Administrator 𝕄𝕒𝕣𝕚𝕦𝕤𝕫𝔹𝕦𝕣𝕘𝕚 Opublikowano 29 Grudnia 2010 Administrator Opublikowano 29 Grudnia 2010 Za 24 punkty nie stracisz prawa jazdy Reedukacyjne kursy dla kierowców, którzy uzbierają 24 punkty karne, nadzór nad młodymi kierowcami, nowe kategorie praw jazdy i ściślejszą kontrolę nad ośrodkami szkolenia wprowadzi ustawa uchwalona przez sejm. Zostanie ona wprowadzona w życie w 2011 roku, ale dokładna data nie jest jeszcze znana. Zgłoszony przez rząd projekt ma na celu zmniejszenie liczby ciężkich wypadków drogowych - w Polsce trzykrotnie wyższej niż średnia w krajach UE - i zminimalizowanie nieprawidłowości w szkoleniu kierowców. Ustawa dostosowuje też polskie prawo do dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady Europy. Na kurs reedukacyjny - a nie ponowny egzamin, jak obecnie - będą kierowane osoby, które za wykroczenia drogowe zbiorą ponad 24 punkty karne. To co głównie nas intersuje to: Dla początkujących motocyklistów zostanie wprowadzona nowa kategoria - prawo jazdy A2, uprawniające do prowadzenia motocykli z silnikami o mocy do *35 kW. Aby prowadzić motocykle, młody kierowca będzie musiał najpierw zdobyć prawo jazdy na małe motocykle - A1 (w wieku 16 lat) lub A2 - jeśli skończy 18 lat. Po następnych dwóch latach będzie się mógł ubiegać odpowiednio o prawo jazdy kat. A2 lub A. Granicę minimalnego wieku niezbędnego do uzyskania prawa jazdy kat. A podniesiono z 18 do 24 lat. Celem zmian jest zapobieganie sytuacji, w której młodzi i niedoświadczeni kierowcy mają dostęp do ciężkich i szybkich motocykli. Młodzi kierowcy, którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy kategorii B, będą przez dwa lata podlegać szczególnemu nadzorowi. Według statystyk ponad dwie piąte wypadków powodują kierowcy w wieku 18-24 lat. Okres próbny ma być przedłużany w razie popełnienia przez nadzorowanych kierowców wykroczeń drogowych. W razie popełnienia dwóch wykroczeń kierowca będzie kierowany na kurs reedukacyjny, przejdzie badania psychologiczne i okres próbny zostanie przedłużony o kolejne dwa lata, a w przypadku popełnienia trzech wykroczeń - prawo jazdy zostanie mu odebrane. W czasie okresu próbnego kierowca będzie musiał przez pierwszych osiem miesięcy jeździć autem z zielonym listkiem na szybie, a między czwartym i ósmym miesiącem będzie musiał przejść dodatkowe szkolenie z bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co więcej, świeżo upieczonego kierowcę będą przez osiem miesięcy obowiązywały ograniczenia prędkości - do 50 km/h w terenie zabudowanym, nawet jeśli znaki pozwolą na więcej i do 80 km/h wszędzie poza terenem zabudowanym, choć te ograniczenia będą jeszcze dyskutowane. Rozwiązania dotyczące okresu próbnego dla młodych kierowców obowiązują m.in. w Austrii, Francji, Niemczech, Norwegii, Portugalii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech. Zgodnie z ustawą zamiast karty motorowerowej będzie wydawane prawo jazdy kategorii AM uprawniające do prowadzenia motorowerów i lekkich pojazdów czterokołowych. Będzie je można wyrobić od 14. roku życia. Prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E będą ważne przez 15 lat, pozostałe przez 5 lat. Ustawa ma ponadto zapobiec wydawaniu praw jazdy osobom, które nie powinny prowadzić pojazdów ze względu na stan zdrowia. Sposobem na to ma być wprowadzenie ankiety zdrowotnej wypełnianej pod rygorem odpowiedzialności karnej. Inny cel ustawy to podniesienie kwalifikacji instruktorów prawa jazdy i zobowiązanie ośrodków szkolenia do przekazywania samorządowi powiatowemu informacji o kursach i ich uczestnikach. Nadzór nad samorządem ma w tej sprawie sprawować wojewoda. Instruktorzy zostaną również poddani dokładniejszym badaniom lekarskim i psychologicznym. Będą też musieli co roku uczestniczyć w kursach doskonalących. Możliwość szybszego odzyskania utraconego