Skocz do zawartości
Forum Burgmania

ABS obowiązkowy w motocyklach od 2016 roku. Wątek o przymusach Unijnych.


Przymusy Unijne a maxi skuter  

78 użytkowników zagłosowało

Nie masz uprawnień do głosowania w tej ankiecie lub wyświetlania jej wyników. Aby zagłosować w tej ankiecie, prosimy się zalogować lub zarejestrować.

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

ABS w motocyklach TAK (już firma BOSCH zaciera ręce :) ) Teraz tylko czekać kiedy wprowadzą durny nzakaz seryjnego montowania systemy monitorującego ciśnienie w oponach jak to się dzieje z samochodami :confused:

  • Odpowiedzi 74
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

  • MariuszBurgi

    13

  • lazyfox

    7

  • Lucjan73

    5

  • papcioch

    4

Top użytkownicy w tym temacie

  • Użytkownicy
Opublikowano

Jestem za tak jeżeli chodzi o ABS, nie dla pozostałych projektów. Nie lubię, gdy Unia narzuca pewne normy, normy te powinny być dyktowane naszym rozumem. Jestem egoistą (jak każdy z nas) i wolę, by jeżdżące wokół mnie pojazdy miały ten system, bo bezpośrednio rzutuje to na moje bezpieczeństwo. Zdanie innych na ten temat nie uważam za wiążące dla mnie. A w naszym kraju, czy to ze względów finansowych czy też egoistycznych znajdzie się spore grono osób które przy zakupie wybierze wersie bez ABS-u. ABS staje się standardem, podobnie jak inne elementy wyposażenia skutera.

Opublikowano

Może taką "decyzyjność" i jakiś wpływ na rynek maxi skuterów mają Włosi czy Francuzi ale nie >MY<. :)

Jak kupowałem swoją to mimo że już wszyscy zmienili cenę na wyższą to ja dostałem jeszcze kufer centralny . Fakt że przydusiłem sprzedawcę do muru ale do przodu . Możliwości negocjacyjne zawsze są . Ja pracuje w handlu już 16 lat . Wszystko kwestia chęci i czy chcesz zapłacić mniej :-)

Opublikowano

Honda wprowadzila ABS zamiast CBS w SH 125\150 bodajze 2 lata temu.

Nie podniosla ceny wzgledem poprzedniego modelu.

I nie byl to C-ABS jak w SH300, ale jakis najprostszy Nissin dwukanalowy.

Opublikowano

No w końcu ;) . Jak ktoś to już tu ujął: wolę aby wszystkie spotykane na drodze pojazdy miały ABS czy nawet ASR. Działające. Wynika to z faktu, że dla mnie jest lepsze, jak pojazdy dookoła mnie mają te systemy. A kto to nakazuje? Mi obojętne i to zupełnie. Jak zimowy śnieg sprzed 4 lat. Ważne, żeby było respektowane i przestrzegane. W wielkim skrócie: Jest wiele dziedzin, w których wprowadzane są przepisy, a na pewno najwięcej przepisów wprowadza państwo jako takie. Wszyscy "psioczą" na Unię, a kto jest większym aparatem nakazującym i zakazującym: państwo czy Unia? Najbardziej "znany" przykład z for motoryzacyjnych: sprowadzone pojazdy można pomiędzy krajami Unii przewozić bez wymyślonych, dodatkowych opłat... Ale w Polsce nie, pomimo, że to właśnie Unia nakłada kary, próbując nakłonić kraj do nabrania rozsądku. Jednak Polska dalej płaci kary, bo opłaca jej się łupić importerów używek. Pośrednio, bo bezpośrednio płacą za te działanie nabywcy takich pojazdów :D ... Podobnych przykładów tu nie opisuję, bo to zbyt duży OT...

PS. Wszystko niestety w życiu kosztuje, nawet kwatera na cmentarzu. A urny w domu dalej prawnie trzymać nie mogę, bo państwo mówi "nie", ulegając naciskom jakiś "dziwnych grup adoracji". Unio pomóż też w tej oraz jeszcze w kilku innych sprawach :D . Please.

