Skocz do zawartości
Forum Burgmania

Reflektory, oznaczenia homologacyjne - reflektor z Anglii


organ

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie.

Ponieważ miałem małą przygodę moją Aprilią, spowodowaną wymuszeniem pierwszeństwa przez 4oo, musiałem szukać reflektora do Atlantica 250.

W Polsce nie mogłem znaleźć żadnej używki która by się nadawała, więc niewiele myśląc zakupiłem lampę z angielskiego Ebaya. Dopiero po zakupie i opłaceniu reflektora, ale jeszcze przed dotarciem przesyłki, dotarło do mnie że był to prawdopodobnie błąd, ponieważ będzie to lampa od Anglika, co eliminuje ją do użytku w naszym kraju.

Dzisiaj lampa dotarła i okazuje się że ma te same oznaczenia co moja rozbita lampa, czyli E9 i strzałkę na prawym kloszu skierowaną w stronę lewą. Czy to oznacza że to reflektor którego mogę używać, czy może w moim skuterze był już zamontowany reflektor przystosowany do ruchu lewostronnego?

Odnośnik do komentarza

Czy kierunek strzałki tej strzałki oceniam z tej perspektywy z której ocenia się czy klosz jest lewy czy prawy? (czyli z perspektywy motocyklisty) Czy stojąc przed lampą? Jeśli stojąc przed lampą to strzałka to moja strzałka jest skierowana w prawo. To pytanie pewnie jest głupie, ale możliwe że źle sformułowałem opis w pierwszym poście.

Odnośnik do komentarza

Też się nad tym kiedyś zastanawiałem, ale doszedłem do wniosku, że logicznie jest odczytywać strzałki tak, jak pozostałe na kloszu czyli od przodu. Bo jakby patrzeć od strony kierowcy, to jak czytać pozostałe oznaczenia (cyfry i litery)? ;)

Odnośnik do komentarza

Czy kierunek strzałki tej strzałki oceniam z tej perspektywy z której ocenia się czy klosz jest lewy czy prawy?

Nic nie oceniasz. Oznaczenia są unormowane (były na pewno 5 lat temu, a nie sądzę żeby coś się zmieniło) i w odniesieniu do stron ruchu masz odpowiednio:

starzałka <- : asymetryczny w lewo - oznacza, że dostopsowany do ruchu lewostronnego (u nas niedopuszczone)

starzłaka <-> : symetryczny - oznacza, że bez wyraźnego załamania lini cienia, stosowany np. do świateł drgowych albo dodatkowych

brak strzałki : asymetryczny w prawo - oznacza, że dostopsowany do ruchu prawostronnego (naze światła mijania)

Czyli jeżeli lampa halogenowa jest z oznaczeniem HC (światła mijania) albo HC/R (mijania/drogowe) nie może mieć żadnych strzałek.

Jeżeli lampa jest HR (tylko drogowa) to może być bez strzałek albo z <->

Tak na marginesie każda jedna lampa na drodze musi mieć atest/homologację. Nawet te co oświetlają ulice (wg zakładu oświetlenia ulic w Sopocie).

Odnośnik do komentarza

Nic nie oceniasz. Oznaczenia są unormowane (były na pewno 5 lat temu, a nie sądzę żeby coś się zmieniło) i w odniesieniu do stron ruchu masz odpowiednio:[...]

Wszystko, o napisałeś prawdą jest... Tylko kolega miał wątpliwość z której strony szyby reflektora oceniać "zwrot" strzałki :)... Stojąc przed reflektorem widzisz strzałkę w lewo, zaś żarówka w tym samym momencie "widzi" strzałkę w prawo ;)
Odnośnik do komentarza

Ja zrozumiałem że strzałka jednokierunkowa jakakolwiek na nią patrzeć dyskwalifikuje lampę. Powinno być bez strzałki lub dopuszczalna jest lampa z oznaczeniem dwukierunkowym jako drogowa lub dodatkowa.

Odnośnik do komentarza

Zdjęcia oznaczeń mojej lampy, po przemyśleniu tematu wiem że czytać należy patrząc na lampę, więc strzałka na obydwu moich lampach jest w kierunku prawym: zdjęcia dwóch stron lampy (oznaczenia są identyczne na starej lampie i na nowej)

lampa1.jpg

lampa2.jpg

Odnośnik do komentarza

Przecież dwa posty wyżej Michu pisze że lampa oznaczona HCR nie może mieć żadnych strzałek. Jeżeli jest tak jak on podaje to masz złą lampę.

Odnośnik do komentarza

Znalazłem coś takiego gdzie niby jest to prosto i jasno opisane ale .... czy traktować strzałkę jako oznaczenie wersji EU/UK czyli w tym przypadku UK (ale wg. opisu to nie to miejsce), czy jako oznaczenie, że to prawy reflektor w wersji EU?