prawa jazdy Senatorowie wystąpili z propozycją, by zmienić kodeks wykroczeń tak, aby osoby, wobec których orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów, mogły odzyskiwać prawo jazdy także przed upływem orzeczonego terminu. Zgodnie z obecnymi regulacjami, w przypadku zakazu prowadzenia pojazdów orzeczonego na podstawie kodeksu karnego, istnieje możliwość wcześniejszego odzyskania prawa jazdy, natomiast w przypadku zakazu orzeczonego na podstawie kodeksu wykroczeń - takiej możliwości nie ma. Kodeks karny przewiduje, że zakaz prowadzenia pojazdu można orzec m.in. za przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji lub spowodowanie wypadku oraz prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwym. Osoba, wobec której sąd orzekł taki zakaz na podstawie przepisów kodeksu karnego, może odzyskać prawo jazdy także po upływie połowy okresu, na który orzeczono zakaz, przy czym nie może być to okres krótszy niż rok. Takiej możliwości nie mają osoby, wobec których orzeczono zakaz na czas od sześciu miesięcy do trzech lat na podstawie kodeksu wykroczeń. Zakaz ten - na podstawie tego kodeksu - orzekany może być w przypadku spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym po spożyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzenie samochodu pod wpływem alkoholu, niezatrzymanie się do kontroli oraz ucieczkę z miejsca wypadku. Komisja chce, aby zakaz orzeczony na podstawie kodeksu wykroczeń mógł być skrócony na takich samych zasadach, jak w przypadku orzeczeń na podstawie kodeksu karnego. Teraz ostatnie, głośno komentowane zmiany odnośnie podniesienia V-max na drogach... 150 km/h na autostradzie W listopadzie tego roku Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację przepisów ruchu drogowego, która wprowadza m.in. zwiększenie dozwolonej prędkości na niektórych drogach. Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2011 roku. Zmiany dotyczą zarówno nowych limitów prędkości na autostradach i drogach ekspresowych, jak i przygotowania do wprowadzenia systemu automatycznego nadzoru ruchu drogowego, który ma połączyć wszystkie fotoradary w jedną, zautomatyzowaną sieć. Podwyższone zostaną dopuszczalne prędkości samochodów osobowych, motocykli lub samochodów ciężarowych o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, odpowiednio ze 130 km/h do 140 km/h - na autostradzie oraz ze 110 km/h do 120 km/h - na drodze ekspresowej dwujezdniowej. Już wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podawała, że warunki techniczne na drogach tych kategorii umożliwiają jazdę z takimi prędkościami, nie obniżając przy tym w istotny sposób poziomu bezpieczeństwa kierujących. Bez zmian pozostaje dopuszczalna prędkość z jaką można jeździć po pozostałych typach polskich dróg. Wprowadzone zmiany zezwolą kierowcom na bezkarnie przekraczanie dozwolonej prędkości o 10 km/h. Poprzednio było to 5 km/h. Za przyjęciem tej poprawki przemawiają, zdaniem senatorów, dwa argumenty. Po pierwsze, prędkościomierze samochodowe mogą nieznacznie zawyżać lub zaniżać prędkość pojazdu. Po drugie, należy brać pod uwagę, że kierujący pojazdem musi w pierwszej kolejności obserwować drogę, po której się porusza, a dopiero potem wskaźniki umieszczone w kokpicie samochodu. W takich warunkach może dojść do niezamierzonego przez kierowcę, nieznacznego przekroczenia dopuszczalnej prędkości. Będziemy zatem mogli jeździć nieco szybciej, niż ograniczenie na danej drodze (na autostradach nawet 150 km/h, w myśl nowych przepisów), ale należy pamiętać, żeby prędkość zawsze dostosowywać do warunków panujących na danym odcinku drogi i nie traktować zwiększonej tolerancji jako przyzwolenia na szybszą jazdę. No i jeszcze o fotoradarach i mandatach: Obecna nowelizacja zakłada, że z polskich dróg mają zniknąć atrapy fotoradarów, tzw. "wydmuszki", a