Skocz do zawartości
Forum Burgmania

Temperatura, przyczepność opon


Gość wytrych

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

pytanie do kolegów starszych stażem (odemnie). Czy przy takiej pogodzie jak dziś (3-5 stopni, sucha jezdnia) jazda jest niebezpieczna. Chodzi mi o przyczepność opon, słyszałem teorie ze opony motocyklowe bardzo tracą przyczepnosć w niskich temperaturach (znikomy w porównaniu do samochodów bieżnik i specyficzny skład gumy).

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
  • Administrator

Wszystko zalezy od opony, Bridgestone ma twarda mieszanke i wolno sie rozgrzewa, ponizej zera guma tak twardnieje ze opona zachowuje sie jak by byla z plastiku, jednak na goracych nawierzchniach jest idealna i wolno sie sciera. Heidenau ma miekka mieszanke i przy temp. w okolicy zera potrzebuje okolo 2-3 km zeby uzyskac optymalna temperature i zaczyna sie kleic do drogi, niestety na goracym asfalcie znika w oczach. Michelin i Dunlop sa najlepiej wyposrodkowane jesli chodzi o mieszanke gumy, co nie znaczy ze nie maja wad. Zima poprostu na zimnej oponie trzeba bardziej uwazac w zakretach na prostej to tylko na starcie ma to znaczenie, a przynajmniej na skuterze gdzie nie ma az takich przyspieszen i mocy przenoszonej na kolo. Uwazac trzeba zawsze i byc czujnym jak wazka. Temperatura opony ma naprawde bardzo duze znaczenie przy prowadzeniu pojazdu.

Odnośnik do komentarza

Rozgrzewanie opony zima, w uchu miejskim zwlaszcza i jak jest troche mokro...wole jednak ten fragment na temat zwiekszonej czujnosci. 

A swoja droga moze ma ktos jakies pojecie na temat twardosci gumy, a scislej jak to sprawdzic i jak to sie przklada na przyczepnosc. Jakies wartosci graniczne czy cos podobnego. Lubie miec rzeczy pomierzone.

Na zime tylko miekkie opony ale skad je brac do moto? Jak kiedys do aut sa przewaznie letnie.

Na temat bezpiecznej temperatury opon znalazlem to:

Opony są wykonane z gumy, która podlega cały czas procesowi starzenia. Jest to proces chemiczny, w którym pod wpływem tlenu i ozonu zwiększa się jej twardość i kruchość. Starzenie następuje dużo szybciej, jeśli guma jest poddana wysokiej temperaturze i wystawiona na światło słoneczne. Ten proces powoduje stałe obniżanie się wytrzymałości gumy i obniżanie jej odporności na wielokrotne odkształcenia.Temperatura powietrza wewnątrz opony podnosi się w następstwie:uginania się opony podczas jazdy wytwarzania ciepła przez hamulce podczas hamowania przekazywania ciepła od najbliżej znajdujących się gorących elementów maszyny, jak silnik czy układ chłodzeniaJeśli temperatura powietrza w oponie przekroczy wartość krytyczną, opona ulega uszkodzeniu.Przyjmuje się, że dopuszczalną bezpieczną temperaturą powietrza w oponie jest 80 °C. Oczywiście temperatura materiału opony jest wówczas wyższa.W razie wątpliwości co do doboru opony lub doboru ciśnienia, przy którym jest eksploatowana można sprawdzić temperaturę opony w warunkach pracy maszyny korzystając ze wzoru:            To P + 273(P- Po)T =                                                                    Pogdzie:T  = temperatura powietrza wewnątrz nagrzanej oponyTo = temperatura otoczenia podczas pomiaru ciśnienia przed rozpoczęciem pracy, np. 25 °C Po = ciśnienie zmierzone przed rozpoczęciem pracy, np. 7.00 barP  = ciśnienie zmierzone po jakimś czasie pracy, np. 8.75 bar        25x8.75+273(8.75-7.00) T =                                                 = 99.5 oC                          7.00W tym przykładzie temperatura powietrza w oponie przekracza bezpieczną granicę 80 °C i należy jak najszybciej przeanalizować przyczyny oraz wyciągnąć odpowiednie wnioski, zanim opony ulegną niedwracalnemu zniszczeniu.

