Skocz do zawartości
Forum Burgmania

Nowy silnik Hondy V3


Rekomendowane odpowiedzi

  • Użytkownicy
Opublikowano

 

Honda silnik V3 2025 3

Rewolucja w układzie V3! Honda pokazała nowy silnik motocyklowy z elektrycznym kompresorem [nowość, EICMA]

Motovoyager

-

5 listopada 2024

To jeszcze nie jest napęd konkretnego modelu motocykla, ale zapowiedź całkiem nowej rodziny. Na rozpoczynających się właśnie targach EICMA Honda zaprezentowała całkowicie nowy silnik spalinowy w bardzo nietypowym układzie V3, wyposażony dodatkowo w elektryczny kompresor. Jednostka ta ma w najbliższych latach posłużyć do napędu całej gamy modeli o większej pojemności skokowej. Być może jest również przygotowaniem Hondy do nowych regulacji w mistrzostwach świata MotoGP. 

Dwa cylindry z przodu, jeden z tyłu, kąt rozwarcia 75 stopni. Do tego umieszczona nad przednią głowicą „suszarka”, czyli elektryczny kompresor. Tak prezentuje się całkowicie nowa jednostka V3, zaprezentowana właśnie przez Hondę. Nie znamy jeszcze jej parametrów, w tym pojemności skokowej i mocy. Wiemy tylko, że w niedalekiej przyszłości trafi do szeregu nowych modeli z wyższej kategorii pojemnościowej. 

Obecność elektrycznego kompresora jest podyktowana chęcią uzyskania odpowiednich parametrów powietrza trafiającego do dolotu, niezależnie od obrotów silnika, a tym samym uzyskanie dużego momentu obrotowego już w dolnym zakresie. Dodatkowo uzyskano w ten sposób korzystną centralizację masy i sporą oszczędność miejsca. 

Bardzo możliwe, że nowy silnik V3 ma sporo wspólnego z przygotowaniami Hondy do kolejnej rewolucji w MotoGP. Od sezonu 2027 startujące tam motocykle będą napędzane silnikami o pojemności zmniejszonej z 1000 do 850 cm3. Nowe jednostki będą też musiały być przystosowane do pracy na całkowicie syntetycznym paliwie. 
 

A wy ja byście widzieli taki silnik w swoich jednośladach ? 🛵

Opublikowano

Honda ma duże doświadczenie w budowie takich nietypowych silników, przez lata budowała na potrzeby MotoGP silnik V5 o kodzie RC211V,  silnik miał 3 cylindry z przodu i 2 z tyłu, a że jest moda na odchudzanie i mniejsze pojemności to wycieli po jednym cylindrze i mamy V3. Nawet kąt rozwarcia cylindrów się zgadza 75,5 stopni, RC211V miał 990cm3 i moc od 240 do 256 KM ale to był silnik na potrzeby MotoGP, widać technika powoli przenika do "cywilnych wersji" po modyfikacjach. Takie rozwiązanie w układzie V5 czy V3 to same korzyści, mały wał i dużo cylindrów. 

Raczej do skuterów nie trafi tylko do motocykli.

Jestem ciekaw kiedy hybrydy trafią do motocykli i skuterów, kawa już robi Z7 Hybrid ale to początek drogi. Takie połączenie elektryka z silnikiem spalinowym w motocyklu może przynieść sporo korzyści, niska emisja, duży moment obrotowy, niskie spalanie, możliwość wyboru tylko trybu EV. Skutery wydają się idealnym pojazdem do zastosowania hybrydowego silnika (sporo miejsca i sam silnik elektryczny można umieścić np. w wariatorze - robił by za rozrusznik, silnik trakcyjny i alternator), szkoda że Toyota nie robi skuterów i motocykli :)

 

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...