urządzenia te mają być wyraźnie oznakowane i widoczne. Chodzi o to, żeby fotoradary spełniały przede wszystkim rolę prewencyjną i przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. W myśl nowych przepisów Inspekcja Transportu Drogowego przejmie od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wszystkie fotoradary na drogach krajowych. Według nowelizacji straż gminna (miejska) nie będzie mogła umieszczać przy drogach atrap fotoradarów. Co więcej, strażnicy będą mogli dokonywać kontroli na wszystkich drogach na terenie zabudowanym, a poza tym terenem wyłącznie na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Na drogach krajowych fotoradary będą mogły być instalowane wyłącznie przez Inspekcję Transportu Drogowego na wniosek samorządu. Nowelizacja przepisów wydłuża też okres postępowania mandatowego z 30 do 180 dni, co w zamierzeniu twórców ustawy ma odciążyć sądy grodzkie, gdzie trafiają sprawy o niezapłacone mandaty. Termin stu osiemdziesięciu dni, po upływie którego nie może nastąpić nałożenie grzywny w postępowaniu mandatowym, będzie liczony od dnia ujawnienia czynu przez urządzenie rejestrujące, a nie od dnia dokonania odczytu z urządzenia przez uprawnionego funkcjonariusza. Nowe przepisy dotyczące fotoradarów wprowadzają podstawy do utworzenia zapowiadanego od dawna systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Zdjęcia wykonane przez fotoradary trafią do głównego komputera, który za pośrednictwem bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) zidentyfikuje właściciela samochodu i prześle do niego wezwanie. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, to zautomatyzowaną sieć fotoradarów będziemy mieć w Polsce już w lipcu przyszłego roku. * Burgman 650 > 41 kW, Yamaha T-max 29 kW, Burgman 400 > 25 kW Zatem można przyjąć, że pojemności 500 ccm łąpia się na PJ A2 Zapraszam do dyskusji... !w00t
Sympatycy szorstki Opublikowano 29 Grudnia 2010 Sympatycy Opublikowano 29 Grudnia 2010 Według nowelizacji straż gminna (miejska) nie będzie mogła umieszczać przy drogach atrap fotoradarów. Co więcej, strażnicy będą mogli dokonywać kontroli na wszystkich drogach na terenie zabudowanym, a poza tym terenem wyłącznie na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Czy to oznacza, że straż miejska/gminna, nadal będzie mogła umieszczać prawdziwe rejestratory ? Bo z zacytowanego fragmentu niewiele wynika. A swoją drogą, to akurat straż miejska/gminna, chyba nigdy nie używała atrap, więc wogóle nie rozumiem tego fragmentu "zmian"... !w00t Co do początkowego fragmentu, to faktycznie za 24 punkty nie stracisz PJ. Jednak po kursie reedukacyjnym, delikwent będzie miał pięć lat, w czasie których nie będzie mógł zebrać kolejnych 24 pkt. Jeśli zbierze - straci prawko... pzdr
Sympatycy m@rkiz Opublikowano 29 Grudnia 2010 Sympatycy Opublikowano 29 Grudnia 2010 Zgodnie z ustawą zamiast karty motorowerowej będzie wydawane prawo jazdy kategorii AM uprawniające do prowadzenia motorowerów i lekkich pojazdów czterokołowych. Będzie je można wyrobić od 14. roku życia Kto będzie wydawał ? WORD ? Bo gdzieś czytałem przy okazji tych proponowanych zmian, że "dziadki" będą nadal mogły jeżdzić "chińczykami" na dowodzie osobistym jak do tej pory a kategoria AM będzie dotyczyła tylko małolatów i osób, które dopiero po wejściu tych przepisów ukończą 18 lat.... Czyli na drogach będziemy mieli 2 kategorie prowadzących 50-tki: miotających się dziadków z dowodem osobistym i osoby po kursie z kat. AM czyli nadal bez sensu. A wielokrotnie byłem świadkiem zagrożeń jakie powodują "dziadki" którzy nie mają jakichkolwiek uprawnień (np.B ) i elementarnej wiedzy na temat ruchu drogowego.
moro Opublikowano 29 Grudnia 2010 Opublikowano 29 Grudnia 2010 Czy czternastolatek posiadający kartę motorowerową będzie musiał wyrabiać PJ kat. AM ?
