Skocz do zawartości
Forum Burgmania

jazda na ?wiatłach


czy popieracie pomysł jazdy na ?wiatłach mijania okr?gły rok??  

71 użytkowników zagłosowało

Nie masz uprawnień do głosowania w tej ankiecie lub wyświetlania jej wyników. Aby zagłosować w tej ankiecie, prosimy się zalogować lub zarejestrować.

Rekomendowane odpowiedzi

Gość SzCzApA™
Opublikowano

Jazda na ?wiatłach

Informacja prasowa Warszawa, 16 maja 2006 r.

Jazda na ?wiatłach przez cały rok to 20% mniej zabitych na polskich drogach!

Organizacje działaj?ce na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego postanowiły poł?czyć działania, aby zachęcać kierowców do jazdy na ?wiatłach także w dzień. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, Stowarzyszenie Droga i Bezpieczeństwo, Polski Zwi?zek Motorowy, Polski Zwi?zek Automobilowy, Fundacja Kierowca Bezpieczny, Stowarzyszenie Alter Ego, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, Krajowy Duszpasterz Kierowców, Fundacja Komunikacji Społecznej, Stowarzyszenie Bezpieczne miasto i gmina, PZU SA, Volvo, Grupa Image, Bosch, Fleet Logistics Poland, Total, Ajex, Stowarzyszenie Psychologów Transportu, Zrzeszenie Międzynarodowych PrzewoĽników Drogowych w Polsce, Renault, BP Polska, Michelin, Solaris Bus & Coach i Polskie Stowarzyszenie Motorowe utworzyły Koalicję na rzecz jazdy na ?wiatłach przez cały rok.

Każdego roku na polskich drogach ginie ponad 5 tysięcy osób - to ogromny problem społeczny. Statystyki za 2005 r. mówi?, że prawie 58% wypadków drogowych ma miejsce w okresie od marca do wrze?nia, czyli w czasie dobrej widoczno?ci, kiedy nie ma obowi?zku jazdy na ?wiatłach w ci?gu dnia. W ubiegłym roku od marca do wrze?nia w dzień wydarzyło się ponad 18 700 wypadków z udziałem co najmniej dwóch pojazdów, w których zginęło ponad 1 500 osób[1].

Według szacunków ekspertów z ITS, rozszerzenie w Polsce obowi?zku używania ?wiateł w dzień także na miesi?ce od marca do wrze?nia powinno zmniejszyć liczbę zabitych w wypadkach z udziałem co najmniej dwóch pojazdów o 20%. To pozwoliłoby uratować 303 osoby!.

Komisja Europejska zaleca stosowanie ?wiateł w dzień przez cały rok

Stosowanie ?wiateł do jazdy dziennej, jako jeden ze ?rodków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, rekomenduje System Regulacji Motoryzacyjnych dla XXI wieku Komisji Europejskiej ("CARS 21"). Natomiast według raportu opublikowanego przez Europejsk? Komisję ds. Energii i Transportu (DG TREN) w 2003 r. ("Daytime Running Lights, Final Report" TNO Human Factor), stosowanie ?wiateł w dzień:

. zmniejsza liczbę wypadków w dzień z udziałem co najmniej dwóch uczestników (wypadki podwójne) o 5-15%;

. zmniejsza liczbę wypadków z udziałem motocykli o 32%;

. zwiększa zużycie paliwa i emisję CO2 o 0,5 - 1,5% (dla porównania klimatyzacja pobiera moc nawet kilku kW, co oznacza ponad 10% większe zużycie paliwa; nieekonomiczny sposób jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet ponad 15%[2]);

. zwiększa dwukrotnie konieczno?ć wymiany żarówek, co powoduje wzrost wydatków

o 6 � na rok na samochód[3].

Obowi?zek jazdy na ?wiatłach w dzień przez cały rok - więcej korzy?ci niż kosztów

Według szacunków Komisji Europejskiej, korzy?ci z wprowadzenia obowi?zku używania ?wiateł w dzień rozumiane jako zmniejszenie liczby wypadków pomniejszone

o zwiększenie zanieczyszczeń powietrza to oszczędno?ci rzędu 34 milionów Euro. Koszty czyli większe zużycie paliwa i żarówek, wynios? około 17 milionów Euro[4]. Efektywno?ć ekonomiczna tego rozwi?zania wynosi więc 2:1.