Opublikowano

Nie demonizował bym TPMS. W nowych rozwiązaniach w 4oo opiera się na ESP (które obecnie jest obowiązkowe w nowych samochodach). Działa to na zasadzie obliczania prędkości poszczególnych kół korygowane sygnałem z czujnika skrętu kierownicy.

U mnie w Piaggio X10 jest ABS i ASR. Wydaje mi się, że dodanie programowe TPMS nie było by cieżkie, chodź już tak nie niezawodne jak w 4oo.

Opublikowano

Założyć do wszystkich nowych i obniżyć cenę. Zawsze kilku niedoświadczonych będzie miało wieksze szanse. W naszym klimacie często pada. Można tez bezpieczniej przedluzyc sezon. Jesli nie będzie wyboru powinno być nieco mniej wypadków.

  • Administrator
Opublikowano

Założyć do wszystkich nowych i obniżyć cenę.

Ja bym dodał jeszcze kilka darmowych tankowań do nowo kupowanych 2oo... jako bonus od UE za honorowe wspieranie gospodarki i nabywanie nowych 2oo ;)

Wczoraj "reklamowano" w mediach rajd motocyklisty w 3M.. jako naśladownika froga, czy jak mu tam (bez komentarza) ...i tak natchniony ;) zajrzałem do suchych liczb vs sugestii przedstawiciela marki Bosch... czyli producenta układów ABS z Niemiec, który to bezpośrednio jest zainteresowany przepisem wchodzącym z początkiem 2016 roku.

cytat:"Jak twierdzi przedstawiciel Boscha Gerhard Steiger w wypowiedzi dla Automotivedesign.eu.com, ABS może zapobiec ponad jednej czwartej wypadków motocyklowych, w których są ranni i zabici."

Raport nt. wypadków moto w Polsce za rok 2013 (wybrane przyczyny wypadków, źródło KGP):

Ogół zdarzeń: 2733, wypadki 967, zabici 146, ranni 957

Gwałtowne hamowanie: 34, wypadki 15, zabici 1, ranni 16

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu: 1302, wypadki 565, zabici 100, ranni 527

Ciężko dopatrzeć się tej ponad 1/4 ... chyba, że PL nie była brana pod uwagę w tym "może" Gerharda Steigera od Bosch'a :)

Sam zachodzę w głowę na ile przymus kupowania 2oo z ABS przełoży się na realną poprawę naszego bezpieczeństwa ... i chcę wierzyć, że korzyści będą wymierne... jednak... życzyłbym sobie aby UE przy okazji narzucenia producentom obligatoryjnego montowania w 2oo ABS, ASC i innych systemów elektronicznych, pomyślała też np. nad aspektem mentalnym samych kierowców i >wpłynęła< na system szkoleń w PL? Może badania psychologiczne u uprawnionych lekarzy... podobne do tych kiedy ubiegamy się o pozwolenie na broń? W końcu szybki motocykl wypada uznać za taką "broń".

Tak, wiem... mrzonka.

  • Użytkownicy+
Opublikowano

Zagłosowałem na TAK, ale brakuje mi w tej sądzie trzeciej opcji : Nie wiem.

Nigdy nie miałem jednośladu z ABS-em, więc trudno się odnieść.

Pamiętam jak kilka lat temu (10 ?) wsiadłem pierwszy raz do samochodu z ABS-em to na początku miałem z tym więcej problemów jak korzyści, ale obecnie ABS daje poczucie bezpieczeństwa.

Co do 2oo to faktycznie jak czasem wejdę zbyt szybko w zakręt i muszę „do hamować” już na zakręcie to zawsze oczami wyobraźni widzę „piękny szlif” :( ABS powinien w takiej sytuacji pomóc, pytanie tylko czy ABS firmy X = ABS firmy Y ?

Opublikowano

Tylko taka drobna uwaga, że jak moto ma wypadek to na 100% zapier... (takie przekonanie jest bynajmniej u nas) i dlatego łatwiej wpisać to do kategorii "Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu". A jakby tak ująć w statystykach jeszcze zdarzenia bez udziału innych pojazdów i bez strat w ludziach - to do czego policji się nie wzywa, to statystyki będą inne.

