Skocz do zawartości
Forum Burgmania

Zimowanie bolidów


Gość Melon

Rekomendowane odpowiedzi

Generalnie ważne jest żeby sprzęt był pozostawiony na zimę w nienagannej czysto?ci z zalanym do pełna bakiem. Warto plastiki pokryć woskiem. Regularnie doładowuj aku, chyba że masz ładowarkę pod któr? można zostawić cały czas wł?czony. Je?li chodzi o te opinie o wlewaniu oleju do cylindra to nie jestem przekonany co do nieodzowno?ci tego zabiegu. Na pewno warto zmienić na zimę olej je?li zbliża się już i tak termin wymiany. Je?li wiesz, że nie będziesz w ci?gu zimy jeĽdził to pewnie nie zaszkodzi zmniejszyć trochę ci?nienie w oponach w celu uniknięcia miejscowych odkształceń na powierzchni styku z podłog? garażu.

Odnośnik do komentarza

Pytanko,

sprzęt trzymam w zamkniętym miejscu postojowych - czy warto od czasu do czasu jak stoi odpalić go na chwilę i przejechać się po parkingu?

Czy raczej niech lepiej stoi do momentu powrotu odpowiedniej pogody?

Odnośnik do komentarza

Zawsze zima przepalam skuta minimum raz na dwa tygodnie ,a mam możliwo?ć zrobienia kilkunastu metrów po suchym gruncie i czynię to. Nigdy nie mialem problemu z akumulatorem czy klockami w nowym sezonie. !piwko

Odnośnik do komentarza

Po pierwsze: Było już na forum zimowanie. Poszukaj

Po drugie: Do pełna zalewamy jedynie baki metalowe (ochrona przed korozj?). Plastiki niekoniecznie.

Po trzecie: Jestem zwolennikiem zostawienia motocykla w spokoju i nie odpalania go w okresie zimowego snu. Więcej szkody, jak pożytku.

Po czwarte: Akumulator wyjmuję i trzymam w domu (w cieple) i raz na miesi?c doładowuję.

Po pi?te: wymieniam olej w silniku na ?wieży na zimę, żeby syf z przepracowanego oleju nie szkodził silnikowi.

Wszystkie te rady maj? zasadnicze znaczenie w przypadkuzimowania jedno?ladu w niskich temperaturach. Je?li garaż ogrzewany, to odstawia się jedno?lad bez specjalnych zabiegów i w przypadku dobrej pogody się go po prostu używa.

Pozdrówka

Odnośnik do komentarza
Po pi?te: wymieniam olej w silniku na ?wieży na zimę, żeby syf z przepracowanego oleju nie szkodził silnikowi.

Nie rozumiem w jaki sposób pozostawiony "stary" olej może szkodzić silnikowi.

I w zwi?zku z tym również pytanie: lepiej jest zostawić olej bez wymiany czy może wylać cały ze zbiornika i zapełnić nowym dopiero na wiosnę?

Odnośnik do komentarza
Nie rozumiem w jaki sposób pozostawiony "stary" olej może szkodzić silnikowi.
hmmm tez tego nie rozumiem.. Czy stary olej w silniku na długo pozostawiony wyrz?dza mu jak?? kszywdę?? W sumie po zimie możemy przejechac się pareset metrów na starym i spóscić go. wtedy zalać nowy olej ,który bedzie ?wieżutki bez żadnego zimowania, itd.

Moge sie mylić więc niech kto? m?dry się wypowie

hhhmmm !piwko

czy może wylać cały ze zbiornika i zapełnić nowym dopiero na wiosnę?
eee to byłoby najgorsze rozwi?zanie
Odnośnik do komentarza

Z tego co pamiętam, ale mogę sie mylić, to chodzi o to, że stary (często przepracowany olej) ma w sobie szkodliwe zwi?zki, które podczas postoju mog? parować (???) i zaszkodzić silnikowi ... ?wieżutki olej też będzie Parował (???), ale już pożytecznymi zwi?zkami ... !piwko

Odnośnik do komentarza

Haha, a moze tak funkcja "szukaj" :P ? Jesli ktos nie zgadza sie z teoria o tym, ze przepracowany olej jest bardziej szkodliwy dla powierzchni z ktorymi sie styka, to moze po prostu pozostawic olej stary. Ile razy mozna pisac to samo :P ?