Holenderski Instytut Badań Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego SWOV w raporcie dla Komisji Europejskiej DG TREN oszacował, że używanie ?wiateł w dzień przez cały rok na terenie Wspólnoty powinno doprowadzić do spadku liczby zabitych w wypadkach "podwójnych" w dzień o 20%, a ogółu zabitych o 7% (dla Unii Europejskiej oznacza to 3 500 mniej zabitych rocznie)[5].

Wprowadzenie obowi?zku jazdy na ?wiatłach przez cały rok w Polsce to czę?ć narodowego programu GAMBIT.

Obecnie obowi?zek używania ?wiateł mijania w ci?gu dnia w różnym zakresie obowi?zuje w 13 krajach europejskich. Cały rok na wszystkich drogach kierowcy musz? jeĽdzić na ?wiatłach w Danii, Finlandii, Norwegii, Szwecji, Islandii i Kanadzie. Cały rok na obszarach niezabudowanych na ?wiatłach jeĽdzi się także we Włoszech, na Węgrzech, a Hiszpania ma takie zalecenie. W okresie jesienno-zimowym na wszystkich drogach obowi?zek ten jest w Czechach, na Litwie i Słowacji, a także w Polsce. W naszym kraju obowi?zek używania ?wiateł w ci?gu dnia od 1 listopada do 1 marca wprowadzono w 1991 r. Od 1997 r. ten obowi?zek jest do ostatniego dnia lutego.

"Wprowadzenie w Polsce przepisu mówi?cego o obowi?zku jazdy na ?wiatłach

w dzień przez cały rok na wszystkich drogach jest zgodne z polityk? państwa

i zaleceniami Komisji Europejskiej. Plan nowelizacji prawa w tym zakresie jest czę?ci? narodowego programu GAMBIT. W tej chwili w Ministerstwie Transportu trwaj? prace legislacyjne w tym zakresie" - powiedział Andrzej Grzegorczyk, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Jeżdż? na ?wiatłach z własnej woli, bo czuj? się bezpieczniej

Ze wstępnych badań przeprowadzonych przez ITS wynika, że w Polsce, mimo braku obowi?zku, ?wiateł mijania w dzień w okresie od marca do wrze?nia dla poprawy własnego bezpieczeństwa używa 75% kierowców samochodów osobowych w słoneczny dzień, a w dzień pochmurny ponad 80% kierowców. Niestety w dzień pochmurny ?wiateł używa zaledwie 58% kierowców samochodów ciężarowych. [6] Z badań przeprowadzonych przez Pentor wynika, że 82% kierowców uważa, że pozytywnym efektem jazdy przez cał? dobę z wł?czonymi ?wiatłami jest poprawa widoczno?ci samochodu a 27%, że to większe bezpieczeństwo dla prowadz?cego.[7]

Dzięki wł?czonym reflektorom nawet w słoneczny dzień samochód jest widoczny

z większej odległo?ci. Łatwiej oszacować prędko?ć auta. To ważne także dla pieszych, motocyklistów i rowerzystów. Wł?czone ?wiatła to większe bezpieczeństwo dla wszystkich użytkowników dróg.

Gość MICHAŁ CHEMIK
Opublikowano

Jeżdże cały rok,uważam że to jest dla dobra wszystkich więc "A" :rolleyes:

  • Administrator
Opublikowano

Od wielu lat jezdze na swiatlach caly rok. Pamietam jak jakies 15 lat temu w piekny sloneczny dzien zatrzymala mnie policja i na pytanie dlaczego mnie zatrzymal, uslyszalem ze bylem jakis podejrzany ze jechalem w srodku dnia na swiatlach i ze lepiej zebym je zgasil bo przeciez nie musze jechac na swiatlach :rolleyes: i powoduje wrazenie pojazdu uprzywilejowanego !OKK Jak to w ciagu tych 15 lat wiele rzeczy sie zmienilo. Na plus oczywiscie.