W zakręcie przed szlifem to raczej nie uratuje... ABS nie zmienia praw fizyki i nie zwiększa przyczepności.

  • Administrator
Opublikowano

pytanie tylko czy ABS firmy X = ABS firmy Y ?

Jakich producentów układów ABS montowanych w motocyklach znasz poza BOSCH'em?

Opublikowano

(...)i nie zwiększa przyczepności.

I tak i nie, ale oczywiście, że tak ;). Po to w końcu jest. Aby w sytuacjach "ekstremalnych" (jak np. hamowanie) zachować jak najdłużej przyczepność hamowania "laika". Bez względu na warunki czy stan podłoża. A ASR i systemy mu podobne pomagają znowu zachować tą przyczepność przy przyspieszaniu i np. na zakrętach...

PS. Dobrzy kierowcy wyścigowi potrafią to (podobno ;) ) bez ABS i ASR. Ale my nimi niestety nie jesteśmy :) ...

PS2. Ja wolę pojazd z ABS i cieszę się jak się latami nie musi włączać :) . A i na ASR bym się w skucie nie pogniewał. RDC też mógłby być.

I jeszcze edit: wiadomo, że przyczepność gwałtownie maleje po jej zerwaniu (tarcie) i owe systemy próbują właśnie zapobiegać temu zrywaniu przyczepności :) .

Opublikowano

Są jescze Chińskie pseudo-ABSy które jedyne co robią to osłabiają z defaultu siłę hamowania... nie polecam nikomu, ale często na ofertach takich sprzętów widnieje wielki napis ABS

  • Użytkownicy+
Opublikowano

Jakich producentów układów ABS montowanych w motocyklach znasz poza BOSCH'em?

Żle sformułowałem.

Chodziło mi raczej o to czy system ABS u różnych "producentów jednośladów" będzie działał z jednakową precyzją ?

W zakręcie przed szlifem to raczej nie uratuje... ABS nie zmienia praw fizyki i nie zwiększa przyczepności.

Jak nie, jak tak.

To właśnie zblokowane koło wpada w poślizg, teoretycznie puki sie kręci powinno trzymać się drogi.

Opublikowano

I o to chodzi, że ABS jest właśnie po to

Aby w sytuacjach "ekstremalnych" (jak np. hamowanie) zachować jak najdłużej przyczepność hamowania przez "laika". Bez względu na warunki czy stan podłoża.

Ale przyczepność mamy jedną i o ile ABS działa w ruchu do przodu, to przy znoszeniu w bok, w zakręcie do niczego się nie przyda. Robi się offtop :).

I nic nie zastąpi dobrego szkolenia. Więc może taka kolejność:

1. Prawko

2. Moto

3. Kilka godzin na swoim moto pod okiem doświadczonego instruktora w celu zapoznania się z "nowonarodzonego" kierowcy ze swoim pierwszym rumakiem

4. I dopiero teraz samodzielnie na drogę.

Czyli mamy dylemat, czy kasę wydawać na sztuczne systemy bezpieczeństwa, czy na swoje umiejętności.

Opublikowano

Jestem gorącym zwolennikiem ABS w moto,

wypadało by tylko to uwzględnić w szkoleniu na kat.A,

zwłaszcza z dużym naciskiem na różnicę w działaniu między 4-kołowymi pojazdami a 2-kołowymi.

Coraz częściej spotykamy się z tym systemem w moto i niektórzy wyobrażają sobie że to "cudo" będzie myśleć za nich i zatrzyma pojazd bez uślizgu koła w każdej sytuacji,

potem tylko żal " jak to mogło się stać przecież mam ABS !!!"

p.s.

Od roku mam z abs-em i zawsze jak trafi się jakaś okazja ( pusta prosta droga , piach, liście, woda + mała prędkość+ kiera na wprost :) to testuję jak to "cudo"

działa,

i powiem że tak po 10-razem już mnie nie zaskakuję i czuję się pewniej przy użyciu go.

