Skocz do zawartości
Forum Burgmania

Skuteczność systemu ABS w zakrętach


Jedziesz motocyklem z ABS-em i pokonujesz łuk. Z jakiegoś powodu hamujesz i teraz:  

24 użytkowników zagłosowało

Nie masz uprawnień do głosowania w tej ankiecie lub wyświetlania jej wyników. Aby zagłosować w tej ankiecie, prosimy się zalogować lub zarejestrować.

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Postanowiłem zadać to pytanie, by z doświadczeń innych wyrobić sobie zdanie o przydatności systemów ABS przy jeździe po łuku.

  • Odpowiedzi 51
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

  • Jerry_R

    13

  • lazyfox

    10

  • melmacie

    6

  • kitenation

    6

Top użytkownicy w tym temacie

  • Klubowicze
Opublikowano

Jadąc wąską osiedlową uliczką w tzw. lewym łuku o mały włos miał bym bliskie spotkanie, czołowe ze ścinającą luk drogi puszką. Widząc zagrożenie ścisnęłem obie klamki do oporu i .... bezpiecznie zredukowałem prędkość. Czuć tylko było działanie systemu. Wszystko zakończyło się dobrze, zadziałał C-ABS. Sprzęt bez ABS nie dla mnie.

Opublikowano

Co prawda nie skuterem a innym jednośladem ale jechałem lekkim łukiem, asfalt mokry a tu sarenki na poboczu i jedna drepta po asfalcie. Ja w strachu naciskam oba hamulce i nic by nie było tylko aby ominąć to musiałem przeciąć linie ciągłą a wiadomo to jest śliskie i wtedy poczułem jak oba koła się lekko uślizgneły ale i było czuć działanie ABSu. Wszystko działo się już na wyjściu z łuku więc widoczność na przeciwległy pas miałem dobrą.

Opublikowano

Jeśli chodzi o chamowanie ABS zadziała, jeśli poślisk będzie wynikał z zbyt śliskiej nawierzchni w stosunku do prędkości i koła uślizną się bokiem to ABS może nie zadziałać (tak jest w instruklcji mojego DT z grubsza).

Piotrek

  • Sympatycy
Opublikowano

W trakcie samego pokonywania łuku nie hamuje .Przed dojazdem do winkla często dohamowuje żeby się zmieścić(ja i żonka robimy niezły balast) w ciasny łuk.W tedy działa ,nawet często.W pierwszej części łuku nie wiem po co używać hebli.więcej operuje manetką a na wyjściu (tak od połowy)odkręcam do oporu.

Ciasne winkle są czasami bardzo zdradliwe ale przy odpowiedniej koncentracji dają mase frajdy.Długie z koleji pozwalają na więcej szaleństwa.

Jest taka droga nr 24 w Austriii,jak wpadniesz w rytm 110-140 można się posikać ze szczęścia.

Opublikowano

Jesli moto hamuje na zakręcie i nie gubi trakcji to zaczyna "wstawać". W nowym systemie Boscha kontroli stabilności moto MSC (motorcycle stability system) dodano czujnik przyśpieszeń i połaczono z nowa wersją systemu ABS. Ma to rozłożyć siłę hamowania pomiędzy tylne i przednie koło aby zapobiec uślizgowi na zakręcie. Zwiększa to zakres użyteczności ABS w sytuacjach zakrętów i pochylenia moto. Poprzednie generacje ABS były obliczane do jazdy na wprost i były nieskuteczne zwłaszca na ostrych łukach. "klasyczny" system ABS ma czujniki indukcyjne sprawdzające czy koło sie kręci czy nie. Boczny poslizg nie jest rozpoznawany.

Całością MSC steruje komputer. Samo oprogramowanie do moto w wersji max na dzisiaj to podobno okolo 300 GBP.