Opublikowano

Ja od zawsze jezdze przez caly roczek na swiatlach wiec ... A :rolleyes:

Pozdroo

Kacza

Opublikowano
Ja od zawsze jezdze przez caly roczek na swiatlach wiec ... A !OKK

Pozdroo

Kacza

Kacza, z racji wieku to chyba nie jeĽdzisz zbyt często autem jako kierowca? :rolleyes:

Opublikowano

Ja i tak na ?wiatłach jeżdżę cały rok. Nie może to w niczym zaszkodzić a pozytywów widzę wiele...

Kacza napisano 7-04-2007, 16:05 

  Ja od zawsze jezdze przez caly roczek na swiatlach wiec ... A 

Pozdroo

Kacza 

A o co tu chodzi???? 17 lat, 10 miesięcy, kilkana?cie dni...

Opublikowano

jezdzilem na swiatlach od .............albo jeszcze dluzej,to co zycie skorygowalo wreszcie ktos wpisal do przepisow o ruchu drogowym szkoda tylko ze to sie zdarza smiem twierdzic przypadkowo

  • Klubowicze
Opublikowano

Popieram całkowicie.

Cały czas w trasie jazda na ?wiatłach, w mie?cie niekoniecznie.

Pozdrówko

Gość SzCzApA™
Opublikowano

ja jestem kierowc? od niespełna 5 lat i zawsze smigam na ?wiatełkach bez względu na pogode i na to czy w mie?cie czy na trasie ja widze same pozytywy

Dragonie a rachunki za pr?d :rolleyes:

Opublikowano
...Dragonie a rachunki za pr?d :rolleyes:

Pan płaci, pan płaci i pani płaci...

Opublikowano

Ja tez zawsze na ?wiatełkach :rolleyes: ot takie przyzwyczajenie :lol: a że w moim autku ?wiatła gasn? po przekręceniu kluczyka to wogóle nie ruszam pokrętła od wył?czania ?wiateł ;) i jak tylko odpalam to odrazu ?wiatełka s? ON... tak powinno być w każdym ba... aucie :lol:

Opublikowano

A ja jestem całkowicie przeciwny ...

Co to Polacy to debile że jak zwykle trzeba za nich decydować kiedy wł?czać ?wiatła ????

- po drugie teraz motocykli?ci nie będ? się niczym wyróżniali z tłumu pojebów którzy i tak nie potrafi? jeĽdzić ... a ?wiatła i tak w niczym im nie pomog?....

- po trzecie zwiększamy przez to emisję spalin..... co o Rospudę walczymy a o atmosferę już nie???

- zwiększy to korupcję w policji ... będ? czychać za każdym zakrętem ....

jest tego więcej aż nie chce mi się wyliczać ....

Wkurza mnie to że zmieniamy przepisy ... robimy kroki w kierunku bezpieczeństwa tylko od tak zwanej ...hmm od tyłu.

Szkolić nauczać a nie nakazywać i tylko karać !!!! cała pochrzaniona Polska.

Pozdrawiam.

Opublikowano

Ponieważ obowi?zek jazdy z wł?czonymi swiatłami przez cał? dobe obowi?zuje jednoslady od wielu lat, a poza terenem zbudowanym od pocz?tku lat osiemdziesi?tych, to równiez na auto mi przeszło, więc wprowadzenie tegoż obowi?zku w samochodach nie jest dla mnie problemem.

Gość MICHAŁ CHEMIK
Opublikowano
Szkolić nauczać a nie nakazywać i tylko karać !!!! cała pochrzaniona Polska.

Pablosie zgadzam sie z Tob? że trzeba szkolić cały czas,ale Polacy to taki naród że cięzko im wytłumaczyć kwestie bezpieczeństwa.Cięzko większo?ci zrozumieć że np w słoneczny dzień,podczas zachodu słońca cięzko jest zobaczyć pojazd jad?cy z przeciwka i okre?lić jego prędko?ć.Wiele razy miałem taki problem-byłem na lewym pasie,wyprzedzałem tira i nagle niewiadomo sk?d jedzie na mnie jaki? szary samochód który zlał sie z asfaltem.

My?le że ten przepis nie zaszkodzi aż tak atmosferze za to uratuje parę ludzkich istnień :lol:

Podobna "nagonka" była na kamizelki ostrzegawcze.Ile sie walczyło żeby rowerzy?ci i piesi je zakładali.Dopiero jak TV,Radio i Prasa położyły nacisk na lansowanie i tłumaczenie zagadnienia ludzie zaczęli sie przekonywać że nikt nie chce Ľle i że to jest dla ich własnego dobra.

