Skocz do zawartości
Forum Burgmania

Honda PCX electric i hybrid 2018


𝕄𝕒𝕣𝕚𝕦𝕤𝕫𝔹𝕦𝕣𝕘𝕚

Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator

Na tegorocznych targach w Tokyo Honda pokazała dwa nowe skutery oparte o bestseler sprzedażowy na całym świecie, model PCX.

Pierwszy to wersja z napędem hybrydowym, który na początku dostępny będzie tylko w Azji a później także w UE. Jazda oparta będzie o zasadę: silnik spalinowy ładuje akumulatory a te napędzają elektryczny, który ma pracować przy niższych zakresach prędkości. Podczas wykorzystania pełnej mocy do akcji wkroczy "spalina". Skuter ma mieć lepsze przyspieszenie od wersji 125 oraz oczywiście mniej palić... Aż strach zapytać o ile skoro dotychczasowy PCX zużywa ok. 2.3 l/100 km :)

2018-Honda-PCX-Hybrid-scooter-05.jpg

2018-Honda-PCX-Hybrid-scooter-07.jpg

Drugą wersją jest PCX electric. Wersja w pełni elektryczna będzie napędzana nowym silnikiem zbudowanym w 100% przez Hondę oraz zasilanym bateriami o nazwie Mobile Power Pack. Baterie będą zbudowane w jednym standardzie i będzie je można swobodnie przekładać np. ze skutera do motocykla, w zależności od potrzeb.

2018-Honda-PCX-Electric-scooter-07.jpg

2018-Honda-PCX-Electric-scooter-04.jpg

 

 

Oba modele Honda nazywa "przyszłościowe" jednak znając szybkość działania firmy możemy się już niebawem spodziewać wejścia pełną parą elektryfikacji do  !scooter

 

Odnośnik do komentarza

No tak. Wszystko niby Fajnie, tylko zamiast mechaniki to będzie trzeba zainwestować w uprawnienia energetyczne :-)

A z tym spalanie wersji hybrydowej to też jestem ciekaw czy zejdą do przysłowiowego litra ;-)

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
 

Odnośnik do komentarza

Z tym „hybrydowym” spalaniem niskim spalaniem to jest tak, że jak jeździmy pro-eco: hamujemy silnikiem, przyspieszamy wykorzystując podmuchy wiatru, widzimy wzniesienia wcześniej niż pojazd to fakt będzie niskie, ale jak pojeździmy 0-I to hybryda potrafi spalić więcej niż pojazd wyposażony w zwykły silnik spalinowy....


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
38 minut temu, MariuszBurgi napisał:

.....Baterie będą zbudowane w jednym standardzie i będzie je można swobodnie przekładać np. ze skutera do motocykla, w zależności od potrzeb........

......Oba modele Honda nazywa "przyszłościowe" jednak znając szybkość działania firmy możemy się już niebawem spodziewać wejścia pełną parą elektryfikacji do  !scooter

Nie no, fajne to jest :rolleyes: a zakupy z biedronki też można zamiennie z bateriami przekładać :D  kurcze, jak tak dalej pójdzie to jeszcze zatęsknimy za "ogromnym" schowkiem pod kanapą jakim dysponowała Integra :) 

Odnośnik do komentarza
  • Administrator

Nie wiem czy oglądamy ten sam materiał... wersja Electric ma schowek pod kanapą przynajmniej taki sam jak Integra.

Co nie zmienia faktu, że "coś za coś". Jak potrzeba więcej schowków to dokładamy kufer centralny. 

Mnie bardziej interesuje dokładna specyfikacja techniczna obu nowych PCX'ów... a głownie zasięg na jednym ładowaniu elektryka i czy będzie miał odzysk energii z hamowania.

Odnośnik do komentarza

Fakt, może akurat porównanie do Integry nie trafione, ale jednak. Jak mam dokładać kufer centralny to mogę jeździć "normalnym" motocyklem. Chodziło mi o to że tracimy to co w skuterze bardzo ważne. :( Wydawało by się że skoro nie ma pod siedzeniem silnika spalinowego, a elektryczny zajmuje chyba trochę mniej miejsca to baterie mogły by być umiejscowione gdzie indziej.  Ale raz że ten elektryk jest robiony w oparciu o PCX-a , a dwa że może właśnie baterie są na tyle duże i pojemne że ten zasięg będzie jakiś przyzwoity.  Generalnie to pewnie od elektryków nie ma odwrotu. :) a rozwiązanie z szybką wymianą baterii jest chyba na razie jedynym sposobem na sprawne poruszanie się elektrykiem gdzieś dalej od komina.  