Jeśli koło kręci się ale jednocześnie ślizga się bokiem to "klasyczny" system ABS tego nie "widzi" jako poślizg i nie zmniejsza siły hamowania. Dlatego dodano czujnik przyśpieszeń na podstawie którego można oszacować czy moto jest na zakęcie i zmniejszyć siłe hamowanie w zależności od wskazań tego czujnika. Potrzebny jest też "komputer z programem" który będzie zbierał sygnały z ABS i czujnika przyśpieszeń wyliczając ile można siły hamowania można dać na dane koło. Dodatkowo jest to podobno połączone do sterownika silnika aby nie przyśpieszyć zanadto na zakręcie powodując uslizg koła napędowego.

Wiedząc to co napisałem powyżej moge tylko odpowiedzieć że owszem na łagodnym długim łuku miałem taką sytuację kiedy ABS się właczył. Moto napewno nie było mocno pochylone w tym przypadku.

Mam nadzieję że po tym wyjaśnieniu wiemy czego możemy oczekiwać od ABS na zakręcie w wersji które mamy w moto. O ile wiem to w tej chwili system MSC jest montowany w dwóch BMW i jednym KTM.

Bosch deklaruje na swojej stronie że systemy ABS istnieją od 25 lat, montowane są do pojazdów od 1978 roku (moto od 1988) a obecna generacja jest dziewiątą i dopiero ta uwzględnia moto na zakręcie.

Opublikowano

ABS pomaga w każdej sytuacji drogowej. Przeszkadza jedynie w off-road'zie (na luźnej nawierzchni) i dlatego w motocyklach do off'u można ABS wyłączyć.

A tak na marginesie, zakręty są jak bar - "wchodzisz bez gazu, wychodzisz na gazie" :)

  • Użytkownicy+
Opublikowano

Po przeczytaniu wypowiedzi Jerry_R w wątku o przymusach unijnych wychodzi na to że do tej pory "żyłem w błędzie". :down:

Cytat ze strony scigacz.pl "Pamiętajmy, że w przypadku standardowego ABSu koło zawsze, nawet jeśli niewyczuwalnie, blokuje się. W zakręcie taka sytułacja powoduje najczęściej upadek, czyli typowego lowsida."

Ciekawe czy tylko ja tak błądziłem czy też więcej takich. W sądzie nie mogę wziąść udziału, nie ma 2oo z ABS-em, ale temat jest bardzo ciekawy.

Opublikowano

Może warto napisać do Scigacz.pl aby nie pisali bzdur na temat działania ABS.

Organizacja konsumencka w w USA w sprawie instalowania ABS w moto podaje że:

Sure, most motorcycle shoppers probably focus on style and price, but there is compelling research that points to antilock brakes as being a crucial, potentially life-saving feature. A study by the Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) revealed that motorcycles equipped with antilock brakes are 37 percent less likely to be involved in a fatal crash than models without ABS. That is a tremendous risk reduction, with no compromise to the rider, beyond purchase price.

Europe is ahead of the United States, with a pending rule requiring ABS on bikes there by 2016.

"wredna" komisja EU podaje tak:

In 2008, 5 520 motorcycle riders died in road accidents. In fact the mount of fatalities remained more or less constant whereas the fatality numbers for other means of transport gradually came down. In addition the number of serious injuries amongst motorcycle riders is estimated to be 5.5 to 13 times higher than the number of fatalities (30 000 – 72 000 riders). The number of slight injuries might be between 12 to 28 times higher (66 000 – 155 000 riders) in the EU-27.

The proposed Regulation would lead to a number of new functional safety requirements, namely mandatory anti-lock braking systems fitted to medium and high performance motorcycles, whereas low performance motorcycles are proposed to be equipped with an anti-lock braking system, a combined brake system or both.

Czyli ABS ma byc zamontowany do powyzej 125. Tu jest przykład co robią z bezpieczeństwem moto w Brukseli. http://ec.europa.eu/...orcycles_en.htm

Przepraszam jeśli to zbyt OT.

