Skocz do zawartości
Forum Burgmania
  • 0

Trochę pytań o technikalie do Piaggio X8 125


SlawoyAMD

Pytanie

  • Klubowicze

Jak już informowałem "klubowiczów", dołączyłem w końcu do "Maxi Maniaków" i zakupiłem Piaggio X8 125ccm (rocznik 2004). Jednak jako "świeżak" mam kilka pytań natury technicznej, jako że jestem w fazie szykowania sprzętu po kupnie do swoich wymagań, czyli ustawień na TipTop...

Na razie wymieniłem olej "na płukankę" (jeszcze bez wymiany filtra), bo ten zlany z silnika był czarny, jak smoła (to oczywiście dobrze, bo znaczy że czyścił silnik) i wyczyściłem filtr powietrza i nasączyłem olejem. Umyłem całość, odświeżyłem plastiki i wszystko zaczyna nabierać wyglądu. Zostało mi jeszcze zmienić świecę, płyn w układzie chłodzenia, płyn hamulcowy...

No ale teraz zaczynają się schody, dlatego mam parę pytań do posiadaczy Piaggio i innych uzbrojonych w wiedzę...

1 - smarowanie przekładni? Korek wlewowy (przynajmniej tak mi się wydaje), znalazłem ale gdzie jest korek zlewowy? Pokrywa paska wydaje mi się zintegrowana z miską olejową (bo jest w niej wlew ojeju), no i tu kolejne pytanie... czy na sucho dotrę do paska i wariatora?????

2 - silnik pracuje dość przyjemnie, ale mam wrażenie że przy nawet minimalnemu przekręceniu manetki, od razu zasprzęgla się napęd, przez co silnik nieco terkocze pod obciążeniem, zanim złapie obroty i się "rozkręci"... Czyżby za ciężkie rolki? A może już zużyte? Problem z niewiedzą na temat pokrywy z punktu 1, uniemożliwia sprawdzenie organoleptycznie...

3 - Jaka świeca do tego silnika? (2004)

4 - Jaki pasek (wymiary / firma)

5 - ewentualnie co jeszcze wymienić i na co zwrócić uwagę?

Trafiłem na dość dokładny Manual do 125-ki, ale nadal nie wiem, czy pokrywa jest zintegrowana z miską oleju??? http://manuals.wotmeworry.org.uk/x8%20part...emium_Parts.pdf <_<

Odnośnik do komentarza

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0
Gość radiolog

smalo odkrec pokrywe przekladni,zaden olej sie nie wyleje i wariator bedziesz mial jak na dloni.

Jezeli chodzi o pasek to wedlug mnie kupuj tylko orginal

Jak mialem x9 to sprzeglo lapie od 2500 rpm,jak przy mniejszym rpm to moze sprezyny slabe w sprzegle np.

Odnośnik do komentarza
  • 0
1 - smarowanie przekładni? Korek wlewowy (przynajmniej tak mi się wydaje), znalazłem ale gdzie jest korek zlewowy?

Jest pod pokrywą paska.

Pokrywa paska wydaje mi się zintegrowana z miską olejową (bo jest w niej wlew ojeju), no i tu kolejne pytanie... czy na sucho dotrę do paska i wariatora?????

To tylko "apteczne złudzenie ludzkiego zwroku" <_< Odkręcaj śmiało. Miska olejowa jest poniżej pokrywy, tylko bagnet trzeba wyjąć.

3 - Jaka świeca do tego silnika? (2004)

4 - Jaki pasek (wymiary / firma)

5 - ewentualnie co jeszcze wymienić i na co zwrócić uwagę?

Świeca NGK CR 8 EB (o ile taka sama, jak w X9).

Jeśli chodzi o pasek, na tej stronie, którą wspomniałeś, leży też catalogopiaggio (jakoś tak się to nazywa) - bardzo przydatny katalog części wraz z numerami wg Piaggio.

Obejrzałbym jeszcze od drugiej strony, czy nie kropli spod pompy płynu chłodzącego, jeśli tak, czeka cię wymiana pompy również. I zawieszenie silnika, czy na sankach nie ma luzów (szukaj takich tematów w sprawie X9, bo to samo).

I standardowo: klocki, tarcze, płyn hamulcowy...

Pzdr.

M.

Odnośnik do komentarza
  • 0

Pokrywę zdejmiesz spokojnie bez naruszania miski olejowej ;) Wcześniej odkręć filtr powietrza i odegnij go do góry. Musisz mieć też bloker do sprzęgła, ja sobie zdobiłem z kawałka aluminium od otwornicy i dwóch śrub. Później jak chcesz odkręcić wariator to kolejny bloker - np. z kawałka metalu.

Możliwe że masz za ciężkie rolki - przeszedłem przez to - później kupiłem oryginały za 46zł i Tobie też tak proponuję ;)

Świeca NGK jak kolega napisał lub Champion który jest montowany fabrycznie.