Ponieważ stary reflektor strzałki nie miał a nowy zakupiony w Anglii ma, skłaniam się do tego że ta strzałka to jednak oznaczenie anglika.

Pewność uzyskasz wtedy gdy podłączysz reflektor, włączysz św.mijania, skierujesz światło na np. ścianę i jeśli snop światła będzie takiego kształtu __/ (prawa strona snopa światła uniesiona) to masz wersję kontynentalną, jeśli \__ to ewidentny anglik.

PS. W pkt 2 jest oczywisty błąd "← Ruch lewostronny " powinno być " Ruch lewostronny " dalej już jest OK.

Odnośnik do komentarza

E9 oznacza, żę lampa została homologowana w hiszpani. Strzałka oznacza ruch lewostronny, w konsekwencji, nawet jeśli taka lampa by świeciła tak jak powinna czyli __/ to zarówno diagnosta jak i policja na kontroli może zabrać dowód osobisty (nikt się nie będzie bawił w sprawdzanie jak to świeci), tylko zobaczą oznaczenia.

Organm, czy w wyniku kolizji popękało szkło reflektora czy może bardziej była to kwestia pozrywania zaczepów itp? Jeśli szkło jest całe to zawsze możesz rozkleić obie lampy i przekleić szybę od starego (bez oznaczeń), a w przypadku, gdyby nowa lampa faktycznie byłą anglikiem do dodatkowo przełożyć odbłyśnik. W takiej sytuacji lampa oczywiście nie będzie posiadać homologacji, ale nikt nie powinien tego zauważyć / przyczepić się.

Piotrek

Odnośnik do komentarza

Wkradło się kilka nieporozumień. Okazuje się że starą lampę w takim razie miałem także angielską, bo wszystkie oznaczenia są dokładnie identyczne w mojej starej lampie jak i w tej którą kupiłem. Muszę szukać w takim razie europejskiej lampy. Oznacza to także że mój skuter miał prawdopodobnie już jakąś przygodę, chociaż plastiki które teraz połamałem, wcześniej nie były klejone i nie były malowane.

Nauka kosztuje, teraz już wiem że nie zawsze należy się spieszyć :)

Dziękuję bardzo za pomoc.

Odnośnik do komentarza

IMHO, nieporozumienia są spowodowane niezbyt precyzyjnym opisem problemu. Czy zdjęcia z postu #8 to jest ta sama lampa tylko dwa jej ujęcia, czy to dwie różne lampy? Na górnym zdjęciu jest strzałka nad E9 na dolnym nie ma, czyli górna powinna być anglikiem a dolna EU.

Szkoda czasu na dywagacje - zanim kupisz nową, podłącz tą lampę i wszystko będziesz wiedział.

Przecież tą lampę już masz a roboty na 5 minut - co innego gdybyś miał ją dopiero kupić.

.....nawet jeśli taka lampa by świeciła tak jak powinna czyli __/ to zarówno diagnosta jak i policja na kontroli może zabrać dowód osobisty (nikt się nie będzie bawił w sprawdzanie jak to świeci), tylko zobaczą oznaczenia.

Mam przekonanie graniczące z pewnością, że tak diagnosta jak i policjant nie będzie wykręcał reflektora aby sprawdzić oznaczenia na nim (wprawdzie nie widziałem tego reflektora ale ze zdjęcia wygląda, że znaki nie są na szkle tylko gdzieś z tyłu - tak też mam w Silverze), po mojemu sprawdzi czy w świeci a być może jak świeci - ale to tylko być może.

Odnośnik do komentarza

Czy zdjęcia z postu #8 to jest ta sama lampa tylko dwa jej ujęcia, czy to dwie różne lampy? Na górnym zdjęciu jest strzałka nad E9 na dolnym nie ma, czyli górna powinna być anglikiem a dolna EU.

To zdjęcia jednej lampy, pierwsze zdjęcie to jej strona prawa (reflektor w Atlanticu skłąda się z dwóch części), a drugie zdjęcie to jej strona lewa.

Odnośnik do komentarza

IMHO, nieporozumienia są spowodowane niezbyt precyzyjnym opisem problemu. Czy zdjęcia z postu #8 to jest ta sama lampa tylko dwa jej ujęcia, czy to dwie różne lampy? Na górnym zdjęciu jest strzałka nad E9 na dolnym nie ma, czyli górna powinna być anglikiem a dolna EU.

Szkoda czasu na dywagacje - zanim kupisz nową, podłącz tą lampę i wszystko będziesz wiedział.

Przecież tą lampę już masz a roboty na 5 minut - co innego gdybyś miał ją dopiero kupić.