Piro Opublikowano 29 Grudnia 2010 Opublikowano 29 Grudnia 2010 Co to znaczy że prawo jazdy będzie miało termin ważności 5 lub 15 lat ?? a potem co jeszcze raz na kurs czy jakieś badania czy co ??
Sent Opublikowano 29 Grudnia 2010 Opublikowano 29 Grudnia 2010 Moro: Prawo nie działa wstecz, więc raczej nie... Tak samo przedział 18-24 lat nie musi robić A2/A, jeśli wcześniej zdobył
Patryk92 Opublikowano 30 Grudnia 2010 Opublikowano 30 Grudnia 2010 Jeżeli chodzi o odnawiane prawa jazdy to kierowcy TIRów już teraz muszą co 5 lat przechodzić badania psychotechniczne (koszt poniżej 100zł). Jaki jest sens robienia dla nich dodatkowych przepisów? Będe negował zielone listki. Na codzień jeżdzę kilkoma samochodami. Biorąc przykładowo samochód rodziców, wujka, kolegi w celu podjechania do pobliskiego sklepu muszę posiadać na nim zielony listek? Szorstki od tego czasu za fotoradary będzie odpowiadać tylko ITD i będą one widoczne z daleka (prawdopodobnie pomalowane w żółto-czerwone paski).
misioooo Opublikowano 30 Grudnia 2010 Opublikowano 30 Grudnia 2010 Zgodnie z ustawą zamiast karty motorowerowej będzie wydawane prawo jazdy kategorii AM uprawniające do prowadzenia motorowerów i lekkich pojazdów czterokołowych. Będzie je można wyrobić od 14. roku życiaKto będzie wydawał ? WORD ? Bo gdzieś czytałem przy okazji tych proponowanych zmian, że "dziadki" będą nadal mogły jeżdzić "chińczykami" na dowodzie osobistym jak do tej pory a kategoria AM będzie dotyczyła tylko małolatów i osób, które dopiero po wejściu tych przepisów ukończą 18 lat.... Czyli na drogach będziemy mieli 2 kategorie prowadzących 50-tki: miotających się dziadków z dowodem osobistym i osoby po kursie z kat. AM czyli nadal bez sensu. A wielokrotnie byłem świadkiem zagrożeń jakie powodują "dziadki" którzy nie mają jakichkolwiek uprawnień (np.B ) i elementarnej wiedzy na temat ruchu drogowego. Markizie pamiętaj - prawo nie działa wstecz więc musi tak być jak przeczytałeś/napisałeś. Inaczej byłaby mega afera - kupujesz sobie pierdopęda będąc "dziadkiem". Wydajesz 10 miesięcznych emerytur na niego, a teraz co - masz go oddać za bezcen komuś bo prawo się zmieniło i nagle nie możesz jeździć? Jakbym nie miał papierów i jeździł legalnie, a jutro mi ktoś powiedział, że już nie mogę - wkurzył bym się ponad przeciętnie i do TVN "Uwaga" od razu - niech mi ci co zmienili przepisy oddadzą kasę wydaną na pojazd. @moro: nie będzie musiał. Już posiada uprawnienia więc sytuacja jak wyżej by nastąpiła.
voit Opublikowano 30 Grudnia 2010 Opublikowano 30 Grudnia 2010 Inaczej byłaby mega afera - kupujesz sobie pierdopęda będąc "dziadkiem". Wydajesz 10 miesięcznych emerytur na niego, a teraz co - masz go oddać za bezcen komuś bo prawo się zmieniło i nagle nie możesz jeździć? Jakbym nie miał papierów i jeździł legalnie, a jutro mi ktoś powiedział, że już nie mogę - wkurzył bym się ponad przeciętnie i do TVN "Uwaga" od razu - niech mi ci co zmienili przepisy oddadzą kasę wydaną na pojazd. Idąc tym tokiem rozumowania powinni mi oddać za fajki, po wprowadzeniu zakazu palenia w miejscach publicznych, bo lubiłem zapalić w przy piwku w barze ;-) A tak poważnie myślę że większość zmian jest potrzebna.