Ale i tak jest stres.

Opublikowano

Tylko taka drobna uwaga, że jak moto ma wypadek to na 100% zapier... (takie przekonanie jest bynajmniej u nas) i dlatego łatwiej wpisać to do kategorii "Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu". A jakby tak ująć w statystykach jeszcze zdarzenia bez udziału innych pojazdów i bez strat w ludziach - to do czego policji się nie wzywa, to statystyki będą inne.

W zakręcie przed szlifem to raczej nie uratuje... ABS nie zmienia praw fizyki i nie zwiększa przyczepności.

Nie zwiększy, ale wykorzysta całą dostępna przyczepność lepiej niż 99% kierowników w sytuacjach hamowania panicznego.

No chyba, że opanowałeś technikę jazdy jak Valentino Rossi albo Marc Marquez to wtedy dasz radę i bez ABS-u.

Opublikowano

Oj, widze brak doinformowania u kolegow, czas nadrobic i wyjasnic. Zwykly ABS w motocyklach - przydaje sie na prostej, nie w zakrecie.

Dopiero najnowsza technologia system MSC Bosch'a, stosowana najpierw w KTM'ach, w tym roku w niektorych top class BMW - dziala w zakretach.

Pytanie kiedy to wejdzie do Maxiskuterow, czy np. w Integrze bedzie mozna za doplata to zaktualizowac.

Mariusz, Nissin nie produkuje ABS? Czy tylko robi jakies podzespoly, albo robi system hamowania, ale wykorzystuje Bosch'a?

Jak to jest? TU jeszcze wspominaja wlasnie NISSIN i CONTINENTAL???

Nie ma to jak zobaczyc na zywca:

http://www.scigacz.p...dzie,21762.html

http://www.scigacz.p...C,271681,t.html

http://motormania.co...adventure-2014/

I na koniec znany film, wielokrotnie linkowany na forum - hamowanie na mokrym a oraz bez ABS:

  • Klubowicze
Opublikowano

Ja powtórzę, że jestem na tak. Dziś ruszałem na skrzyżowaniu Racławicka przez Żwirki W. w W-wie, szybki start na zielonym co by nie blokować ruchu, a tu nagle z prawej karetka na sygnale, ostre hamowanie i zadziałał ABS. Bez ABSu też bym dał radę, ale czy jak było by mokro to już nie jestem pewny. System niewątpliwie poprawia bezpieczeństwo w sytuacjach krytycznych (oczywiście przy jeździe na wprost).

Ważne jest natomiast żeby nie szarżować "bo jest ABS", a jeździć jakby go nie było.

Opublikowano

Oj, widze brak doinformowania u kolegow, czas nadrobic i wyjasnic. Zwykly ABS w motocyklach - przydaje sie na prostej, nie w zakrecie.

Dopiero najnowsza technologia system MSC Bosch'a, stosowana najpierw w KTM'ach, w tym roku w niektorych top class BMW - dziala w zakretach.

Pytanie kiedy to wejdzie do Maxiskuterow, czy np. w Integrze bedzie mozna za doplata to zaktualizowac.

Mariusz, Nissin nie produkuje ABS? Czy tylko robi jakies podzespoly, albo robi system hamowania, ale wykorzystuje Bosch'a?

Jak to jest? TU jeszcze wspominaja wlasnie NISSIN i CONTINENTAL???

Nie ma to jak zobaczyc na zywca:

http://www.scigacz.p...dzie,21762.html

http://www.scigacz.p...C,271681,t.html

http://motormania.co...adventure-2014/

I na koniec znany film, wielokrotnie linkowany na forum - hamowanie na mokrym a oraz bez ABS:

Uważasz, że ABS wie, że jesteś w zakręcie/łuku i się nie włączy? To gratuluję głębokiej wiedzy.

Typowy scenariusz: stabilizujesz jazdę po łuku tylnym hamulcem i trochę przesadzasz. ABS wkracza i nie pozwala ma blokadę tylnego koła. Czy pomoże na tyle by wyjść z opresji to jest zupełnie inna sprawa. Szanse jednak zwiększa.

