarzy, bo mogłem śmielej kłaść się na winklach jak kiedyś na moto. Moim zdaniem tryby jazdy są idealnym rozwiązaniem jak mamy chęć troszkę szybciej poszaleć S2 czy bardzo szybko S3. Ja na tą chwilę używam głównie S1 w 750, mając 700 jeździłem na trybie D czasem w razie potrzeby zbijałem kciukiem biegi co uważam za super rozwiązanie. W 750 tryb S1 przypasował mi do mojego stylu jazdy i tego czego oczekuję od motocykla lekkiej dynamiki i niezadużego spalania.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...