Natomiast nalazłem artykuł BMW AG Presse wydany przy wprowadzaniu moto ABS w roku 1988. Wyjaśnia dokładnie temat "ABS na zakręcie". Artykuł mam w pdf wię muszę tłumaczyć:

(...) Jeżeli koło zatrzyma się na dłużej niż 0.5s motocykl traci stabilność. Czasami kiedy tylne koło się zatrzyma i prawie zawsze kiedy zatrzyma się kolo przednie motocyklista zaliczy upadek bywa że bardzo niebezpieczny. Potrzeba dużo doświadczenia by hamować skutecznie w różnych warunkach drogowych. Badania pokazują że jeden na dziesięciu motocyklistów zalicza upadek wskutek zbyt mocnego hamowania. Liczba wypadków spowodowana zbyt słabym hamowaniem nie jest znana ale uwaza się że jest znaczna. (...) upraszczając ABS pozwala na naciśnięcie hamulców tak mocno jak to jest możliwe, o ile motocykl jedzie prosto, bez ryzyka zablokowania koła. To pozwala na uzyskanie bardzo krótkiej drogi hamowania nawet przez niedoświadczonych kierowców.

(wytłuszczonym drukiem) ABS nie pozwala na silne użycie hamulców na zakrętach.

ABS nie może obejść praw fizyki. Jezeli motocykl jest pochylony na zakręcie punkt styku opony z jezdnią przesuwa się z częsci centralnej opony. Z powody skomplikowanych zależności współdziałania sił wzdłużnych i poprzecznych oraz wynikających z nich przyśpieszeń koło jest wystawione na sumę sił hamowania i odśrodkowej jedocześnie. (ABS ma wpływ tylko na siłe hamowania). Przy hamowaniu na zakręcie moto automatycznie podnosi się z pozycji pochylonej i zaczyna poruszać sie na wprost. Praw fizyki ABS zmienić nie może. Dlatego z ABS lub bez nie można ostro hamować na zakrętach".

Mam nadzieje że ten stare wyjaśnienie z BMW załatwia sprawe hamowania z ABS na zakretach.

Opublikowano
ABS nie pozwala na silne użycie hamulców na zakrętach.

ABS nie może obejść praw fizyki.

Dokladnie, sprawe wyjasnilem w poscie: TU, gdy rozmawialismy o swiezych kierownikach i wybawieniu ich od upadku, podczas odruchowego wcisniecia klamek hamulca po zobaczeniu naglej przeszkody.

Produkowany obecnie ABS do jednosladow nie zapewni wtedy stabilnosci, filmy to pokazuja, fizyki sie nie oszuka.

Czym innym sa sytuacje, kiedy mozna lekko przychamowac, moto nie jest mocno pochylone, nie jedziemy szybko.

Inna sprawa, ze w wielu takich przypadkach - swietna robote robi system kombinowany (przyd + tyl) CBS \C-ABS.

PS:

W ramach cwiczen hamowalem na zakrecie, na mokrym - Honda Forza 300 z C-ABS. To jest super system, ale ma swoje granice. Na osiedlowej uliczce, wiedzac, czego sie spodziewac swoje zrobil. Jadac Trasa Torunska 80kmh na luku - ta sama operacja oznacza szlif.

Ze zwyklym ABS - to co sie zaleca wiekszosci uzytkownikom, w wiekszosci naglych sytuacji - to wyprostowac maszyne (jazda na wprost) i wcisnac heble do oporu, nie zastanawiajac sie, czy juz trace przyczepnosc, czy nie. Pisze o zwyklym uzytkowniku 2oo, jezdzacym regularnie, niezaleznie czy jest w formie, czy nie jest, czy jest pogoda, czy nie jest. Tego mozna sie spodziewac Kowalski po dzisiejszym ABS w moto.

Dopiero nadejscie MSC - pozwala zapomniec o prostowaniu maszyny, jakichs przychamowywaniach i pozwala odruchowo wcisnac hamulce do oporu i dac maszynie zrobic swoje.

Jak ktos chce "cwiczyc" umiejetnosci na torze, przy dobrej pogodzie, z calym serwisem obok, wyspanym - oczywiscie, ze sie da. Ale to jest juz nabywanie dodatkowych umiejetnosci. A Ci co je maja - czesto wola jazde bez ABS.

A propo CBS\C-ABS - To cwiczenie, ktore zrobilem z Forza na luku - wiem, ze gdybym powtorzyl przy tej samej predk. na mokrym - ciezszym Burgmanem 400 z ABS - lezalbym od razu, czuje to. Ale - moge je powtorzyc Yamaha Xenter 150 z CBS (system kombinowany bez ABS) - i moto rowniez sie nie polozy.