Pasek to Mitsuboshi MI-76 - z zalecanych nie firmowanych napisem Piaggio ;)

Odnośnik do komentarza
  • 0

Polemizowałbym na temat spustu płynu smarującego gdyż nie rozumiem sformułowania "pod pokrywą"

Z tego co pamiętam z x9 125ccm (teraz mam w niej silnik z x8 z 2006r i chyba jest tak samo) spust (wkręcona w niego śruba) znajduje się na dole silnika (tak jakby od wewnętrznej strony - pomiędzy kołem a silnikiem) po skosie od korka wlewu. Jak wróce z pracy to to dokładnie sprawdzę i dam znać. pozdro

Odnośnik do komentarza
  • 0
Polemizowałbym na temat spustu płynu smarującego gdyż nie rozumiem sformułowania "pod pokrywą"

Ja dysponuję takim rysunkiem:

przekl.jpg

gdzie B to spust oleju. Patrzę na niego, patrzę i... masz rację, nie pod pokrywą, ale od koła ;) Ten wieloklin to na koło, widać rurkę odpowietrzenia przekładni.

Nie szukałem jeszcze tej śruby zbyt pilnie u siebie, bo nie wymieniałem oleju w przekładni.

Pzdr. i dzięki za sprostowanie

M.

Odnośnik do komentarza
  • 0
  • Klubowicze

Dzięki za porady... Korek faktycznie jest od strony koła. Dziś nie było czasu wymienić oleum w przekładni , więc zapytam jeszcze ile tam się go dozuje (w "chińczyku" miałem 120 ml).

Też mi się wydaje, że rolki mam za ciężkie albo mocno wytarte i głębiej wchodzą w ścieżki, zmieniając przełożenie. Dosłownie lekko przekręcę manetkę, a już ciągnie i silnik wydaje charakterystyczny dźwięk , dla zbyt niskiego przełożenia... Kiedy złapie obroty, ciągnie aż miło... Rolki i pasek wymienię szybko (zaraz po przerejestrowaniu sprzętu), choć kasa idzie niemiłosiernie, a wypłata na koniec miesiąca :D

Jeśli mnie ktoś może oświecić, jaką wagę mają oryginalne rolki, bo w manualu jest tylko oznaczenie symbolami, a często w ofercie sklepów czy Allegro, sprzedający posługują się wagą... No i wymiary (mile widziany przykładowy link !scooter). Chinola miałem prześwietlonego na wskroś, a tu tyle niewiadomych...

Gdzie szukać tych "sanek", a co do pompy wodnej, wygląda OK i nie ma żadnych śladów wycieku... Za to przy tylnym kole lekkie "zaolejenie" obudowy. Czyżby "zimering" puszczał lekko???

Odnośnik do komentarza
  • 0
  • Klubowicze

@ superspeedo - Czy ten pasek może być? http://allegro.pl/item1155906742_pasek_day...x8_x_8_125.html, Bo Mitsuboshi jakoś nie mogę znaleźć :D

PS wybrałem pierwszą opcję rolek RMS... Już zamówione i czekam z utęsknieniem... !scooter

Odnośnik do komentarza
  • 0
@ superspeedo - Czy ten pasek może być? http://allegro.pl/item1155906742_pasek_day...x8_x_8_125.html, Bo Mitsuboshi jakoś nie mogę znaleźć :D

PS wybrałem pierwszą opcję rolek RMS... Już zamówione i czekam z utęsknieniem... !scooter

Pasek, który pokazujesz jest dobrych wymiarów. Mitsuboshi kupisz TU w tych pieniądzach albo taniej. Napisz do nich maila lub zadzwoń. Co prawda czekałem na niego 2 tygodnie, ale...

Odnośnik do komentarza
  • 0
Też mi się wydaje, że rolki mam za ciężkie albo mocno wytarte i głębiej wchodzą w ścieżki, zmieniając przełożenie. Dosłownie lekko przekręcę manetkę, a już ciągnie i silnik wydaje charakterystyczny dźwięk , dla zbyt niskiego przełożenia... Kiedy złapie obroty, ciągnie aż miło... Rolki i pasek wymienię szybko (zaraz po przerejestrowaniu sprzętu), choć kasa idzie niemiłosiernie, a wypłata na koniec miesiąca !w00t

Wariator to wariator, a sprzeglo to sprzeglo. Nie myl prosze jednego z drugim. Skoro zbyt szybko lapie sprzeglo to znaczy, ze za slabe masz w nim sprezyny...i nie mowie tutaj o sprezynie glownej, a o tym malych sprezynkach (zdaje sie, ze w Leaderze sa cztery).