Odnośnik do komentarza

A mnie interesuje cena :P Ale przyznam że tym elektrycznym szczególnie się zainteresowałem - głownie przez sentyment, bo już kiedyś jeździłem "chińskim" elektrykiem :)

Mam nadzieje że cena nie będzie jak za BMW C - Evolution.

Odnośnik do komentarza

Mi się pomysł napędu hybrydowego bardzo podoba. Elektryk już trochę mniej, ze względu na zazwyczaj niewielki zasięg i długie ładowanie. Co do schowka, to posiadanie go jest super, ale miałem też dwa skutery bez schowków i nie narzekałem. Kuferki zresztą załatwiają sprawę.

Odnośnik do komentarza

Skuter bez schowka pod kanapą jest bez sensu...

Przypuszczam, że ten hybrydowy PCX będzie palił więcej niż zwykły. Bo będzie cięższy... Chyba że dadzą jakiś miniaturowy silnik spalinowy zamiast zwykłego 125.

A tak w ogóle PCX hybryda ?!? Paranoja, one i tak palą śmiesznie mało.

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, wojtek_pl napisał:

A tak w ogóle PCX hybryda ?!? Paranoja, one i tak palą śmiesznie mało.

Pewnie tak, ale za kilka (kilkadziesiąt ?) lat w wielu krajach nie będzie wolno jeździć nawet takimi pojazdami co spalają 0,5 l na 100 km :rolleyes: hybryda to tylko raczej taki "stan" przejściowy zanim elektryki nie staną się powszechne. A po za tym to są "modele przyszłości" bardziej jako koncept. A że w PCX-ie ?  Nadaje się do tego doskonale. Po co wymyślać coś od nowa. Rama, zawieszenie, dużo plastików wspólnych na pewno obniża koszty.  Mogli by pewnie spróbować zrobić i hybrydę i elektryka w budzie Goldwinga - ale po co ? :rolleyes: 

Odnośnik do komentarza
Dnia 31.10.2017 o 15:50, EndriuBis napisał:

(...) za kilka (kilkadziesiąt ?) lat w wielu krajach nie będzie wolno jeździć nawet takimi pojazdami co spalają 0,5 l na 100 km :rolleyes: (...)

Jeżdzić pojazdem zerejestrowanym kilka czy kilkadziesiąt lat wcześniej to będzie można nawet i takimi palącymi po 25 litrów na 100 km... Nowych nie będzie można rejestrować- z tym się zgodzę.

PS. Tak jest w UE od kilku lat z dwusuwami, czy ostatnio z ABSem powyżej 125 ccm... Ale nikt nie zabrania kupować na rynku wtórnym i jeździć dwusuwem 180 ccm palącym po lekkim tuningu 6 litrów, bez ABSu ;) ...

PS2. A co do PCXa hybrydowego... Głupoty raczej nie wyprodukują.

Odnośnik do komentarza
  • Sympatycy

Napęd elektryczny to niedaleka przyszłość i od tego nie uciekniemy. Jeżeli tylko poprawi się zasięg i czas ładowania (o cenie nie wspomnę) to na zlotach będzie trzeba myśleć o stanowiskach do ładowania baterii. ;)

Odnośnik do komentarza
Dnia 1.11.2017 o 19:03, Worlan napisał:

Jeżeli tylko poprawi się zasięg i czas ładowania

No właśnie... Piętą Achillesa jest tutaj bateria, która ma sporo wad: mała pojemność, duże rozmiary, spora waga, krótka trwałość, cena... Trzeba poczekać na zupełnie nowe technologie, hmm. .. może ogniwa paliwowe. ??? Ale my na dużą skalę tego chyba nie dożyjemy... 

Odnośnik do komentarza
  • Administrator

No i wygląda, że elektryczny PCX zaczyna być wdrażany na rynki. Na tą chwilę rzecz się dzieje w Japonii ale całkiem realne, że tamatyka rozszerzy się o rynek US a także Europę.

