ptaku_1 Opublikowano 6 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Silnik i koła nie są spięte ze sobą na sztywno, ale poprzez skrzynię biegów. Działą to jak przerzutki w rowerze. Z kolei w silniku spalające się gazy wytwarzają siłę wprawającą tłoki w ruch - dokładnie tak jak gotująca się w garnku woda wypycha pokrywkę do góry. W zależności od tego jaki wielki masz garnek (pojemność silnika) i w jaki sposób palisz palnik pod garnkiem (dolot, turbina, itp). Pokrywka może być wypychana mocniej lub słabiej, szybciej lub wolniej. Tak samo jest w silniku. Różnica pomiędzy dieslem, a benzyną polega głównie na tym, że diesel przy spalaniu ma większe ciśnienie pod pokrywką, a benzyna mniejsze. Więc aby uzyskać większą moc benzyniak musi dać bardziej w palnik :-) Diesel nie musi spalać się w takich ilościach (spalanie), żeby tworzyć większy nacisk na pokrywkę (tłoki). Dzięki temu, przy mniejszym gazie (obrotach silnika) wywarza moment obrotowy. Dzięki temu nie trzeba tak często zmieniać biegów, bo obroty silnika nie zmianiają się w tak dużym zakresie, jak w benzynie. Diesel ma 1500-4000 obr/min, a benzyna 1000-6000 obr.min. Więc żeby kółka się kręciły coraz szybciej, nie trzeba tak często przekładać przerzutki ;-), bo pod pokrywką wystarcza ciśnienia do rozpędzenia auta. To tak bardzo ogólnie i obrazowo. Odnośnik do komentarza
Administrator 𝕄𝕒𝕣𝕚𝕦𝕤𝕫𝔹𝕦𝕣𝕘𝕚 Opublikowano 6 Listopada 2009 Administrator Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Bardzo obrazowe tłumaczenie Hmm... ciekawe jak problem mom. obr. ma się do kuchenki gazowej vs elektrycznej? Podobno garnki z teflonem dają więcej Nm Odnośnik do komentarza
dr.big Opublikowano 6 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Ej tam, nie robmy zaraz z kobiet "gamoni" . Jest wielu facetow, dla ktorych pojecie Nm to czysta abstrakcja . Odnośnik do komentarza
monk Opublikowano 6 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Są rzeczy, które się chwyta intuicyjnie, a są takie, których nawet po przeczytaniu definicji się nie chwyta lub nie czuje do końca. Wtedy takie właśnie historie z garnkami są potrzebne, bo pozwalają pełniej zrozumieć zjawisko, a nie tylko przyswoić jego definicję. I to wcale nie prowadzi do "głąbstwa" . Kwestia umysłu i wyobraźni. Dzieciom dodawanie tłumaczy się na jabłkach i koszyczkach. Dorosłych też się nie oszczędza, np (i teraz trochę religijnie ) wiernym przedstawia się Boga jako osobę siedzącą na tronie, Ducha Świętego pod postacią gołębia, czy Szatana pod postacią węża. To są symbole, które mają ułatwić pojęcie tematu/zjawiska. Takie "garnki i pokrywki" dla ogółu. Inaczej wiernych była by garstka, bo nie każdy ma tak samo otwarty umysł i nie jest wykształconym teologiem Ech.. Koniec, filozof mi się załącza. Dla tych, którym jeszcze Nm nie podszedł, uzupełnienie: Moment obrotowy Odnośnik do komentarza
Gość auksencjusz Opublikowano 8 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2009 Wystarczy przeczytać komentarze pod artykułem z linka, który zamieścił monk, żeby zrozumieć, jak ważne jest łopatologiczne wyjaśnienie istoty momentu obrotowego. Odnośnik do komentarza
melmacie Opublikowano 15 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2009 Jesli sie cos przez moment kreci !scooter to jest to moment obrotowy. Zaslyszane. Pozdro Odnośnik do komentarza
Patryk92 Opublikowano 15 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2009 Hmmm... W szkole mnie uczą, że moment to siła razy ramię czyli iloczyn wartości siły i najkrótszej odległości między prostą działania tej siły Obrazowo: odkręcając śrubę kluczem o długości 1m używamy siły 10kN to na śrube odziałowywuje moment 10kNm. !scooter Odnośnik do komentarza
Administrator Artix Opublikowano 16 Listopada 2009 Administrator Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2009 Tlumaczenie ciekawe ale jest w nim maly blad, ja mam silnik benzynowy ktory pracuje w zakresie obrotow 500-4000 !scooter wiec nie musi to byc diesel zeby wolno krecic, sa tez silniki benzynowe wolno obrotowe Odnośnik do komentarza
Agnus Opublikowano 27 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2009 Dokłanie nie wiem, co to jest tzw. moment obrotowy , ale wiem jedno: Junak M10, jeden tłuczek, 350 ccm, 19 KM, moment obr. ok. 2,8 KGm przy 3.800 obr/min i o wadze ok. 195 kg /full wypas/... potrafił przyprawić niejednego kierownika o zawrót głowy. Prędkość licznikowa ok. 125-128 w tamtych czasach, to było naprawdę coś. Stawiając takiego potworka na lewym podnóżku kierowcy można było kręcić ósemki na dowolnym podłożu aż do... jego wyczerpania /podłoża/. Wiem o czym mówię, bo miałem swego czasu aż 3 sztuki!!! Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się