Zaczne w takim razie z innej beczki !piwko , jesli wymiana ma i tak byc przeprowadzona wczesna wiosna, to dlaczego nie zrobic tego jesienia? W sumie strat nie ma zadnych :P:P:P . A o reszcie podyskutuje moze ktos bardziej odporny :P .

(...)czy może wylać cały ze zbiornika i zapełnić nowym dopiero na wiosnę?

Zbiornik oleju w majesty :P ?

PS. Zreszta juz Drogowiec wymienil ktorys raz z kolei wiekszosc z czynnosci "zimowania".

PS2. Rady dotyczace wymiany oleju nie obejmuja oczywiscie uzytkownikow dwusuwow :D .

Odnośnik do komentarza

jeszcze w kwestii ogumienia:

postawić skuter na centralce i pod przenie lagi podstawić kawałki np. klocków drewnianych tak aby opony były bez kontaktu z podłożem. wtedy problem ewntualnego odksztalcenia czy uszkodzenia znika.

Odnośnik do komentarza

Zyziu, owszem zmniejszyć ci?nienie w oponkach, ale jak zastosujesz patent z podparciem skutera tak aby kółka wisiały w powietrzu :D w przeciwnym razie nawet nieco zwiększyć P.

Odno?nie oleju: każdy olej ma tzw. bufor zasadowy, który ma za zadanie neutralizować kwa?ne zwi?zki wydzielane podczas pracy silnika Wraz z przebiegiem oleju ten bufor staje się coraz mniejszy. Ponieważ większo?ć silników jest ze stopów alumnium, szczególnie mało odporego na zwi?zki kwa?ne to utrzymanie zasadowego odczynu oleju jest do?ć istotne.

Je?li wraz z przyj?ciem zimy uzyskali?my również przebieg przy którym należałoby wymienić również olej, to trzeba to zrobić.

Je?li przebieg jest poniżej połowy resursu, to myslę że można się nie obawiać, że przeżre nam silnik i można jeszcze pooszczędzać.

Te uwagi dotycza również olejów w przekładniach.

Odno?nie odpalania w zimie - więcej szkody niż pożytku, chyba że poł?czymy to z dłuższ? przejażdżk? w pogodniejszy dzień. Krótkie odpalenie nie spowoduje takiego nagrzania sprzętu, aby odparować cała wilgoć z układu wydechowego a wtedy kwa?ne zwi?zki ze spalin + reszta wody poczyni? niezłe spustoszenia.

Długie nagrzewanie, tak przynajmniej ze 20-30 min. na jałowym to po prostu niepotebna strata paliw i paru um gładzi z cylindra.

Olej to można lać do starych silników, lub 2 suwowych w nowych typach to by chyba było zabójstwo z premedytacj? katalizatora !piwko .

Pozdrawiam

RobB. :P

Odnośnik do komentarza

Dziekuje Robercie, mysle ze kwestie oleju mamy wyjasniona. Ile razy to pytanie jeszcze wyplynie :D ?

PS. Olej do cylindra trzeba bylo wlewac jakies 50- 100 !piwko lat temu i wlasnie z tego okresu pochodza te "doswiadczenia". Podobnie jest z obnizaniem cisnienia w oponach. Najlepiej jesli opony nie maja kontaktu z podlozem, wtedy zostawmy wlasciwe cisnienie, jesli maja kontakt to cisnienie wlasciwe lub lekko podwyzszone i najlepiej przetaczac moto co tydzien o jakies 10- 20 cm.

PS. Skuter stoi zazwyczaj na centralce, tylne kolo wisi w powietrzu, zas przednie ma lekki kontakt z podlozem -> maly problem. Problemem moga byc kola w samochodzie lub moto, ktore stoi cala zime na bocznej podstawce.

Odnośnik do komentarza

Z wielk? uwag? przeczytałem wszystkie rady i nie omieszkam się do nich bezwzględnie zastosować , tylko jedna rzecz mnie zastanawia co zrobić jeżeli przy przetaczaniu skutera o 10-20 cm co tydzień zabraknie mi długo?ci garażu , to wybijać dziurę i przetaczać do przodu , czy po przetoczeniu do ?ciany można zastosować przetaczanie w odwrotnym kierunku, oczywi?cie zachowuj?c parametry z przetaczania do przodu. :D

Pozdrawiam wszystkich serdecznie i co , do wiosny. !piwko

Odnośnik do komentarza
Haha, a moze tak funkcja "szukaj" ;) ? Jesli ktos nie zgadza sie z teoria o tym, ze przepracowany olej jest bardziej szkodliwy dla powierzchni z ktorymi sie styka, to moze po prostu pozostawic olej stary. Ile razy mozna pisac to samo :) ?