Garść najświeższych info:

Honda ogłosiła, że skuter elektryczny „PCX ELECTRIC” od 30 listopada 2018 r. jest oferowany w formie leasingu inwestycyjnego dla przedsiębiorstw i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Skuter PCX ELECTRIC, oparty na popularnym modelu PCX klasy 125 cm3, korzysta z przyjaznego dla środowiska silnika i jest zasilany przez nowo opracowany, kompaktowy zestaw baterii. Silnik elektryczny typu (IPM), oparty na wirniku z magnesem stałym*1, zapewnia wysoki moment obrotowy w niskim zakresie obrotów oraz płynne rozwijanie mocy już od startu. PCX ELECTRIC odziedziczył po siostrzanym modelu PCX wszystkie atrybuty miejskiego skutera – łatwość w obsłudze, kompaktowe rozmiary i komfortową pozycję kierowcy. Dwa przenośne zestawy zasilające „Honda Mobile Power Pack”, po pełnym naładowaniu dają PCX ELECTRIC maksymalny zasięg 41 km*2. Mobilne zestawy zasilające mogą być dla wygody ładowane bezpośrednio w PCX ELECTRIC za pośrednictwem złącza kompatybilnego z gniazdami sieci 100V/AC*3 lub opcjonalnej zewnętrznej ładowarki.

Honda liczy na zebranie jak największej liczby opinii i postulatów klientów, dotyczących skutera, dlatego w wypożyczalniach w Tokio, a także w wypożyczalniach turystycznych w Japonii rozpocznie się wiosną 2019 roku eksperyment monitorowania eksploatacji PCX ELECTRIC.

Producent planuje również oferowanie PCX ELECTRIC w leasingu inwestycyjnym w krajach Azji Południowo-Wschodniej, rozpoczynając na Filipinach sprzedaż PCX ELECTRIC z eksperymentalnym systemem odzyskiwania nadwyżki energii.

Poprzez monitorowanie, wynajem i usługi współdzielenia - sharingu, Honda będzie mogła analizować przydatność skutera elektrycznego w biznesie i w codziennej eksploatacji indywidualnych klientów, a zebrane dane wykorzystać, aby lepiej spełnić oczekiwania przyszłych użytkowników.

*1 Stały magnes wewnątrz wirnika

*2 Zasięg mierzony przy prędkości stałej 60 km/h

*3 Kompatybilny z gniazdem sieciowym 100V/AC

Dwa mobilne zestawy zasilające - Honda Mobile Power Pack

Planowana produkcja roczna (Japonia) 250 egzemplarzy

Cena jednostkowa (w tym 2 mobilne zestawy zasilające) 787 860 jenów (ok. 6 939 USD) 
(729 500 jenów bez podatku)

Opcjonalnie Mobilna ładowarka zewnętrzna 83 160 jenów (ok. 732 USD) 

(77 000 jenów bez podatku)

Oferowane w leasingu inwestycyjnym dla przedsiębiorstw, osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i instytucji publicznych. Cena zależy od okresu leasingu i planu leasingowego.

Układ napędu elektrycznego

Nowo opracowany system napędu, pracujący pod napięciem 96 V, wykorzystuje dwa połączone szeregowo akumulatory litowo-jonowe 48 V o wysokiej pojemności.

Silnik typu (IPM), oparty na wirniku z magnesem stałym*1, wykazuje wysoką efektywność energetyczną zapewnia wysoki przybór mocy w niskim zakresie obrotów już od startu. Maksymalna moc silnika wynosząca 4,2 kW (standardowa moc 0,98 kW) zapewnia płynną jazdę i świetne osiągi przy dużym obciążeniu silnika. Mocna i kompaktowa jednostka napędowa zapewnia ochronę silnika przed przegrzaniem. Łatwe sterowanie i konstrukcyjna prostota, eliminują też takie podzespoły jak pompa olejowa, chłodnica, czy sprzęgło.

Od pełnego rozładowania, oba mobilne zestawy zasilające mogą być w pełni naładowane po około 6 godzinach*4, gdy są podłączone poprzez gniazdo w skuterze PCX ELECTRIC, lub w około 4 godziny*4 po wyjęciu z PCX ELECTRIC i naładowaniu za pomocą opcjonalnej ładowarki.

*4 Czas ładowania z gniazda sieci elektrycznej, mierzony w warunkach testowych. Czas ładowania zależy od stanu zestawu baterii, warunków ładowania oraz stanu i konserwacji skutera PCX ELECTRIC.

Podwozie

Wydłużony rozstaw osi i pierwszy raz zastosowany w serii PCX tylny błotnik, umożliwia umieszczenie mobilnych zestawów zasilających w boksie bagażowym, przy zachowaniu wystarczającego skoku tylnego zawieszenia. PCX ELECTRIC zachował długość PCX, dziedzicząc po swoim konwencjonalnym modelu siostrzanym miejską zwinność i wygodną pozycję kierowcy.