Opublikowano

Jerry popraw mnie, ale ja z Twojego postu rozumiem, że jeźdżąc bez CBS hamujesz tylko przodem? Wszak jedyną funkcją jak mi się wydaje CBS jest to, ze chamując tyłem chamuje również tył?

Opublikowano

CBS dziala roznie w poszczegolnych maszynach.

Np. w Honda Forza 300 C-ABS:

- wcisniecie lewej klamki powoduje hamowanie tyl gdzies 60%, przod 40%

- wcisniecie prawej klamki powoduje hamowanie przod gdzies 60%, tyl 40%

Np. w Yamaha Xenter CBS:

- wcisniecie lewej klamki zaczyna lekkie hamowanie tylem (beben), naciskasz mocniej - beben dochodzi do maximum i zaczyna rowniez dzialac przod. Naciskasz najmocniej - przod dziala jeszcze mocniej, az przod zaczyna sie obnizac. Tutaj beben jest trudno zablokowac, raczej tylko na mokrym - co kiedys wydawalo mi sie wada, a po przejechania Honda SH (zobacz nizej) - juz tak nie uwazam.

- wcisniecie prawej klamki powoduje hamowanie 100% przod (ale mocniej niz max wcisniecie lewej)

Np. w Honda SH125 CBS:

- wcisniecie lewej klamki powoduje hamowanie tyl gdzies 60%, przod 40%. Tyl bardzo szybko mozna zablokowac na suchym.

- wcisniecie prawej klamki - nie pamietam.

* * *

Jezdzac skuterem z kombinowanym ukladem - w ok. 90% uzywalem lewej klamki hamulca. To mega wygodne rozwiazanie, szczegolnie w miescie oraz podczas jazdy z pasazerem (nie dopuszczenie do nurkowania przodu).

Przedniej klamki (dodatkowo, nigdy samej) uzywalem w przypadku potrzeby gwaltowniejszego hamowania:

- C-ABS na kazdej nawierzchni jadac na wprost

- CBS na suchej nawierzchni jadac na wprost

1) w zakrecie (CBS, C-ABS) - nigdy przedniego hamulca nie uzywalem ponad to, co sam uklad kombinowany dawal przy wcisnieciu lewej klamki

2) w przypadku CBS i mokrej nawierzchni - nigdy przedniego hamulca nie uzywalem ponad to, co sam uklad kombinowany dawal przy wcisnieciu lewej klamki

Jezdzac bez CBS - uzywam (niestety) obu klamek:

- AN400 - po rowno

- Integra 750 - zawsze jeden palec wiecej na lewej klamce (inaczej nurkuje przod)

Niestety nie mam juz tej wygody co w przypadku kombinowanego ukladu, kiedy np.podjezdzajac do garazu wciskam lewa klamke, a prawa reka naciskam przycisk w pilocie.

Samo nacisniecie lewej klamki - powoduje zbyt slabe hamowanie.

Samo nacisniecie prawej - powoduje nurkowanie przodu (glowa ewentualnego pasazera rowniez leci w przod.

Dodatkowo - samo nacisniecie ktorejkolwiek klamki pojedynczo - w przypadku problemow z przyczepnoscia, typu studzienki, szyny, biale pasy i in. - zwieksza prawdopodobienstwo uslizgu i polozenia sie.

Swojego czasu zrobilem taki test - prowadzilem Xentera w garazu (szedlem z jego lewej strony), na sliskiej nawierzchni. Skrecilem przednie kolo w lewo (na siebie). I tak:

- wcisnalem przedni hamulec, trzymajac mocno kierownice - skuter od razu sie kladl, przewracal. Oczywiste.

- wciskalem lewa klamke hamulca - za cholere nie dalo sie go polozyc (no, prawie sie polozyl wtedy, gdy jeszcze mocniej byl pochylony, a klamke wciskalem najszybciej jak sie dalo). Dzieki kombinowanemu ukladowi skuter rowno byl dociskany w dol, przod nie nurkowal.