Mam przekonanie graniczące z pewnością, że tak diagnosta jak i policjant nie będzie wykręcał reflektora aby sprawdzić oznaczenia na nim (wprawdzie nie widziałem tego reflektora ale ze zdjęcia wygląda, że znaki nie są na szkle tylko gdzieś z tyłu - tak też mam w Silverze), po mojemu sprawdzi czy w świeci a być może jak świeci - ale to tylko być może.

Takie oznaczenia są ZAWSZE na kloszu, czy to samochód, motocykl czy motorower. Inaczej nie miałoby to zupełnie żadnego sensu.

Piotrek

Odnośnik do komentarza

Dla pewności poszedłem sprawdzić bo myślę sobie, lata coraz bardziej zaawansowane może już pamięć nie ta.

W Poznaniu gnoi śniegiem, sprzęty zasypane i mokre więc na zdjęciach które na dowód zrobiłem niewiele widać, dlatego nie będę wklejał ale sprawdzałem i :

1. Honda FJS600 reflektor oryginalny - brak oznaczeń na kloszu i nie ma ich w żadnym widocznym miejscu (jeśli dobrze pamiętam są z tyłu)

2. Renault Megane II reflektory oryginalne Valeo - brak oznaczeń na kloszu a reflektor tak zabudowany że wymiana żarówki odbywa się przez zaślepkę w nadkolu po omacku a ręka powinna mieć jeszcze ze dwa dodatkowe przeguby.

Tak więc nie zawsze są na kloszu, może to jest reguła, ale jak widać są od niej wyjątki.

Co do klosza tego Atlantica wydaje mi się (ale mogę się mylić) że te oznaczenia znajdą się pod plastikiem czachy

Odnośnik do komentarza

Takie oznaczenia są ZAWSZE na kloszu, czy to samochód, motocykl czy motorower. Inaczej nie miałoby to zupełnie żadnego sensu.

Nie do końca. O ile pamiętam przepisy nie narzucają oznaczeń na kloszu. Mają być widoczne bez konieczności demontażu elementów/wyposażenia pojazdu. Czyli w 200 raczej będą na kloszu, ale w 400 już mogą być np. na mocowaniu lampy (podnosisz maskę i widzisz).

1. Honda FJS600 reflektor oryginalny - brak oznaczeń na kloszu i nie ma ich w żadnym widocznym miejscu (jeśli dobrze pamiętam są z tyłu)

Co do klosza tego Atlantica wydaje mi się (ale mogę się mylić) że te oznaczenia znajdą się pod plastikiem czachy

No to w razie czepialstwa patrolu może być kłopot.... Chociaż kiedyś pytałem chłopaków z policji wodnej czy potrafią sprawdzić atest lamp sektorowych i nie mieli bladego pojęcia. Może tak samo będzie na jezdni :).

btw. Nie widziałem diagnosty, który by sprawdzał oznaczenie/homologację lamp, a przeglądy robię klika/kilkanaście razy w roku. Chyba nawet przepisy na nich tego nie narzucają. Tylko działanie i ustawienie/asymetryczność świateł. I tu powinno wyjść anglik/kolonista/europa.

Odnośnik do komentarza

Takie oznaczenia są ZAWSZE na kloszu, czy to samochód, motocykl czy motorower. Inaczej nie miałoby to zupełnie żadnego sensu.

Piotrek

Nie do końca. O ile pamiętam przepisy nie narzucają oznaczeń na kloszu. Mają być widoczne bez konieczności demontażu elementów/wyposażenia pojazdu.

Zgodnie z przepisami reflektor musi mieć oznaczenie na szybie i korpusie, za wyjątkiem sytuacji, gdy szyba i korpus stanowią nierozerwalną całość - wtedy oznaczenie może być tylko na szybie.

Odnośnik do komentarza

Zgodnie z przepisami reflektor musi mieć oznaczenie na szybie i korpusie, za wyjątkiem sytuacji, gdy szyba i korpus stanowią nierozerwalną całość - wtedy oznaczenie może być tylko na szybie.

No to nie zdzierżyłem i sprawdziłem. Nie masz racji. Mogą być na korpusie. Ważne jest to, żeby widzieć je bez konieczności demontażu czegokolwiek. Dla pojazdów samochodowych obecnie ważne jest EKG ONZ 112 (uwaga dla motocykli obowiązuje 57, ale idea widoczności oznaczeń jest taka sama).

Poniżej wyciąg z przepisów (str. 170 i dalsze). To powinno załatwić dyskusję raz na .... zmianę przepisów :)

A na str. od 181÷190 przykłady oznaczeń homologacyjnych i stref świecenia.