Zreszta z tego co pamietam to w moim X8 sprzeglo takze lapalo niemal natychmiastowo po dodaniu gazu. Jak ty bys chcial aby lapalo, po przekroczeniu 2tys obrotow?

Odnośnik do komentarza
  • 0
  • Klubowicze

@ waflo - Problem w tym, że przenosi napęd już trochę powyżej obrotów jałowych, a to w zasadzie uniemożliwia bardziej dynamiczne ruszenie spod świateł. Próba gwałtownego przekręcenia manetki kończy się protestem silnika w postaci wibracji i charakterystycznego dźwięku przydławionej jednostki (jak ruszanie z trójki w aucie)... Dosłownie sekundę, dwie później, kiedy silnik wkręci się już na nieco wyższe obroty, zaczyna "rwać" aż miło i pracuje cichutko z lekkim pomrukiem tłumika...

Nic, rolki zamówione, więc jak przyjdą w przyszłym tygodniu (jeszcze pasek muszę zamówić, bo nie wiem co tam siedzi, ale wolę mieć świeży - tak już mam niestety), to zobaczę jak to wszystko wygląda pod pokrywą. Jeśli to nie pomoże, przyjrzę się dokładnie sprzęgłu.

Świeca też już zamówiona, zostanie kupić filtr, jeszcze raz zmienić olej (bo ten pierwszy był na przepłukanie), zmienić płyn hamulcowy i chłodzący... Czekam tylko aż zejdzie mój "chińczyk", bo kasa w nim uwięziona... Na resztę sezonu wystarczy, a dokładniejsza kosmetyka i profilaktyka zostanie na długie zimowe wieczory...

PS/// Ile oleju wchodzi do przekładni? W korku jest "bagnet", ale lać do połowy, czy do napisów na nim umieszczonych? Na razie zalałem do 3/4 wysokości miarki bagnetu... Rurka spustowa nie "pluje" nadmiarem oleju, więc teoretycznie jest OK, ale może za mało???

Odnośnik do komentarza
  • 0

Jak masz manual to spójrz na 8 stronę, są tam wszelkie ilości płynów potrzebne w tym silniku. Jest tam też instrukcja ile i jak lać olej do przekładni :D

Odnośnik do komentarza
  • 0
@ superspeedo - Chyba mam inny manual... http://manuals.wotmeworry.org.uk/x8%20part...emium_Parts.pdf bo na 8-mej stronie jest tylko Alfanumeryczny spis zawartości... Jak możesz mnie oświecić, to będę wdzięczny  !scooter

To masz jakiś spis części a nie manual :rolleyes: 250ccm wchodzi. Poszukaj manuala i tam jest wszystko. Nie musisz szukać do Piaggio X8 125, poszukaj do X9 125 lub do silnika leader 125ccm.

Odnośnik do komentarza
  • 0
  • Klubowicze

Dziś przysłano mi nowe rolki do wariatora, więc w wolnej chwili zabrałem się za rozbieranie pokrywy, a nie przewidziałem, że to bardzo skomplikowana czynność, bo wymaga odkręcenia i podniesienia AirBoxu od filtru powietrza !OKK Jednak wszystko okazało się bardzo proste i szybko dostałem się do sprzęgła i wariatora... Sam wariator wygląda nieźle a okładziny sprzęgła i stan bębna niemal jak nowy, więc może mój skuter nie ma przejechane wiele więcej, niż to co na liczniku pokazuje (niecałe 12Kkm)...?

Jak pisałem wcześniej, miałem mały kłopot z ruszaniem, bo silnik dławił się w pierwszym momencie, zbyt szybko przenosząc swoje obroty na sprzęgło. No ale co tu się dziwić, jak zobaczyłem rolki w takim stanie, zwłaszcza jedną, która utknęła w poprzek, wyleciał z niej rdzeń i została dziwnie zniekształcona... Tylko trzy z nich można było jeszcze nazwać rolkami...

img4847m.jpg

Po wymianie rolek, maszyna zaczęła fruwać... Już nie łapie zbyt wcześnie, startuje z wyższych obrotów, więc bardziej "zrywnie" i bez denerwującego klekotu dławionego silnika... Pasek nie wyglądał źle, ale dziś zamówiłem nowy, więc będzie jeszcze jedna okazja do zdjęcia pokrywy i dokładniejszego jej umycia benzynką...

Odnośnik do komentarza
  • 0
No ale co tu się dziwić, jak zobaczyłem rolki w takim stanie, zwłaszcza jedną, która utknęła w poprzek, wyleciał z niej rdzeń i została dziwnie zniekształcona... Tylko trzy z nich można było jeszcze nazwać rolkami...

Niezła rzeźnia...

Pozdrowienia

Marcin S.