(...)czy może wylać cały ze zbiornika i zapełnić nowym dopiero na wiosnę?

Zbiornik oleju w majesty :) ?

Wyłapiesz każde słówko. :P

Odno?nie oleju już wszystko rozumiem. Może i było to już omawiane, ale skoro pojawił się nowy temat, to fajnie że wszytsko zostało wyja?nione.

Już mnie wkurza ta zima, zanim zd?żyła przyj?ć. !OK

Odnośnik do komentarza
Czy wyci?gnięcie na dłuższy czas akumulatora nie spowoduje póĽniej jaki? komplikacji, my?lę np. o zresetowaniu się komputera w skuterze wyposażonym we wtrysk ?

Nie. Spokojnie możesz go pozostawić bez podtrzymania bateryjnego na cał? zimę .... oprogramowanie silnika jest wgrane w EEPROM i nie wymaga podtrzymania bateryjnego jedyne co stracisz to godzinę na zegarku pokładowym ;) .

Odnośnik do komentarza
Zyziu, owszem zmniejszyć ci?nienie w oponkach, ale jak zastosujesz patent z podparciem skutera tak aby kółka wisiały w powietrzu !YES w przeciwnym razie nawet nieco zwiększyć P.

"|wiat Motocykli" nr 11/2006 autor: Michał Pajewski

"Należy zmniejszyć ci?nienie w oponach do połowy warto?ci zalecanej przez producenta"

I ani słowa o tym że skuter ma wtedy lewitować w powietrzu, a wręcz jeden akapit dalej:

"w czasie postoju skuter stawiamy na podstawce centralnej..."

Odnośnik do komentarza

Pan Michał Pajewski napisal o skuterach, czy moze maxiskuterach !YES ?

W koncu roznice wagowe(oraz predkosci max.) sa spore. Podobnie jak w wulkanizacji -> kol ok. 10 calowych(oraz do predkosci 70- 80km/h) nie musimy wywazac. Spotkalem sie z tym zjawiskiem w Hexagonie, kola niby 10 cali, a skuter jezdzi 120km/h.

Wracajac do sedna sprawy, pan Pajewski moze sobie pisac o skuterach 50ccm, bo jak sobie pomysle o naciskach na kola(na centralce) takiego Piaggio TPH to rzeczywiscie, duzo tego nie bedzie, a i opony troche pancerne.

Jednak gdyby chcial zostawic jakis maxiskuter na centralce i zredukowac cisnienie o polowe w dosyc podatnych na odksztalcenia oponach, potrzymac tak skuter przez 4- 5 miesiecy, a pozniej dopompowac opony i wioooo ze 140- 170km/h, to gratuluje. Nie mam wiecej pytan !YES . Mimo tego, ze kazda dwucylindrowka dotyka ziemi tylko przednia opona, z duzo mniejszym naciskiem.

PS. A nie bylo tam porady, aby na zime wlewac po lyzeczce oleju do cylindra i na krotko zakrecic rozrusznikiem :D:D ?

Odnośnik do komentarza
Odno?nie oleju: każdy olej ma tzw. bufor zasadowy, który ma za zadanie neutralizować kwa?ne zwi?zki wydzielane podczas pracy silnika Wraz z przebiegiem oleju ten bufor staje się coraz mniejszy. Ponieważ większo?ć silników jest ze stopów alumnium, szczególnie mało odporego na zwi?zki kwa?ne to utrzymanie zasadowego odczynu oleju jest do?ć istotne.

Je?li wraz z przyj?ciem zimy uzyskali?my również przebieg przy którym należałoby wymienić również olej, to trzeba to zrobić.

Je?li przebieg jest poniżej połowy resursu, to myslę że można się nie obawiać, że przeżre nam silnik i można jeszcze pooszczędzać.

Mam zrobione niecałe 2000 km na nowym oleju - wymieniać przed zim? czy nie? :lol:

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...