Jak kot nie wierzy to sobie sprawdza na np. http://eur-lex.europ...169:0213:PL:PDF

I po meczu....

pkt. 3. OZNAKOWANIA

3.1 światła główne przedstawione do homologacji noszą nazwę handlową lub znak towarowy wnioskującego.

3.2 soczewce i na głównym korpusie (2) muszą znajdować się wystarczająco duże powierzchnie dla znaku homologacji i dodatkowych symboli określonych w pkt. 4.; powierzchnie te są wskazane na rysunkach wymienionych w ppkt. 2.2.1. powyżej

i odnośnik (2) stanowi: jeżeli soczewki nie da się odłączyć od głównego korpusu światła głównego, to wystarcza jedno oznakowanie zgodnie z ppkt. 4.2.5

no to jeszcze pkt. 4.2.5

znaki i symbole określone w ppkt. od 4.2.1. do 4.2.3. powyżej winny być łatwo czytelne i nieusuwalne. Można je umieścić na wewnętrznej lub zewnętrznej części (przezroczystej lub nie) światła głównego, której nie można oddzielić od przezroczystej części światła głównego emitującego światło. W każdym przypadku powinny one być widoczne, gdy światło główne jest zamontowane na pojeździe lub gdy ruchoma część, taka jak maska silnika, jest otwarta.

/dodane/

Żeby też uciąć dyskusję w sprawie 200. Wyciąg z EKG ONZ 57 (str. 47) http://publications.europa.eu/pl/publication-detail/-/publication/6716ec14-d0ff-11e3-8cd4-01aa75ed71a1/language-pl/format-PDFA1A/source-481464

pkt. 4. OZNAKOWANIA

pkt. 4.1 Reflektory przedstawione do homologacji muszą posiadać wyraźne, czytelne i nieusuwalne następujące oznaczenia:

pkt. 4.1.2. zewnętrzne oznakowanie reflektora, umieszczone na szybie lub poza nią, pozostające widoczne po zamontowaniu reflektora w pojeździe.

Odnośnik do komentarza

Jak kot nie wierzy to sobie sprawdza na np. http://eur-lex.europ...169:0213:PL:PDF

I po meczu....

[...]

Sprawdzałem. Na mój mały koci rozumek...

W regulaminie 57, odnoszącym się do 2oo stoi:

4.2. ponadto na szybie i na głównym korpusie (4) reflektorów przewidzieć należy dostatecznie duże powierzchnie na znak homologacji i dodatkowe symbole określone w pkt 4; powierzchnie te należy wskazać na rysunkach, o których mowa w pkt 3.2.1.

Odnośnik (4) stanowi:

(4) Odbłyśnik uznaje się za korpus główny. W przypadku gdy szyba nie może zostać oddzielona od głównego korpusu reflektora, wystarczy odpowiednia powierzchnia na szybie.

Wg mnie koniunkcja tych dwóch zapisów jest taka:

- jeżeli reflektor stanowi nierozdzielną całość, wówczas znaki homologacji na szybie,

- jeżeli reflektor można rozdzielić (szybę od korpusu), wówczas muszą być odrębne oznakowania na obu elementach.

- korpus oznacza także odbłyśnik.

Na marginesie - dla żarówek halogenowych zdaje się jest odrębny regulamin, ale co do znakowania stanowi to samo.

/dodane/

Żeby też uciąć dyskusję w sprawie 200. Wyciąg z EKG ONZ 57 (str. 47) http://publications.europa.eu/pl/publication-detail/-/publication/6716ec14-d0ff-11e3-8cd4-01aa75ed71a1/language-pl/format-PDFA1A/source-481464

pkt. 4. OZNAKOWANIA

pkt. 4.1 Reflektory przedstawione do homologacji muszą posiadać wyraźne, czytelne i nieusuwalne następujące oznaczenia:

pkt. 4.1.2. zewnętrzne oznakowanie reflektora, umieszczone na szybie lub poza nią, pozostające widoczne po zamontowaniu reflektora w pojeździe.

Mam wrażenie, że "zewnętrzne oznakowanie reflektora" użyte w w tym punkcie to tylko symbole określone w tabeli w 4.1.4 (czyli symbole "MB"), a nie cały znak homologacji...
Odnośnik do komentarza

Witam, mam prośbę do kolegów właścicieli YP 400. Zależy mi na zdjęciu europejskiego reflektora, żeby porównać z potencjalnym anglikańskim, który może siedzieć w interesującej mnie Majce. Taki wzór konspekt. Chodzi mi o oznaczenia i numery. Szukałem w necie zbliżenia na lampę, ale bezskutecznie....

Oto przykład lampy YP 250. Tu wyraźnie widać strzałkę w prawo i kod E13.

db89cd0eb5e947b3med.jpg

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...