Odnośnik do komentarza
  • 0
  • Klubowicze

Rzeźnia to mało powiedziane... Mam nadzieję, że długo nie jeździł z takimi rolkami, bo jedna z nich tak się wyszorowała na ruchomym rdzeniu, że miała 4 gramy, druga 5 gramów, a trzecia ledwo dobijała do 6g... Pozostałe trzy ważą po 7 gram (mierzone elektroniczną waga pocztową do listów)... Nie wiem jak się rozłożyły w wariatorze, bo przy wyciąganiu go z wału, wyleciały na zewnątrz... Jeśli były po jednej stronie, od wibracji mogło dostać łożysko, choć podczas jazdy nie czuć było ich szczególnie... jednak teraz silnik "płynie" na obrotach, więc jakieś na pewno były... Zimering suchy, luzów nie czuć... Może będzie dobrze...

Jeszcze jedno pytanie do posiadaczy Piaggio X8/X9... Miedzy talerzem zewnętrznym a tulejką ślizgową mam podkładkę o grubości +/- 1mm... Nie wiem jak w tego typu maszynach, ale w "chińczykach" taki pierścień montowało się dla ograniczenia prędkości maksymalnej (blokada - rozszerzenie talerzy)... Czy we Francji (stamtąd był ściągany rok temu) dla 125-tek też są jakieś ograniczenia z tym związane? W dość dokładnym Manualu nie ma tej podkładki, więc o co "kaman"??? (na schemacie miejsce podkładki zaznaczone czerwona strzałką)

wariatorpiaggiox8125man.jpg

Odnośnik do komentarza
  • 0

Jak będziesz miał X8 z 2007 roku z silnikiem Euro 3 - ZAPM36600 to możesz zdejmować podkładkę, ale masz zapewne ZAPM36300 ;) A manual do Twojego z podkładką:

caa3140276e6a3a1.jpg

Odnośnik do komentarza
  • 0
  • Klubowicze

@ superspeedo & all - A widzisz... Muszę koniecznie znaleźć manual do rocznika 2004 - 2006. Taki drobny niuans (pewnie dłuższa tulejka w roczniku 2007), a tyle może zmienić... Dzięki wszystkim za tę ważną informację. Oki, podkładka zostaje...

Odnośnik do komentarza
  • 0

Kolego, już ci mówiliśmy, musisz się zaopatrzyć w catalogo piaggio (elektroniczny katalog części piaggio - da się uaktualniać) oraz w x9_125_180_workshop_manual.pdf (albo x9_125_180_full_manual.pdf, bo pod tymi dwoma nazwami występuje, zajmuje kilkadziesiąt MB). Dostępne na wotmeworry.co.uk .

Pozdrawiam

Marcin S.

Odnośnik do komentarza
  • 0
  • Klubowicze

Po wymianie na nowe rolki w wariatorze, na początku było wszystko ok, ale teraz na biegu jałowym, słychać ich grzechotanie. Lekko pomogło podniesienie obrotów, ale obawiam się, że to już może być znak zbyt wytartych bieżni Wariatora... Ewentualnie może pasek zrobił się zbyt wąski (na nowy już czekam prawie dwa tygodnie - kurierem - i niby już jutro ma do mnie dojechać), ale na wszelki wypadek zamówiłem zamiennik firmy RMS http://allegro.pl/item1171459614.html. Czy ktoś korzystał może już z zamienników tej firmy?

Na zdjęciu widać, że bieżnie są płaskie, a moje już mocno "półokrągłe", więc chyba warto było wydać te 200 PLN?

Odnośnik do komentarza
  • 0
  • Klubowicze

Chyba czekają mnie wydatki... Dziś zaniepokoiły mnie zgrzyty z kierownicy i przy dość przyjaznej aurze, postanowiłem zajrzeć do łożyska... Dolne stożkowe okazało się mieszaniną pyłu i rdzawego nalotu. Domyślam się, że trzeba będzie wymienić całość, ale chciałbym dotoczyć się na nim jeszcze do końca sezonu. Po naniesieniu WD40, rolki w zasadzie nabrały blasku, ale ich powierzchnia jest już mocno porysowana, więc nie ma zmiłuj się, ale chyba da rade jeszcze miesiąc, może dwa polatać na tym bezpiecznie? Po nasmarowaniu kierownica chodzi lekko i cicho. Nigdzie nie widzę od spodu jakiegoś uszczelnienia, więc nie jest dziwne, że wilgoć się tam dostała.

Górne łożysko (kulkowe, hermetyczne) wybić nie będzie ciężko, ale czy ktoś wybijał to dolne, bo trudno tam dostać się do pierścienia wewnętrznego. Jakiś patent?

Wrzucam kilka zdjęć z tej operacji, może komuś się przydadzą przy podobnym zabiegu ściągania kierownicy itp...

img5065l.jpg

img5064x.jpg

img5063.jpg

img5056.jpg

img5059s.jpg

img5060u.jpg

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...