Wydłużenie rozstawu wpłynęło na zmianę tylnego amortyzatora i użycie trzystopniowych sprężyn, a jednostka napędowa jest umieszczona bardziej z tyłu w stosunku do układu w konwencjonalnym PCX. Różni się też system mocowania jednostki napędowej, dostosowany do silnika elektrycznego o niskiej wibracji, przyczyniający się również do jedwabiście płynnej jazdy.

Jednokanałowy układ ABS działa na przedni hamulec.

Stylistyka

Płynne linie, biegnące wzdłuż całego pojazdu, sprawiają, że styl PCX jest elegancki i lekki. Nowoczesną i delikatną stylistykę uzupełnia pełne oświetlenie LED z niebieskim akcentem w kloszu zespolonego światła reflektora i podobną niebieską sygnaturą światła tylnego, spełniającymi funkcje obrysowe, gdy światła są wyłączone. Tylny błotnik przymocowany do tylnej części przedziału silnikowego podkreśla wyrafinowanie i wyjątkowość PCX ELECTRIC.

PCX ELECTRIC będzie dostępny w kolorze Pearl Glare White. Akcenty w kolorze Candy Blue odróżniają PCX ELECTRIC od konwencjonalnego modelu i akcentują jego ekologiczne walory.

Inne funkcje

Czytelny kokpit wyświetla informacje o parametrach pracy systemu zasilania elektrycznego. Wskaźniki obejmują prędkościomierz, zegar, poziom naładowania baterii i stan ładowania po podłączeniu do zasilania sieciowego.

Kiedy kierowca zbliży się do skutera, system Honda SMART Key odblokowuje stacyjkę, bez konieczności wyjmowania kluczyka z kieszeni.

 

Dane techniczne

Model

PCX ELECTRIC

Typ

Honda ZAD-EF01

Długość x Szerokość x Wysokość (mm)

1 960×740×1 095

Rozstaw osi (mm)

1 380

Minimalny prześwit (mm)★

132

Wysokość siedzenia

760

Masa własna (kg)

144

Liczba pasażerów

2

Zasięg na pełnym akumulatorze *5 (km)

Zgłoszone do Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury i Transportu

41 (przy stałej prędkości testowej 60 km/h)
<1 pasażer>

Średnica zawracania (m)

2.1

Jednostka napędowa / typ

EF01M / AC motor

Moc (kW)

0.98

Moc maksymalna (kW[KM]/obr./min.)

4,2[5,7]/5 500

Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min.)

18/500

Rodzaj akumulatora

Akumulator litowo-jonowy

Napięcie baterii / pojemność

 

50.4V/20.8Ah×2

Ładowarka

AC100V(jednofazowa)

Opony

Przód

100/80-14M/C 48P

Tył

120/70-14M/C 55P

Hamulce

Przód

Hydrauliczne, tarczowe

Tył

Mechaniczne, bębnowe

Zawieszenie

Przód

Widelec teleskopowy

Tył

Wahacz

Rama

Podwójna rama kołyskowa

 

Odnośnik do komentarza

No i fajnie że coś się zaczyna dziać w temacie. Choć oczywiście 26k PLN za skuter, którego wersja spalinowa kosztuje o połowę mniej to uważam przesada. Zwłaszcza że zasięg tego skutera to około 40km. W skuterze chińskim klasy 50 (jadącym 45km/h) miałem taki zasięg za ceną 3k PLN.

Jak by nie była fajnie że zaczyna się dziać w świecie elektrycznych skuterów i to za sprawą dużego producenta :).

Odnośnik do komentarza

To właśnie pokazuje, że skuter elektryczny zawsze kosztuje w zakupie dwukrotność swojego spalinowego odpowiednika, co wcale nie oznacza, że trzeba na niego wydać od razu dwa razy tyle pieniędzy. Podejście Hondy z zakupem w formie leasingu jest bardzo sprytne, bo dzięki temu można łatwiej porównać rzeczywisty całkowity koszt posiadania skutera elektrycznego i spalinowego 1:1 (rata leasingowa + koszty eksploatacji). Tym lepiej, że jest to możliwe w obrębie jednej marki i modelu. Brawo Honda!

Nie jednemu bardziej aktywnemu użytkownikowi na pewno wyjdzie, że elektryk wyjdzie go taniej. A przy okazji nie truje środowiska i nie trzeba co chwilę jeździć na wymianę oleju.

Dnia 4.12.2018 o 14:28, Szagal napisał:

No i fajnie że coś się zaczyna dziać w temacie. Choć oczywiście 26k PLN za skuter, którego wersja spalinowa kosztuje o połowę mniej to uważam przesada. Zwłaszcza że zasięg tego skutera to około 40km. W skuterze chińskim klasy 50 (jadącym 45km/h) miałem taki zasięg za ceną 3k PLN.