W Xenterze sie nie dalo, ale gdybym powtorzyl to samo z maszyna, ktora pozwala na samo zahamowanie tylem (albo zblokowal tyl na maxa w Hondzie SH) - tyl uskoczylby w bok i skuter by sie polozyl.

Mysle, ze odpowiedzialem na Twoje pytanie, podajac rowniez przyklady zachowania ukladu kombinowanego.

Uzywajac maszyny bez takiego ukladu - po prostu symuluje jego zachowanie, niestety uzywajac do tego obu klamek.

Moze na koniec dodam - jezdze uzytkowo, nie scigam sie, nie pokonuje przeszkod, nie jezdze na torze, itp.

Jezdze niezaleznie od pogody (kiedy tylko nie ma sniegu\lodu) - stad z roznymi warunkami musze sobie radzic.

PS:

rozmawialem dzis z Pisklakiem, ktory na poczatku sezonu zmienial maszyne - po zanurkowaniu przodem zakonczonym szlifem - nagle hamowanie na mokrym bialym pasie sezon wczesniej. Uparl sie na maszyne z ABS. Ale sytuacja byla taka, ze kupil z CBS'em. Po przejechaniu calego sezonu, na suchym i mokrym, czesto poprzez pajeczyny torow tramwajowych - jest z niego mega zadowolony, wlasnie dzieki stabilnosci jaka daje jednoczesne hamowanie przodem i tylem.

Opublikowano

Dzieki,

czyli w SH CBS - przednia klamka zapewne uaktywnia rowniez tylko przod.

Opublikowano

Pomimo, że "kocham" ABS ;) , to "nie cierpię" w lekkim skuterze CBS- u. Nie wiem czy problem leży w wykonaniu, kosztach, czy masie pojazdu, ale jeżdżąc BMW LT system ten wydawał się mi bardzo pomocny i byłem zaskoczony jak dobrze może sprawować się i pomagać w hamowaniu CBS.

W Tmaxie ponad wszystko stawiam możliwość kombinacji przez moją osobę przedniego i tylnego hamulca. Powiem wprost, nawet jako zwolennik Tmaxa- gdyby oferował on tylko system hamulcowy CBS, to kupiłbym zapewne inny produkt. Bo dla mnie CBS jest jak "zaraza" ;) i nie pozwala mi na hamowania moim stylem i doboru hamulców, tak jak ja chcę. Tmaxa ze względu na jego wagę i zestrojenie zawieszeń po prostu "czuję*" w trakcie hamowania. A taka "lokomotywa" jak np. LT musi ten system mieć, bo tam jest on zdecydowanie pomocny.

Dodatkowo w skuterach mamy dwie klamki, dozowalność i precyzja dozowania jest też całkiem inna od "wajhy", którą wciska się nogą dodatkowo przez grubą podeszwę... Niektórzy mówią, że Doohan wygrywał właśnie ze względu na tylny hamulec obsługiwany kciukiem- bo robił to bardziej precyzyjnie od innych używających zdrowej nogi ;) ... Osobiście wątpie, bo w wyścigach tylny hamulec nie spełnia aż tak "poważnej roli".

* słowo chyba najlepiej opisujące krótko ten stan

Tyle tego OT :) . A czy włączył mi się w zakręcie ABS? Nie wiem, nie pamiętam. Bo ja i tak jeżdżę i hamuję baaarrrdzo delikatnie ;) . Czasami przez cały sezon "nie czuję", że pojazd ma ABS...

Opublikowano

Pomimo, że "kocham" ABS ;) , to "nie cierpię" w lekkim skuterze CBS- u. Nie wiem czy problem leży w wykonaniu, kosztach, czy masie pojazdu, ale jeżdżąc BMW LT system ten wydawał się mi bardzo pomocny i byłem zaskoczony jak dobrze może sprawować się i pomagać w hamowaniu CBS.