Opublikowano

Uważasz, że ABS wie, że jesteś w zakręcie/łuku i się nie włączy? To gratuluję głębokiej wiedzy.

Typowy scenariusz: stabilizujesz jazdę po łuku tylnym hamulcem i trochę przesadzasz. ABS wkracza i nie pozwala ma blokadę tylnego koła. Czy pomoże na tyle by wyjść z opresji to jest zupełnie inna sprawa. Szanse jednak zwiększa.

Te, które są teraz sprzedawane nie wiedzą, ale uwierz mi, że będąc w zakręcie, jak stracisz przyczepność to koło poleci w bok i tu ABS nie ma większego znaczenia. W typowym scenariuszu to kierowców gubi panika i brak doświadczenia, bo możliwości pojazdu są dużo większe od tego co nam mózg podpowiada jak już się pochylamy nieumiejętnie. O np.tyle się mówi o zamykaniu opon (ostatnio nawet policjant przy kontroli mnie się pytał, czy już opony zamknąłem :) ), przecież opon nie zamyka się jadąc pionowo, czyli jednak da się pochylić moto tak głęboko, aby oponę zamknąć i się nie wyglebić.No ale bez ćwiczeń, to błędnik zrobi nam taką panikę w mózgu, że się wciśnie hamulec i wtedy albo wycieczka w pole, albo na przeciwny pas ruchu. Aż rozpocznę nowy temat z ankietą, bo to jednak jest ciekawe.

I już bardziej w temacie. Link do wywiadu (wiosna 2013r) z Christianem Rathgebem, szefem zespołu rozwijającego systemy elektroniczne w KTM Sport Motorcycles AG.

cyt: "Tym, co jest jednak dużym wyzwaniem dla nas jest układ ABS, który będzie działał w zakrętach, w pełnym złożeniu i jak zapewne się domyślacie nie jest to prosty temat do ugryzienia…"

Opublikowano
Uważasz, że ABS wie, że jesteś w zakręcie/łuku i się nie włączy? To gratuluję głębokiej wiedzy.

Masz 2oo z ABS, skrecasz, jestes pochylony. Nagla przeszkoda!

Wciskasz hamulce, przednie kolo nie jest blokowane, dzieki ABS! ktory odpuszcza i znowu zaciska.

Ale to NIE wystarcza! LEZYSZ!!!

Proste. Zalinkowane filmy to pokazuja. Ja nie musze nic dodawac wiecej!

PS:

jeszcze inaczej, moze prosciej i zrozumialej.

Wlaczenie ABS w zakrecie nic nie da w przypadku jednosladu. Polozy sie go jak na pokazanych filmach.

Dopiero dodatkowe czujniki pochylenia, dozujace odpowiednio sile hamowania na przod vs tyl, a czasem wlaczajace przyspieszenie - moga uchronic kierownika przed gleba w wiekszosci sytuacji. Oczywiscie na plamie oleju i one nie pomoga.

Opublikowano

Masz 2oo z ABS, skrecasz, jestes pochylony. Nagla przeszkoda!

Wciskasz hamulce, przednie kolo nie jest blokowane, dzieki ABS! ktory odpuszcza i znowu zaciska.

Ale to NIE wystarcza! LEZYSZ!!!

Proste. Zalinkowane filmy to pokazuja. Ja nie musze nic dodawac wiecej!

PS:

jeszcze inaczej, moze prosciej i zrozumialej.

Wlaczenie ABS w zakrecie nic nie da w przypadku jednosladu. Polozy sie go jak na pokazanych filmach.

Dopiero dodatkowe czujniki pochylenia, dozujace odpowiednio sile hamowania na przod vs tyl, a czasem wlaczajace przyspieszenie - moga uchronic kierownika przed gleba w wiekszosci sytuacji. Oczywiscie na plamie oleju i one nie pomoga.

Dyskusję zaczęliśmy od Twojego stwierdzenia "Oj, widze brak doinformowania u kolegow, czas nadrobic i wyjasnic. Zwykly ABS w motocyklach - przydaje sie na prostej, nie w zakrecie.".