Jak by nie była fajnie że zaczyna się dziać w świecie elektrycznych skuterów i to za sprawą dużego producenta :).

No właśnie w tym skuterze chińskim za 3k zasięg był podobny, bo skuter jechał maks. 45 km/h, a przeciętnie pewnie ok. 30 km/h. W skuterze PCX Honda zasięg dla prędkości 60 km/h. A to ogromna różnica w zużyciu energii! Czy ten chiński skuter nie kosztował przypadkiem też dwa razy tyle, co jego spalinowy odpowiednik? ;)

Odnośnik do komentarza
12 godzin temu, WitekWorek napisał:

bo skuter jechał maks. 45 km/h, a przeciętnie pewnie ok. 30 km/h. 

Zaraz po naładowaniu potrafił jechać 50km/h :P. Nie rozumiem co znaczy "przeciętnie"? Masz na myśli średnią czy co? Bo mój jechał do samego końca. Jak akumulatory był już pusty to zwalniał do około 42km/h, a później stawał :)

12 godzin temu, WitekWorek napisał:

Czy ten chiński skuter nie kosztował przypadkiem też dwa razy tyle, co jego spalinowy odpowiednik? ;)

Jak dobrze pamiętam to chyba 1/3 droższy od wersji spalinowych.  Choć ja kupowałem powystawowy. Nowy faktycznie był 2 razy droższy.

 

45km/h, a 60km/h duża różnią...prawdopodobnie tak. Problem w tym że jak miałem coś do załatwienia na mieście to te 40km potrafiło być mało - doładowywałem się w pracy. Generalnie jeżdżąc po mieście strasznie nawija się kilometry. Jak by ten PCX miał 100km zasięgu to byłby rozsądną alternatywą.

W skuterach elektrycznych (ekologicznych) najbardziej podoba mi się cisza :). Ale jak już chcemy podchodzić do tego ekonomicznie to sprawa wygląda inaczej - poprawcie mnie jak coś źle liczę:

Zakładamy różnicę w cenie PCX'ów 10 000zł, cena paliwa 5zł/l, spalanie PCX spalinowy 2,5l/100km. Wychodzi że: 10000/5=2000 litrów paliwa. 2000/2,5*100 = 80 000 km. Mój roczny przebieg 5000km, czyli wychodzi że skuter zwrócić mi się za 16 lat. Nie doliczam do tego ewentualnych napraw czy wymiany akumulatorów.

Tak wiec cena elektrycznych może być wyższa, ale.....bez przesady.

W sumie wg. mnie nawet leasing czyli jak by wozić pizze i miesięcznie robić 4 tys km to się nie zwróci bo 4000km/40km=100 cykli ładowania. Bateria ma starczyć na 1000 cykli, więc wychodzi że po 10 miesiącach baterie do wymiany. Chyba że pomyliłem liczbę cykli ładowania :P

To tak w dużym uproszczeniu moje rozważania :).

Nie mniej jeszcze raz powtórzę: Cieszę się że duży producent zabiera się za jeździdełka elektryczne :)

Odnośnik do komentarza
Dnia 10.12.2018 o 11:50, Szagal napisał:

(...) Mój roczny przebieg 5000km,(...)

Co ile Tkm jest w PCX wymiana oleju (serwisu)? Nie, żeby mnie to szczególnie interesowało ;) . Ok. 10 Tkm musisz ją robić "drogo" (nie sam) aby utrzymać gwarancję.To dodatkowe koszty. Jednak mając na uwadze jedynie koszty w Polsce, rzeczywiście, wyliczenie nie ma sensu.

Na świecie jest jednak "kilka" miejsc, gdzie pojazdy elektryczne nie są obciążone opłatami (podatki drogowe, opłaty parkingowe, czy wręcz dopuszczone poruszanie się w centrach miast- spalinówka nie wjedzie), to też ważne w ogólnym rozrachunku innego użytkownika.

 

PS. Czytam planowana produkcja 250 sztuk rocznie... Rzeczywiście, patrząc jedynie przez pryzmat ceny pojazdu nie tylko w PL to taki elektryczny PCX się "zupełnie nie opłaca" ;) .

Odnośnik do komentarza

Walić całą ekologię...zobaczcie ile kominów z domków prywatnych kopci.Burgman 650 na autostradzie 200km/h spalanie 7l i to jest to.....

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...