W Tmaxie ponad wszystko stawiam możliwość kombinacji przez moją osobę przedniego i tylnego hamulca. Powiem wprost, nawet jako zwolennik Tmaxa- gdyby oferował on tylko system hamulcowy CBS, to kupiłbym zapewne inny produkt. Bo dla mnie CBS jest jak "zaraza" ;) i nie pozwala mi na hamowania moim stylem i doboru hamulców, tak jak ja chcę. Tmaxa ze względu na jego wagę i zestrojenie zawieszeń po prostu "czuję*" w trakcie hamowania. A taka "lokomotywa" jak np. LT musi ten system mieć, bo tam jest on zdecydowanie pomocny.

Dodatkowo w skuterach mamy dwie klamki, dozowalność i precyzja dozowania jest też całkiem inna od "wajhy", którą wciska się nogą dodatkowo przez grubą podeszwę... Niektórzy mówią, że Doohan wygrywał właśnie ze względu na tylny hamulec obsługiwany kciukiem- bo robił to bardziej precyzyjnie od innych używających zdrowej nogi ;) ... Osobiście wątpie, bo w wyścigach tylny hamulec nie spełnia aż tak "poważnej roli".

* słowo chyba najlepiej opisujące krótko ten stan

Tyle tego OT :) . A czy włączył mi się w zakręcie ABS? Nie wiem, nie pamiętam. Bo ja i tak jeżdżę i hamuję baaarrrdzo delikatnie ;) . Czasami przez cały sezon "nie czuję", że pojazd ma ABS...

No właśnie, też jeżdżę użytkowo do pierwszego śniegu, ale tego CBSu bym nie chciał, po to są (w mojej ocenie) dwie klamki a nie jedna jak w aucie, żeby każdym hamulcem móc oddzielnie operować w zależności od potrzeb. Ja też preferuję samemu decydować którym chamuję i z jaką siłą - wbrew pozorom jest to dość łatwe do wyczucia.

Może i w pewnych okolicznościach CBS się sprawdza, ale dla mnie to taki trochę system jak asystenty pasa ruchu martwego pola itp itd. Jak chcę zmienić pas bez kierunku to zmieniam i nie chciałbym aby samochód sprzeciwiał się takiej decyzji w jakiejkolwiek postaci.

  • Klubowicze
Opublikowano

.... Jak chcę zmienić pas bez kierunku to zmieniam i nie chciałbym aby samochód sprzeciwiał się takiej decyzji w jakiejkolwiek postaci.

I dlatego asystent powinien być obowiązkowy. Nie raz zdarzyło mi się, że jadąc w korku między samochodami puszka nagle zmieniała pas bez kierunku, przede mną, stwarzając realne zagrożenie. Na szczęście do tej pory nic się nie stało (biorę zawsze poprawkę na takich kierowców).

A'propos ABS-u w zakrętach - fragment instrukcji AN 650:

Bez względu na ABS gwałtowne hamowanie na zakręcie doprowadzić może do uślizgnięcia się koła i utraty panowania nad pojazdem. ABS nie oznacza przesunięcia granicy niebezpieczeństwa.

Układ nie skompensuje nieprawidłowej techniki hamowania, złej decyzji, konieczności zwolnienia na drodze złej jakości, bądź przy fatalnych warunkach pogodowych. Musisz jeździć rozważnie i z zachowaniem uwagi.

Ps. Może ktoś wie jak w Burgmanie 650 rozkładają się siły hamowania na przód i tył? Wydaje mi się, że prawa klamka 100% przód, lewa 100% tył, ale nie jestem pewny, a w instrukcji nie znalazłem nic na ten temat.

Opublikowano

Danił zdziwiłbyś się bardzo... Prawdopodobnie nigdy takim autem nie jechałeś, bo system ten (przynajmniej dla mnie) jest szatańskim pomysłem. Kiedyś jechałem nową BMW 3 z firmy i nie uwieżysz w jakim byłem szoku, jak po paru godzinach jazdy (człowiek nie jest już tak skupiony) tuż przed samochodem wyskoczyła mi z lasu sarna i chcąc ją wyminąc musiałem się jescze mocować z samochodem czego się nie spodziewałem (fakt, siła nie była zbyt duża, ale wyszło z tego na koniec dnia tyle, że zamiast wykonać delikatny łuk wyszedł zygzak). Wolałbym nie myśleć co by było jakbym trzymał jedną ręką deklikatnie kierownicę...

