Administrator 𝕄𝕒𝕣𝕚𝕦𝕤𝕫𝔹𝕦𝕣𝕘𝕚 Opublikowano 19 Sierpnia 2020 Administrator Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2020 Pierwszy raz zetknąłem się namacalnie z DCT w 2012 roku podczas testu długodystansowego Hondy Integry RC62 -> Test. Później były kolejne modele własne/testowe i kolejne bardzo pozytywne doznania. Zresztą kto śledzi nasze publikacje wie, że jestem wielkim entuzjastą tychże przekładni 😀 Czas leci nieubłaganie i właśnie w tym roku skrzynia DCT obchodzi 10'te urodziny. Oto garść info od Hondy na tę okoliczność. Przełomowe i wciąż unikalne rozwiązanie Hondy po raz pierwszy pojawiło się w salonach dealerskich w całej Europie w 2010 roku W Europie sprzedano ponad 140 000 motocykli wyposażonych w przekładnie DCT (Dual Clutch Transmission) Od momentu wprowadzenia na rynek, ta „przyjazna dla użytkownika” konstrukcja została zastosowana w dziesięciu modelach motocykli Hondy oferowanych w Europie Ewolucja DCT Honda odnotowuje dziesięciolecie pojawienia się dwusprzęgłowej przekładni Dual Clutch Transmission (DCT) w ofercie jednośladów marki. Po raz pierwszy przekładnia DTC Hondy trafiła do sprzedaży w całej Europie w sportowo‑turystycznym motocyklu VFR1200F, od tego czasu pozostając unikatowym rozwiązaniem w świecie jednośladów z silnikiem spalinowym. W sumie w Europie sprzedano ponad 140 000 motocykli z DCT. W roku 2019 aż 45% Africa Twin, 52% NC750X i 67% Gold Wingów sprzedanych w Europie było wyposażonych w przekładnię DCT. Przekładnia DCT odniosła sukces dzięki stałej ewolucji technicznej, udoskonaleniom w zakresie płynności i synchronizacji zmian biegów, a także dostosowaniu jej charakterystyk do właściwości jezdnych wielu różnych modeli motocykli. Przykładem może być używany w jeździe terenowej przełącznik "G" zintegrowany z przekładnią w modelach Africa Twin i X-ADV oraz synchronizacja z systemami Hill Start Assist, Walking Mode i Idling Stop we flagowym luksusowym turystycznym krążowniku szos GL1800 Gold Wing. Co to jest DCT? DCT jest zautomatyzowaną, elektrohydrauliczną skrzynią biegów z obsługą sprzęgieł i zmiany biegów, składającą się z pary niezależnych modułów sprzęgłowych umieszczonych w jednym zespole, z których każdy jest połączony z oddzielnymi zestawami biegów - jedno sprzęgło obsługuje pracę biegów 1, 3 i 5, drugie pracuje z biegami 2, 4 i 6. Zmiany biegów dokonywane są albo w trybie ręcznym przez kierowcę za pomocą łopatek umieszczonych po lewej stronie kierownicy, albo w trybie automatycznym według przestrzennego algorytmu z wykorzystaniem non-stop monitorowanych parametrów jazdy, jak prędkość motocykla, obroty silnika i kąt otwarcia przepustnicy. W obu przypadkach odbywa się to bez korzystania z dźwigni sprzęgła lub nożnej zmiany biegów. Podczas zmiany biegów, gdy jedno ze sprzęgieł jest rozłączane, drugie sprzęgło jednocześnie włącza bieg docelowy, aby zapewnić stałą, ultraszybką i płynną zmianę biegów, bez przerw w przekazywaniu napędu na tylne koło. Poza naturalnymi zaletami przy sportowym stylu jazdy, DCT pozwala kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, punktach hamowania, pokonywaniu zakrętów i przyspieszaniu. Dalsze korzyści to mniejsze zmęczenie kierowcy, niski poziom stresu podczas jazdy w mieście, wykluczenie możliwości zgaśnięcia silnika i znaczne zmniejszenie szarpnięć motocykla podczas zmiany biegów. Na koniec video w temacie. 1 Odnośnik do komentarza
Klubowicze grzybek Opublikowano 19 Sierpnia 2020 Klubowicze Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2020 Genialna i wyjątkowo trwała konstrukcja Japońców Odnośnik do komentarza
Administrator 𝕄𝕒𝕣𝕚𝕦𝕤𝕫𝔹𝕦𝕣𝕘𝕚 Opublikowano 31 Lipca 2022 Autor Administrator Udostępnij Opublikowano 31 Lipca 2022 My to już wiemy i od lat miłujemy... ale jak ktoś wciąż nieprzekonany, to kolega Barry jeszcze raz tłumaczy 😀 Odnośnik do komentarza
rafal11 Opublikowano 31 Lipca 2022 Udostępnij Opublikowano 31 Lipca 2022 Używam od dwóch lat w Afryce i bardzo sobie chwale. Odnośnik do komentarza
Klubowicze Piootr Opublikowano 1 Sierpnia 2022 Klubowicze Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2022 Doskonała. Tyle w temacie. Odnośnik do komentarza
Klubowicze grzybek Opublikowano 1 Sierpnia 2022 Klubowicze Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2022 Reportaż super. Mechanizm dwóch sprzęgieł fenomenalny, a dodatkowo po 2020 r. z czujnikiem pochylania w zakręcie, eliminującym zjawisko nagłej zmiany przełożenia w szybko pokonywanym zakręcie. Odnośnik do komentarza
slavko1 Opublikowano 1 Sierpnia 2022 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2022 Mi osobiście też się podoba. A jeszcze bardziej mi się podoba jak tak sobie lecisz i nagle złapie Cię czerwone, dajesz po heblach a tam już czeka wbita jedynaczka która się do nas uśmiecha i nic nie trzeba do dołu przebijać Odnośnik do komentarza
Administrator 𝕄𝕒𝕣𝕚𝕦𝕤𝕫𝔹𝕦𝕣𝕘𝕚 Opublikowano 1 Sierpnia 2022 Autor Administrator Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2022 4 godziny temu, grzybek napisał: a dodatkowo po 2020 r. z czujnikiem pochylania w zakręcie, eliminującym zjawisko nagłej zmiany przełożenia w szybko pokonywanym zakręcie. Wcześniej też to jest dostępne, jednak stale poprawiane. W NC750d MY2016 działa bardzo sprawnie. Odnośnik do komentarza
gumis Opublikowano 2 Sierpnia 2022 Udostępnij Opublikowano 2 Sierpnia 2022 Skrzynia DCT jest świetna, jeździłem na dwóch NC750X a teraz NT1100. Jeździsz jak na maxi, tylko nie masz schowka pod tyłkiem 🙂 Jedynie jak dla mnie to tryb D jest nie akceptowalny, ale mamy przecież jeszcze S1, S2, S3 więc dla każdego coś miłego. Zastanawiam się tylko, dlaczego inni producenci jeszcze nie wprowadzili podobnych zastosowań u siebie? Patent Hondy jest tak długi, czy co? Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się