Troche na temat temperatury jest tu temperatura wymiany opon

a teraz cos na temat twardosci mieszani i przyczepnosci w zaleznosci od temperatury:

R3 @ 91°C: 1.50g

@ 99°C: 1.43g

R4 @ 99°C: 1.46g

@ 106°C: 1.40g

R2 @ 80°C: 1.58g

@ 90°C: 1.49g

@ 100°C: 1.40g

Moze ktos ma cos na ten temat ale dla opon moto iuzywanych normalnie ?

Pozdrowionka

Odnośnik do komentarza
  • Administrator
Artix a czy masz jakąś opinie o opanach firmy Sava? W sensie wlaśnie niskich temperatur oraz ogólnie ich własciwości.

Nigdy na nich nie jezdzilem wiec ciezko mi sie wypowiedziec na ich temat. Opon sporo juz przemielilem ale jakos nie wpadlem nigdy na pomysl zeby zalozyc opony Savy, no ale skoro obecnie w tych temperaturach radze sobie na Bridgestonach najbardziej plastikowych opononach w tej temperaturze to mysle ze przy zachowaniu maksymalnej czujnosci na kazdej da sie jezdzic. Oczywiscie idealnym rozwiazaniem sa opony zimowe do skutera bo zapewniaja najwiekszy komfort jazdy

Odnośnik do komentarza
  • Sympatycy

Nie analizowałem tego zbyt mocno, ale Gold Standard u mnie, przy tych temperaturach, na suchym, dają mi poczucie bezpieczeństwa.

W przypadku ostrego hamowania na mokrym, zawsze jest "cienko"...

pzdr

Odnośnik do komentarza

moi panowie jezdzijcie jak na szklance" i nie bedzie problemu , ostatecznie pod pupa------( zeby nie razic obserwatora )- dupa itd ------macie tylko do 60 max-( kucykow) czyli idzmy po rozum do glowy !piwko skuter to ma byc komfort a nie emeryt po zazyciu viagry !happybth

Odnośnik do komentarza

dorzuce swoje piec groszy do tematu w/g mnie istotniejsze od producenta jest stan zuzycia opony i jej wiek uzywania, na lysej nawet tej z gornej polki nie pojedziesz przy takiej pogodzie jaka mamy teraz (wiem bo sprawdzilem !happybth ) a dodatkowa ilosc lat sprawia ze guma twardnieje i nie posiada juz takich wlasnosci jak nowka mimo dobrego i miesistego bieznika. Ceny opon nie sa duze wachaja sie od 200 do 400 zl wiec chyba nie ma co osczedzac na zdrowiu i sprzecie bo maly szlif bedzie i tak wiecej kosztowal jak super laczek.

Odnośnik do komentarza
(...)opinie o opanach firmy Sava?(...)

Sava? Raczej tylko do jazdy "w terenie", chociaz i tu sa podzielone zdania, ale cena jest naprawde przystepna !happybth . Na droge lepiej trzymac sie od tego produktu z daleka !happybth . Po co oszczedzic 100 PLN, a pozniej pisac na forum o szlifie?

Odnośnik do komentarza

Szczerze mówiąc to w codziennej jeździe sprawuja się dobrze. W trasie swietnie trzymaja sie drogi. W sumie to byłem ciekawy czy przy niskich temperaturach znacznie zmieniają sie wlasciwości jezdne.

Importer tych opon w Polsce odpisał mi ostatnio że takie temperatury jak teraz, nie zmieniaja specjalnie wlaściwości samej opony. Bardziej jest to wynikiem nawierzchni drogi czy jest np. oblodzona.

Odnośnik do komentarza

Nie wiem :D , byc moze importer ma racje (bo co ma napisac, ze sprowadza fajans !piwko ?). Napisalem tylko to, co przez lata wyczytalem przypadkiem na roznych forach motocyklowych i skuterowych... Moze byc tez tak, ze jakosc produktu sie zmienila... Mialem zalozone Savy* bodajze w Skipperze i nie bylem nimi zachwycony nawet latem...

*Sava MC 16

Odnośnik do komentarza

I tak dzięki, kazda opinia jest wazna. W końcu to co dla mnie jest dobre i prawidłowe w odczuciu innych moze być dziwne i nieprawidłowe.

Odnośnik do komentarza

Doświadczenie (jeżeli) mam (, to) znikome, ale dziś przy -3 stopniach na suchym asfalcie i fabrycznych oponkach Majesty 400/2008 (nie sprawdziłem producenta) nie było problemów. Przy 120 prowadzi się pewnie, a na międzypasie przy awaryjnym hamowaniu bez żadnych uślizgów (~40km/h). Nie testowałem na zakrętach, tutaj po prostu trochę zwolniłem :blink:

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...