Opublikowano

Z tym CBS to "różnie mówią". Jak dostałem pierwszy raz CBS to byłem zły że nie mogę sobie slizgać tyłem jak lubię a tylko spokojnie hamować. Poczytałem tu i tam o tym CBS ale też dobrze obejrzałem sobie co to za konstrukcja.

Wyszło, że Honda zaczęła instalować CBS w motocyklach wyścigowych od roku 1970. Nie wiem jak tam jest z patentami i kosztami, ale Honda montowała systemy CBS w wielu modelach a inne firmy nie. Mamy conajmniej trzy rozwiązania CBS.

Dwa są stosowane w skuterach.

Mniejsze skutery (np. PCX, Pantheon - tarcza przód+bęben tył, Forza - tarcza przód i tył) mają systemy mechaniczne lub hydrauliczne:na ogół trzy tłoczki w hydraulicznym siłowniku hamulca koła przedniego i jeden z tyłu (tarcza albo bęben). Tłoczki są tej samej średnicy a pompa jest "w klamce". Moto potrzebuje wiecej siły hamowania na przód więc prawa klamka działa na dwa tłoczki przedniego siłownika.

Lewa klamka działa na jeden tłoczek z tyłu i jeden z przodu.

hydrauliczny cbs

http://www.youtube.com/watch?v=UF8ICTsUwFY&index=4&list=PLub-9BEodooYviTam1ILWS5x51wUyJw4L

Większe (SW) skutery z C-ABS mają trzy tłoczki z przodu i dwa z tyłu. Układ jest niezależny dla dwóch kół. Lewa klamka hamuje dwa koła, prawa jedno. Każde koło ma ABS w wersji "pulsacyjnej".

http://world.honda.c...y/brake/p6.html

Motocykle mają swoją wersję uruchamianą pedałem hamulca tynego.

Jest jeszcze trzeci CBS zwany "dual" bo każda dzwignia (klamka i pedał) hamulcowa działa na każde koło. To wymaga droższego i bardzej skomplikowanego systemu hamulcowege. Ten system występuje w dużych moto sportowych i turystycznych

[media=]

Po dodaniu czujnika przyśpieszeń, "połączeniu" i obróbce sygnałów ECU ABS i ECU silnika w kolejnym ECU otrzymujemy Motorcycle Control System (MCS).

Honda podaje że CBS wprowadzono do pojazdów użytkowych dla polepszenia dystrybucji sił hamowania pomiędzy kołem tylnym i przednim.

Wynika z tego że np w Forza naciskając klamkę lewa dajemy uruchamimy 60% siły hamowania w rozkładzie 50% tył i 50% przód. Dodając pozostałe dwa tłoczki z przodu czyli czyli pozostałe 50% siły mamy całkowity rozkład 75% przód i 25% tył.

Do systemu można się przyzwyczaić. Dość wygodne i być może bezpieczniejsze gdy jest ślisko bo przednie koło jest kontrolowane przez obie klamki.

Opublikowano

A mnie tylko zastanawia jak jest z precyzją takiego chamowania, jak hamujemy tylko lewą (P+T) to ok, ale jak hamuję obydwoma? i jedna klamka i druga działa na przednie koło, więc teoretycznie odpuszczająć lekko lewą powinienem zwiększyć nacisk prawej aby przód był hamowany z tym samym opóźnieniem - można od tego się pogubić...

Opublikowano

Poslizg koła z przodu jest bardziej niebezpieczny niż tylnego. Na zakręcie to bardzo ważne. Można oczywiście "bezpiecznie dozować" siłe hamowania dwoma niezależnymi klamkami. Jednak w dużych moto mamy CBS. Być może to kwestia ceny ale i wagi samego systemu, w przeszłości ponad 11 kg, a jego elementy nie są małe.