Mam nadzieję że tak też się stanie z wł?czaniem ?wiateł :lol:

Pozdrawiam serdecznie :lol:

Opublikowano
A ja jestem całkowicie przeciwny ...

Co to Polacy to debile że jak zwykle trzeba za nich decydować kiedy wł?czać ?wiatła ????

- po drugie teraz motocykli?ci nie będ? się niczym wyróżniali z tłumu pojebów którzy i tak nie potrafi? jeĽdzić ... a ?wiatła i tak w niczym im nie pomog?....

- po trzecie zwiększamy przez to emisję spalin..... co o Rospudę walczymy a o atmosferę już nie???

- zwiększy to korupcję w policji ... będ? czychać za każdym zakrętem ....

jest tego więcej aż nie chce mi się wyliczać ....

Wkurza mnie to że zmieniamy przepisy ... robimy kroki w kierunku bezpieczeństwa tylko od tak zwanej ...hmm od tyłu.

Szkolić nauczać a nie nakazywać i tylko karać !!!! cała pochrzaniona Polska.

Pozdrawiam.

Pablos.

I wszystko było by klawo gdyby nie fakt, że po okresie obowi?zkowej jazdy na ?wiatłach rzadko kto je włacza podczas pogody deszczowo - pochmurnej... i to jest jakby chyba jeden z powodów... pytanie w stylu "po co mam wł?czać ?wiatła jak ?weici piękne słońce" - też jest chyba bez sensu...

Gość SzCzApA™
Opublikowano

po co maj? mnie widzieć skoro ja wszystko widze :lol::lol:

o takie jest rozumowanie wielu kierowców :lol:

  • Administrator
Opublikowano

Troche to wszystko przypomina mi czasy, kiedy wprowadzano obowiazek jazdy w pasach rowniez w terenie zabudowanym i wtedy tez byla mowa o idiotycznym nakazie. Dzis juz nikt o tym nie pamieta i wiekszosc jezdzi w pasach, bez marudzenia. Zreszta i tak na swiatlach jezdzi 90% kierowcow caly rok. Z tego co zauwazylem tylko taksowkarze maja to gdzies i wiekszosc jezdzi bez swiatel i to jest dopiero tragedia. Ostatnio wracajac do domu juz podczas szarowki wlasnie taki taksiarz jechal ciemnym autem w kolorze asfaltu oczywiscie bez swiatel i wsrod innych ktorzy mieli zapalone swiatla absolutnie nie byl widoczny. Tak wiec tak naprawde ten przepis dotknie glownie taksowkarzy i kilku uzytkownikow wszelakich gartow ktorze jezdza bez swiatel.

Opublikowano

Ja bym zaczoł karać ludzi odpowiedzialnych za polskie drogi, bo w tym tkwi duże niebezpieczeństwo w ruchu..... stan polskich dróg poprostu ;( I taka jest prawda.

Opublikowano
I wszystko było by klawo gdyby nie fakt, że po okresie obowi?zkowej jazdy na ?wiatłach rzadko kto je włacza podczas pogody deszczowo - pochmurnej...

Potwierdzam, to częsty widok na naszych drogach, zwłaszcza zaraz po 1 marca :lol:

Z drugiej strony:

Byłbym za jazd? na ?wiatłach przez cały rok pod pewnym warunkiem:

- w okresie od 1 marca do 31 paĽdziernika za jazdę bez ?wiateł nie byłoby punktów karnych a kwota mandatu byłaby symboliczna. :lol:

  • Sympatycy
Opublikowano

Jestem obiema ręcami ZA ! chociaż kłóci się to z moj?, dobrze pojmowan? "?wiadomo?ci? normalnego człowieka" (dla którego nie musi być nakazów, bo rozumie pewne kwestie naturalnie). Zawsze jeżdziłem

katamaranem na ?wiatłach, bo zależało mi, aby każdy lepiej widział że poruszam się po drodze i np. nie wykonał przez "niewidoczno?ć" jakiego? kretyńskiego manewru. Wiem, że nie zawsze to co? da, ale jak ma dać nawet 1% lepiej,

to warto wydać te "grosze", które będzie więcej kosztować eksploatacja

pojazdu. A dla tych co uważaj?, że to "strasznie podroży koszty, trza będzie żarówki wymieniać i spalanie wzro?nie" powiem tak: jak się nie ma "miedzi" to się na d..ie siedzi. To tyle...

