Skocz do zawartości
Forum Burgmania

Honda ma za sobą dziesięć lat produkcji dwusprzęgłowych przekładni DCT stosowanych w 2oo


𝕄𝕒𝕣𝕚𝕦𝕤𝕫𝔹𝕦𝕣𝕘𝕚

Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator

Pierwszy raz zetknąłem się namacalnie z DCT w 2012 roku podczas testu długodystansowego Hondy Integry RC62 -> Test. Później były kolejne modele własne/testowe i kolejne bardzo pozytywne doznania. Zresztą kto śledzi nasze publikacje wie, że jestem wielkim entuzjastą tychże przekładni 😀

 

Czas leci nieubłaganie i właśnie w tym roku skrzynia DCT obchodzi 10'te urodziny. Oto garść info od Hondy na tę okoliczność.

DCT.thumb.jpg.cd108fc27571409ed9d92d861ba538b9.jpg

 

  • Przełomowe i wciąż unikalne rozwiązanie Hondy po raz pierwszy pojawiło się w salonach dealerskich w całej Europie w 2010 roku
  • W Europie sprzedano ponad 140 000 motocykli wyposażonych w przekładnie DCT (Dual Clutch Transmission)
  • Od momentu wprowadzenia na rynek, ta „przyjazna dla użytkownika” konstrukcja została zastosowana w dziesięciu modelach motocykli Hondy oferowanych w Europie

 

 

Ewolucja DCT

Honda odnotowuje dziesięciolecie pojawienia się dwusprzęgłowej przekładni Dual Clutch Transmission (DCT) w ofercie jednośladów marki.

Po raz pierwszy przekładnia DTC Hondy trafiła do sprzedaży w całej Europie w sportowo‑turystycznym motocyklu VFR1200F, od tego czasu pozostając unikatowym rozwiązaniem w świecie jednośladów z silnikiem spalinowym. W sumie w Europie sprzedano ponad 140 000 motocykli z DCT. W roku 2019 aż 45% Africa Twin, 52% NC750X i 67% Gold Wingów sprzedanych w Europie było wyposażonych w przekładnię DCT.

Przekładnia DCT odniosła sukces dzięki stałej ewolucji technicznej, udoskonaleniom w zakresie płynności i synchronizacji zmian biegów, a także dostosowaniu jej charakterystyk do właściwości jezdnych wielu różnych modeli motocykli. Przykładem może być używany w jeździe terenowej przełącznik "G" zintegrowany z przekładnią w modelach Africa Twin i X-ADV oraz synchronizacja z systemami Hill Start Assist, Walking Mode i Idling Stop we flagowym luksusowym turystycznym krążowniku szos GL1800 Gold Wing.

 

Co to jest DCT?

DCT jest zautomatyzowaną, elektrohydrauliczną skrzynią biegów z obsługą sprzęgieł i zmiany biegów, składającą się z pary niezależnych modułów sprzęgłowych umieszczonych w jednym zespole, z których każdy jest połączony z oddzielnymi zestawami biegów - jedno sprzęgło obsługuje pracę biegów 1, 3 i 5, drugie pracuje z biegami 2, 4 i 6.

Zmiany biegów dokonywane są albo w trybie ręcznym przez kierowcę za pomocą łopatek umieszczonych po lewej stronie kierownicy, albo w trybie automatycznym według przestrzennego algorytmu z wykorzystaniem non-stop monitorowanych parametrów jazdy, jak prędkość motocykla, obroty silnika i kąt otwarcia przepustnicy. W obu przypadkach odbywa się to bez korzystania z dźwigni sprzęgła lub nożnej zmiany biegów. Podczas zmiany biegów, gdy jedno ze sprzęgieł jest rozłączane, drugie sprzęgło jednocześnie włącza bieg docelowy, aby zapewnić stałą, ultraszybką i płynną zmianę biegów, bez przerw w przekazywaniu napędu na tylne koło.

Poza naturalnymi zaletami przy sportowym stylu jazdy, DCT pozwala kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, punktach hamowania, pokonywaniu zakrętów i przyspieszaniu. Dalsze korzyści to mniejsze zmęczenie kierowcy, niski poziom stresu podczas jazdy w mieście, wykluczenie możliwości zgaśnięcia silnika i znaczne zmniejszenie szarpnięć motocykla podczas zmiany biegów.

 

Na koniec video w temacie.

 

Odnośnik do komentarza
  • Administrator

My to już wiemy i od lat miłujemy... ale jak ktoś wciąż nieprzekonany, to kolega Barry jeszcze raz tłumaczy 😀

 

Odnośnik do komentarza
  • Klubowicze

Reportaż super. Mechanizm dwóch sprzęgieł fenomenalny, a dodatkowo po 2020 r. z czujnikiem pochylania w zakręcie, eliminującym zjawisko nagłej zmiany przełożenia w szybko pokonywanym zakręcie.

Odnośnik do komentarza

Mi osobiście też się podoba.

A jeszcze bardziej mi się podoba jak tak sobie lecisz i nagle złapie Cię czerwone, dajesz po heblach a tam już czeka wbita jedynaczka która się do nas uśmiecha i nic nie trzeba do dołu przebijać

Odnośnik do komentarza
  • Administrator
4 godziny temu, grzybek napisał:

a dodatkowo po 2020 r. z czujnikiem pochylania w zakręcie, eliminującym zjawisko nagłej zmiany przełożenia w szybko pokonywanym zakręcie.

Wcześniej też to jest dostępne, jednak stale poprawiane. W NC750d MY2016 działa bardzo sprawnie.

Odnośnik do komentarza

Skrzynia DCT jest świetna, jeździłem na dwóch NC750X a teraz NT1100. Jeździsz jak na maxi, tylko nie masz schowka pod tyłkiem 🙂 

Jedynie jak dla mnie to tryb D jest nie akceptowalny, ale mamy przecież jeszcze S1, S2, S3 więc dla każdego coś miłego. Zastanawiam się tylko, dlaczego inni producenci jeszcze nie wprowadzili podobnych zastosowań u siebie? Patent Hondy jest tak długi, czy co?

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...