W praktyce myślę że to kwestia tzw doświadczenia na danym typie hamulców, a raczej na czym ostatnio przejechaliśmy najwięcej. Generalnie system kombinowany przy mniejszych prędkościach pozwala na użycie tylko jednej dźwigni co koledzy wyżej już napisali. Jest także mniej prawdopodobne zablokować koło przednie na zakręcie używając tylko lewej klamki. Mnie CBS na początku przeszkadzał i też nie byłem pewien czy tak jest lepiej. Podobnie napisał Bigu.

W praktyce używając pojazdu z CBS dłuższy czas przestaje się zwracać uwagę na to jak system dziala, z tendencją do intensywniejszego użycia lewej dzwigni kiedy jest slisko lub na zakrętach (o ile w ogóle używa się hamulca na zakręcie).

Wiedząc że najwieksze siły hamowania uzyskujemy przy jeździe na wprost, system kombinowany może jedynie ułatwić operację hamowania w niektórych warunkach.

Ponieważ trudno jest przewidzieć dokładnie jaką nawierznię będziemy mieli na całym zakręcie bezpiecznie jest wytracić prędkość do takiej jaką planujemy zakręt pokonać bez dodatkowego hamowania. Gdyby się okazało że na zakręcie jest dużo gorzej niż myśleliśmy np. plamy oleju albo piasek, hamowanie zakonczyć może się sliźgiem. Kluczem jest prędkość tzw bezpieczna w zasadzie nie dająca się dokładnie określić jedynie na podstawie krótkiej obserwacji drogi. Wychodzi zatem że lepiej jest mieć większy margines.

Tu niestety rolę odgrywa doświadczenie czyli praktycznie dużo jeżdżenia w różnych warunkach z odpowiednim marginesem bezpieczeństwa, który każdy ustala sam w oparciu o warunki drogowe, własne umiejętnośći i cechy sprzętu na którym jeździ.

Systemy dodatkowe jak CBS / ABS / C-ABS / MCS pozwajają w pewnych warkunkach na uniknięcie konsekwencji mniejszych błędów poprzez zmniejszenie siły hamowania. Dalej mamy prędkość za dużą skoro zdecydowaliśmy się hamować. W tym wypadku musimy sami znaleźć sobie miejsce na manewr lub wytracenie prędkości a żaden system hamulcowy tego za nas nie zrobi ani nie zatrzyma moto bo akurat tak chcemy.

"Jest oczywiste, że jesli przy okreslonej przyczepnosci opony do drogi, odległosc do przeszkody bedzie za mała lub prędkosc wejscia w zakręt bedzie za duża to nawet najlepszy ABS nie wybawi nas z kłopotu i nastapi uderzenie w przeszkode, pojazd wpadnie w poślizg lub opuści droge. ABS umożliwia jedynie możliwie najlepsze wykorzystanie przyczepnosci, jaka w danych warunkach wystepuje pomiedzy droga a opona."

Wyniki hamowania kierowcy testowego Hondą Fireblade (brak detali moto) z prędkości 100 km/h, reszta tu: http://www.motocykl-...amowania,3136,1

przód i tył: 37.9 m ( "zwykły" użytkownik - 48 m)

tylko przód: 38,2 m

tylko tył : 110 m

Mamy teraz pojęcie o proporcjach użycia i skuteczności hamulców.

Zapraszam (tych co nie czytali) do starej lektury np. "Motocyklista doskonały" rozdział "pokonywanie winkli" oraz "elementarz hamowania". W jednym miejscu jest napisane "(...) Nawet jeśli twoja maszyna ma zintegrowany układ hamulcowy albo jeśli wybuliłeś mnóstwo kasy na ABS, nie zwalnia cię to z obowiązku ćwiczenia techniki."

W każdym wypadku warto wiedzieć jak działa system cbs w naszym moto i która klamka działa na dwa albo jedno koło. Dla zainteresowanych uzupełniłem mój poprzedni post o linki uzupełniające opis. Jest trochę OT więc przepraszam.

  • Klubowicze
Opublikowano

Wybrałem drugą opcję ponieważ 2oo z ABS-em mam od niedawna , dużo km. nie nastukałem i dlatego nie miałem takiej sytuacji jak w w/w ankiecie

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...