pzdr

Opublikowano

Wybrałem opcję c). Nie jestem do końca przekonany, gdyż obawiam się, że gdy wszyscy (oprócz rowerzystów) będ? jeĽdzili na ?wiatłach, to jedno?lady stan? się mniej widoczne na drodze, bo nie będ? już się tak wyróżniać (w dzień).

Opublikowano

z cał? pewno?ci? nie popieram tego i tylko " B" z takich o to powodów:

1. co najmniej 2 razy w roku zmiana żarówek

2. Oczywi?cie Akumulator sie niszczy !OKK

3. W ci?gu roku spalimy ok 45 litrów więcej paliwa niż bez ?wiateł

4. Nie unikniemy wypadkom na drogach bo zawsze kto? sie znajdzie

A najgorsze jest to ze bierzemy to z zachodu czyli przykładowo Niemcy a nie porównujmy sie do nich bo po pierwsze oni maj? szersze drogi a po drugie s? lepsze i a co ważne bez dziur

Z poważaniem Piotr

Opublikowano

1 oco chodzi z ta wymina zarowek ??

2 jak to sie niszczy ??

3 jak wyliczyles te 45 litrow ?? ( podaj wzor )

  • Administrator
Opublikowano

Oj Smuciu tu akurat bym polemizowal.

1. co najmniej 2 razy w roku zmiana żarówek

Dramatyzujesz, ja po 170 tys km i 7 latach zmienilem jak na razie prawa zarowke po 120 tys km i lewa zarowke po 165 tys i to wszystko, a jezdze caly rok na swiatlach.

2. Oczywi?cie Akumulator sie niszczy

no wszystko sie niszczy, akumulator zmienilem po 7 latach, padl tej zimy definitywnie.

W ci?gu roku spalimy ok 45 litrów więcej paliwa niż bez ?wiateł

raz zrobilem eksperyment ile pali wiecej, faktycznie 0,2 litra palil wiecej, 0,8 litra pali mi wiecej jak jade na klimatyzacji i uwierz z klimy podczas upalu nie zrezygnuje nawet za cene tych 0,8 litra wiecej na 100 km.

Tak wiec, nie chce cie oczywiscie przekonywac, ale dzis 90 % aut w trasie i tak jezdzi na zapalonych swiatlach a tych 10% przez to nie widac i dopiero przepisy zmusza ich do uzywania swiatel caly rok. Zreszta w motocyklu nawet przez mysl by mi nie przeszlo zeby uwazac ze jazda na swiatlach caly rok jest bez sensu.

Opublikowano

no z tego co ja do?wiadczyłem to zmiana żarówek zależy od jazdy oczywi?cie ilo?ci kilometrów

ja nie mówię Artix ze ty nie wymieniałe? ale ja miałem tak? otóż sytuację ze podczas jeżdżenia cały czas na ?wiatłach musiałem 2 razy zmieniać żarówki jak miałem Kymco Grand Ding 250 wiesz może to też zależy od maxi-skutera i marki żarówek a z tego co kiedy? liczyłem to wychodziło mi naprawdę dużo więcej paliwa niż normalnie bez ?wiateł

a co do akumulatora to jest taki przelicznik jak kiedy? czytałem na forum angielskim ze jak sie jeĽdzi cały czas na ?wiatłach to akumulator wytrzyma mniej ok 35 % żywotno?ci jak jazda bez ?wiateł

CZYLI NP : JAK MA WYTRZYMAĆ 5 LAT TO WYTRZYMA OK 3,5 ROKU

Np. W moim Atlantyku Akumulator wytrzymał tylko 4 Lata i Padł bo był jeżdżony na |wiatłach przez cały czas wiec wynika to z tego ze w ci?gu lat porostu będziemy pono?ci więcej kosztów a to jest chyba niepotrzebne

Wiec to jest moje zdanie i go nie zmienię !tut

Pozdro koledzy !OKK

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...