Sympatycy szorstki Opublikowano 30 Grudnia 2010 Sympatycy Opublikowano 30 Grudnia 2010 Szorstki od tego czasu za fotoradary będzie odpowiadać tylko ITD i będą one widoczne z daleka (prawdopodobnie pomalowane w żółto-czerwone paski). Patryk, z tekstu zacytowanego przez Mariusza wcale to nie wynika. "Co więcej, strażnicy będą mogli dokonywać kontroli na wszystkich drogach na terenie zabudowanym, a poza tym terenem wyłącznie na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Na drogach krajowych fotoradary będą mogły być instalowane wyłącznie przez Inspekcję Transportu Drogowego na wniosek samorządu." Stąd moje pytanie. Może ktoś jest w posiadaniu tekstu ustawy, bo zacytowany fragment wygląda mi jedynie na czyjąś opinię... pzdr
Klubowicze Jack Opublikowano 30 Grudnia 2010 Klubowicze Opublikowano 30 Grudnia 2010 Może ktoś jest w posiadaniu tekstu ustawy, bo zacytowanyfragment wygląda mi jedynie na czyjąś opinię... Mówisz, masz: Dz.U. 2010 nr 152 poz. 1018 Ustawa z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym - tekst ujednolicony Przyjemnej lektury
Sympatycy szorstki Opublikowano 30 Grudnia 2010 Sympatycy Opublikowano 30 Grudnia 2010 Mówisz, masz:Dz.U. 2010 nr 152 poz. 1018 Ustawa z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw Zonk, w podanym przez Ciebie linku do "ustawy o zmianie ustawy", brak jest jakichkolwiek konkretów (ale dzięki za wysiłek)... A konkrety znalazłem sobie tu: sznurek A konkretnie art. 129b ust 4 z którego wynika, że uprawnienia do rejestrowania pozostają w mocy dla straży gminno/miejskich a 129a - mówi, że posiada je również ITD... pzdr
Abach Opublikowano 30 Grudnia 2010 Opublikowano 30 Grudnia 2010 i jeszcze jedna zmiana klik Generalnie nie mam nic przeciw, ale prawda jest taka, że coś co jest do wszystkiego, jest do niczego... Moim zdaniem byłoby lepiej, gdyby jak do tej pory skupiali się głównie na ciężarówkach.
Klubowicze Jack Opublikowano 31 Grudnia 2010 Klubowicze Opublikowano 31 Grudnia 2010 Mówisz, masz:Dz.U. 2010 nr 152 poz. 1018 Ustawa z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw Zonk, w podanym przez Ciebie linku do "ustawy o zmianie ustawy", brak jest jakichkolwiek konkretów (ale dzięki za wysiłek)... Nie Zonk, tylko masz tam 2 pliki .pdf do pobrania lub otwarcia. W pliku Tekst aktu, masz zwykły, ciągły tekst ustawy w formie wygodnej do czytania i do druku. W pliku Tekst ogłoszony, masz oficjalny tekst ustawy ogłoszony w Dzienniku Ustaw, w formie i w treści identycznej z drukiem Dziennika.
Klubowicze Domel Opublikowano 13 Listopada 2012 Klubowicze Opublikowano 13 Listopada 2012 Odświeże trochę temat, szykują się kolejne zmiany w przepisach PRD - czy korzystne, czy nie okaże się jak zwykle w praniu http://moto.wp.pl/ka...ml?ticaid=1f851
greegi Opublikowano 14 Listopada 2012 Opublikowano 14 Listopada 2012 Bicie piany... widać sezon ogórkowy w pełni Zresztą nawet większość tego co była napisana w pierwszym poście nie została wprowadzona w życie.
Klubowicze Domel Opublikowano 3 Stycznia 2014 Klubowicze Opublikowano 3 Stycznia 2014 Nowy Rok - więc kolejne zapowiedzi, niestety w wiekszosci to albo projekty albo "ma się zmienić" , obaczymy. Warto poczytać: http://moto.wp.pl/ka...l?ticaid=111f4e
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się