Jest ono fałszywe.

Piszę tylko o tym, że w niektórych sytuacjach ABS pomoże wyjść z opresji cało nawet w zakręcie. Pod warunkiem, że fizyka nie jest przeciw Tobie czyli w wersji frywolnej "Praw fizyki Pan nie zmienisz, nie bądź Pan głąb".

Oczywiście, że skuteczne hamowanie w trybie awaryjnym jest możliwe tylko przy jeździe na wprost, ale hamulców używa się również w mniej optymalnych warunkach. Jazda np w górach wymusza stosowanie hamulców w różnych sytuacjach, z różnych powodów i z różną siłą. Szczególnie tylny hamulec jest niezastąpiony do stabilizacji zawieszenia w zakręcie. W motocyklu wyczucie tylnego hamulca jest słabe, bo noga jest w twardym bucie, a i często tylny hamulec działa w trybie 0/1. W skuterze jest łatwiej operować ręką. Zdarzyło mi się raz czy drugi przyblokować tylne koło i dać radę bez ABS-u, ale wolałbym go mieć niż nie mieć.

Warto wybrać się na tydzień w Alpy albo inną Sardynię. Daję to więcej doświadczenia niż rok jazdy po Mazowszu.

Opublikowano

Mariusz, przymus kupowania nie przełoży się na statystyki wypadków w sposób znaczący ze wzgledu na mała ilość nowych pojazdów. Jakiś czas temu zainteresowalem się statystyka wypadkow na moto. Mnóstwo czasu poswiecilem na szukanie jak to jest w różnych krajach. W niektorych stanach Usa np udowodniono na podstawie statystyk ze jazda w kasku nie zwiększa bezpieczeństwa i można tam jeździć bez kasku. Statystyki biore pod uwaga ale porownuje je z podobnymi ale zebranymi przez inne grupy. Wiec szukalem dalej od czego zależy ilość wypadków wg różnych opinii ale potwierdzonych badaniami gdzie celem miało być nie sprzedaż czy udowodnienie ze winni są kierowcy ale opracowanie korzystnych przepisów ruchu drogowego. W jednym z krajow Z zebranych statystyk wynikało ze prawdopodobienstwo zależy najbardziej od charakteru kierowcy. Jest to dokladnie to co piszesz o mentalnosci kierowcow. Od tego bedzie zależało najbardziej czym i jak będzie jezdzil. Abs daje tu jedynie większą szanse na uniknięcie lub zmniejszenie skutków wypadku. Jest to cos w rodzaju ubezpieczenia. Cena abs jest bardzo niska w porównaniu z potencjalnymi kosztami leczenia. Jest to inwestycja jednorazowa która będzie zwiększała cenę moto przy późniejszej sprzedaży. Każdy kto ma abs w moto od czasu do czasu miał okazje przekonać się czy warto go miec i raczej juz by nie chciał moto bez tej instalacji. Abs jak dobre opony, szkolenie , kask , sprawne hamulce zwieksza bezpieczeństwo.

  • Administrator
Opublikowano

Mariusz, Nissin nie produkuje ABS?

Nissin, podobnie jak Brembo, produkuje układy hamulcowe natomiast Bosch dostarcza im jednego z komponentów jakim jest układ ABS. Dokładnie tak jest w Burgmanie 650, który wyposażony jest w układ hamulcowy Nissin. W modelu L3 zmieniono pompę ABS na lżejszą ale jest ona oczywiście produkcji Bosch'a. Mówiąc inaczej- Bosch (Niemcy) jest monopolistą w tej dziedzinie.

Niestety, pomimo wcześniejszych uwag wątek sprowadził się do dyskusji kto produkuje układy ABS, który wybrać... i jak można się było spodziewać, pojawiły się dywagacje nad jego sposobem działania... czyli finalnie adwersarze skupili się nie na tym o co mi chodziło a temat zboczył. :)

Może faktycznie skupmy się na technice a nie na UE, statystykach i tym na co nie mamy wpływu.

Rozmowy on topic przenieśmy tutaj.

Niniejszy wątek zamykam.

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...